Treinramp Schiedam, bron: Anefo Nationaal Archief

Reconstructie over ‘vergeten treinramp’ bij Schiedam

TV-programma Andere Tijden heeft op zaterdag 30 april aandacht voor de treinramp die op 4 mei 1976 bij Schiedam plaatsvond. Dit ongeval wordt door nabestaanden ook wel de ‘vergeten treinramp’ genoemd, omdat er weinig aandacht voor is. Bij dit ongeluk kwamen 24 mensen om het leven.

In de ochtendspits van 4 mei 1976 botst een nieuwe sprinter bij Schiedam op de internationale D-trein naar Duitsland. De klap is enorm en de locomotief van de internationale trein boort zich in de sprinter. 24 passagiers komen daarbij om, die allen inzittenden waren van de voorste coupé. Twee passagiers komen zwaargewond, maar levend uit de getroffen coupé.

Reconstructie treinongeluk

In de reconstructie wordt duidelijk dat er ieder ochtend bij Schiedam een inhaalmanoeuvre plaatsvond, waarbij drie treinen zijn betrokken. Die dag in mei ging het mis. Machinist Cor Timmers van de D-trein vertelt in het tv-programma dat als hij de stilstaande stoptrein inhaalt, hij de sprinter op zich ziet af komen. Hij gooit de trein in de remstand en springt uit zijn locomotief. “Terwijl dat ik spring en op de grond kom, is er één groot geraas en glas over me heen”.

De zware locomotief van de D-trein en de sprinter botsen frontaal op elkaar. De klap is enorm en Cor lag op de grond. “Je hoort de tractiemotoren nog nazoemen en dan is het op een gegeven moment doodstil”. Uit een onderzoeksrapport van NS blijkt later dat de machinist van de Sprinter een rood sein had gemist.

TV-uitzending

Veertig jaar na dato blikken de machinist van de D-trein, andere overlevenden, nabestaanden en hulpverleners terug op die fatale ochtendspits van 4 mei 1976. De uitzending over de treinramp is zaterdag 30 april om 21.20 uur te bekijken op NPO2.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Reconstructie over ‘vergeten treinramp’ bij Schiedam”

Jules Zollner.|28.04.16|13:57

Er is niet veel verbeterd, volgens eigen NS-tellingen rijden jaarlijks nog 400 machinisten door rood

Erik Mulder|29.04.16|10:37

Ik vind voorgaande reactie wat kort door de bocht:
Gezien het aantal rode seinen is 400 rood-sein-passages misschien niet zo veel. Ik weet wel dat elke rood-passage er één teveel is, maar ik weet ook dat de totale hoeveelheid ellende t.g.v. van die passages zeer gering is te noemen ten opzichte van het aantal reizigerskilometers.
En zijn het de machinisten die door rood rijden? Of stelt het systeem onredelijke eisen aan deze gemotiveerde mensen? Het is een simpel feit dat mensen fouten maken.

Herman van Doorn|30.04.19|21:36

Definieer wat is een STS ? Van de 400 zijn er ongeveer 10 rood sein passages en de andere 390 zijn procedurefouten bij het passeren van S-borden of (terug) rollen tegen een stootjuk. Ja, u leest het goed ook het raken van een stootjuk wordt als STS behandeld.
Dat neemt niet weg dat elke STS-passage (hier doel ik dus op het zonder toestemming passeren van een rood sein) er één teveel is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.