treinongeluk, Santiago de Compostela, Spanje

Spaanse machinist treinramp als enige vervolgd

De machinist van de hogesnelheidstrein die twee jaar geleden in het Spaanse Santiago de Compostela ontspoorde, is de enige die wordt vervolgd in deze zaak. Bij het ongeluk kwamen 79 mensen om en raakten 150 mensen gewond.

Nabestaanden eisen een parlementair onderzoek om vast te stellen of de spoorveiligheid in Spanje aan alle eisen voldoet. Zij vinden dat de machinist niet als enige verantwoordelijk mag worden gehouden voor de treinramp, meldt de NOS.

Ontsporing

De hogesnelheidstrein ontspoorde op 24 juli 2013 in een scherpe bocht. De machinist reed met een snelheid van 180 kilometer per uur, waar 90 kilometer is toegestaan. De machinist vergat om op tijd af te remmen. De bestuurder verklaarde dat hij was afgeleid omdat hij door een leidinggevende werd gebeld. De trein ontspoorde in de bocht en sloeg tegen een muur, waarna grote ravage ontstond.

Het spoor waar de trein over reed is voor het grootste deel beveiligd door het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Vlak voor de plek van het ongeluk neemt het Spaanse beveiligingssysteem ASFA het over. Dit systeem greep niet in toen de machinist harder dan de toegestane snelheid reed. De machinist heeft vorig jaar de slachtoffers om vergeving gevraagd.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spaanse machinist treinramp als enige vervolgd”

Arco Sierts|15.10.15|11:19

Deze evidente casus bewijst glashard dat de huidige wet- en regelgeving zodanig werkt dat ‘de man of vrouw onderaan’ als enige hangt, en dat ALLE bovenliggende verantwoordelijken (bedrijven, infrabeheerder, toezichthouder, beleidsmaker, bewindspersoon) per definitie de dans ontspringen, hoe erg ook. Dat dit ten principale fout is en zonder koerswijziging nog veel meer mensenlevens zal gaan eisen, moge helder zijn. Bij deze voorspeld. Afschuiven is binnen veiligheid DE betonrot bij uitstek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.