Een inspectief van de Inspectie Leefomgeving en Transport, foto: ILT

ILT in 2019: Vierde Spoorwegpakket en nieuwe lijnen

Voor de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stond 2019 in het teken van het overdragen van taken aan de European Railway Agency (ERA). Verder vroegen de ingebruikname van de Hoekse Lijn en de Uithoflijn en rangeerterrein Kijfhoek veel aandacht van de overheidsdienst. Dat blijkt uit het pasgeleden gepresenteerde jaarverslag van de ILT. 

Met het in werking treden van de nieuwe wet- en regelgeving onder het Vierde Spoorwegpakket in juni wijzigde de taakverdeling tussen de ILT en de European Railway Agency (ERA) voor het vergunningverleningsproces voor internationaal opererende spoorwegondernemingen. Zo kwam er onder meer een digitaal loket (One Stop Shop). Dit loket moet de kwaliteit en de efficiëntie van de Europese spoorwegsector verbeteren. In juni dit jaar volgen de rest van de Europese lidstaten. Nederland behoorde samen met zeven andere landen tot de eersten die gingen werken volgens het Vierde Spoorwegpakket.

Kijfhoek

Verder publiceerde de ILT in juni vorig jaar de resultaten van onderzoek naar de spoorweginfrastructuur op het rangeerterrein Kijfhoek. Het onderzoek bracht volgens ILT geen acuut onveilige situaties aan het licht. Opvallend is wel dat toen al werd vastgesteld dat het aantal wissels dat aan de norm voldoet, lager is (87,2%) dan het landelijk gemiddelde (97%). Volgens de ILT leidt dit op termijn tot versnelde slijtage van spoorobjecten. Inmiddels is deze voorspelling uitgekomen en ligt het treinverkeer al bijna een week stil op Kijfhoek vanwege problemen met een aantal wissels.

Andere hoofdpijndossiers waar de ILT bij betrokken was, zijn de ingebruikname van de Hoekse Lijn in oktober 2019 en de Uithoflijn in December. In oktober werd de Hoekse Lijn in gebruik genomen: de metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. De ILT was hier al in een vroeg stadium bij betrokken. Als toezichthouder keek de ILT of de veiligheid van de de voormalige spoorverbinding geborgd is. Na deze toetsing kon de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de vergunning verlenen. Er rijdt sindsdien volop verkeer over de Hoekse Lijn, maar het traject kampt nog steeds met softwareproblemen.

Uithoflijn

Ook de Uithoflijn, de nieuwe tramverbinding tussen Utrecht Centraal en de Uithof, werd na goedkeuring van de ILT in gebruik genomen. De ILT is sinds 2016 betrokken bij de realisatie van de tramverbinding. Evenals bij de Hoekse Lijn verleende de ILT de verklaring van veiligheid van de infrastructuur en van de nieuwe trams. Daarna volgde de gemeente Utrecht met een vergunning voor de ingebruikname van het traject.

Het jaar werd afgesloten met het aanbieden van het jaarverslag Spoorveiligheid 2018 aan de Tweede Kamer. Daaruit blijkt dat het Nederlandse spoor veilig is en dat het aantal slachtoffers de afgelopen 10 jaar geleidelijk is gedaald. Tegelijkertijd blijven spoorwegovergangen een punt van zorg. De treurige realiteit van deze constatering bleek afgelopen week opnieuw toen een NS-machinist om het leven kwam bij een aanrijding met een tractor op een overweg. De ILT meldt verder dat vooral rangeertreinen vaker door rood reden, maar dat dit niet tot gevaarlijke situaties leidde.

In 2019 werd het Programma Veiligheid op Spoor toegevoegd aan de agenda. De eerste resultaten hiervan zijn volgend jaar voor het eerste te lezen in het Jaarverslag van 2020.

Bekijk hier het volledige jaarverslag.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.