De-icing installatie, Ballast Nedam

Ballast Nedam levert trein de-icing installatie aan Zweden

Ballast Nedam levert de eerste professionele de-icing installatie voor treinen in Zweden. Het Zweedse OV-bedrijf Trafikförvaltningen Stockholm (TF) heeft de installatie gekocht en vergroot hiermee de beschikbaarheid van haar SL-treinen (Storstockholms Lokaltrafik) in de winterperiode. De installatie is ontwikkeld op basis van de bestaande, ook aan de Deutsche Bahn geleverde, de-icing installaties van Ballast Nedam.

Ballast Nedam heeft zijn bestaande de-icing installatie her-ontworpen op basis van de treinspecificaties, wensen en eisen van het Zweedse OV-bedrijf. De installatie bestaat uit een automatisch systeem waarbij een volledige trein gedurende enkele tientallen minuten met warm water wordt bespoten. De hoeveelheid water wordt per wielstel aangepast aan de mate van ver-ijzing. Het ijs dat vooral aan de onderkant en rondom de wielen ophoopt, smelt hierdoor snel en gelijkmatig.

Productie

De installatie wordt modulair gefabriceerd in Nederland en Zweden en in samenwerking met de Zweedse partner, AWI Maskin AB die verantwoordelijk is voor de installatietechnische werkzaamheden, in december 2013 turn-key opgeleverd.

Ballast Nedam is na oplevering, in ieder geval, twee jaar verantwoordelijk voor onderhoud aan de de-icing installatie. De installatie wordt toegevoegd aan het SCADA-systeem (supervisory control and data acquisition) van Ballast Nedam waarmee inmiddels ruim zeventig aardgastankstations en de-icing installaties in Europa worden gemonitord. AWI Maskin AB voert de service- en onderhoudswerkzaamheden op locatie uit.

Europese markt

Menno Bloem, productmanager Fleetcare bij Ballast Nedam IPM: “Ballast Nedam heeft de afgelopen jaren meerdere de-icing installaties geleverd aan de Deutsche Bahn. Met deze installaties de-icen ze zowel de landelijk opererende hogesnelheidstreinen ICE als de regionale treinen in Nordrhein-Westfalen. Het is mooi dat het gelukt is ons concept voor ‘trein de-icing’ nu verder Europa in te brengen.”

Sneeuw en ijs zorgen voor veel overlast op het spoor. Treinen zitten na een dag rijden in de winter, vooral aan de onderzijde en rondom de wielen, vol met sneeuw en ijs. Hierdoor wordt inspectie en onderhoud aan de voertuigen bemoeilijkt. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee en heeft stilstand van treinen tot gevolg.

Vraag

Ballast Nedam verwacht dat de vraag naar de-icing installaties Scandinavië en andere delen van Europa de komende jaren sterk toeneemt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.