
AnsaldoBreda wint onderhoudscontract hogesnelheidstreinen
De Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda heeft een tienjarig contract van Trenitalia binnengesleept voor het onderhoud van vijftig Frecciarossa 1000 (ETR 1000) hogesnelheidstreinen. Deze treinen worden geleverd door een consortium bestaande uit de Italiaanse treinenbouwer en Bombardier. Het onderhoudscontract heeft een waarde van 250 miljoen euro.
De opdracht omvat het preventief en correctief onderhoud van de uit acht rijtuigen bestaande treinen. De medewerkers van AnsaldoBreda zullen de werkzaamheden uitvoeren in de vestigingen van Trenintalia in Napels en Milaan. The ETR 1000 heeft een maximum ontwerp-snelheid van 400 kilometer per uur en een maximum effectieve snelheid van 360 kilometer per uur.
Fyra-treinen
Terwijl er in eigen land nog volop treinen worden afgenomen van AnsaldoBreda, staat de treinfabrikant in andere landen vooral bekend vanwege de geplaagde hogesnelheidstrein Fyra. Spoorvervoerder NS stuurde vorige maand de laatste trein terug naar de Italiaanse treinenbouwer.
De zestien treinen stond bijna twee jaar vooral ongebruikt in Amsterdam, omdat er van alles aan bleek te mankeren. De NS en ook de Belgische NMBS wilden daarop van de treinen af. Beide spoorbedrijven troffen een schikking met de treinfabrikant.
Dienstregeling
Het is de bedoeling dat de Frecciarossa 1000-treinen volgend jaar in de dienstregeling gaan rijden, nog voor de start van de Universele Expositie op 1 maart 2015 in Milaan. De Frecciarossa 1000 werd in september van dit jaar voor het eerst aan het grote publiek getoond op de railbeurs InnoTrans in Berlijn.
Bekijk de Frecciarossa 1000 op InnoTrans (0:59):
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hier zal ex FS chef en huidig bestuursvoorzitter van AB, Mauro Moretti wel achter zitten…