HSL-spoor Prinsenbeek

Marktverkenning: drie partijen kunnen beter presteren op HSL dan NS

Er zijn drie andere vervoerders die het treinvervoer op de HSL-Zuid betrouwbaarder zouden kunnen uitvoeren dan de NS. Dit blijkt uit de marktverkenning die is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vier partijen zouden in ieder geval kunnen voldoen aan de gestelde bodemwaardes op het gebied van klanttevredenheid en betrouwbaarheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

7 reacties op “Marktverkenning: drie partijen kunnen beter presteren op HSL dan NS”

Henk Angenent|30.11.17|14:33

“Zo heeft geen vervoerder die door adviesbureau RebelGroup is benaderd een kant-en-klaar idee voor alternatieve treindiensten. Daarvoor zou eerst marktonderzoek en dienstregelingsontwikkeling nodig zijn. Tevens heeft geen van de door RebelGroup benaderde partijen het benodigde materieel beschikbaar om direct in te kunnen zetten.”

Dat zegt dus genoeg. Het moet eens afgelopen zijn met dat neoliberale vrije markt-/aanbestedingsgezeur.

Henk Angenent|30.11.17|14:34

“Zo heeft geen vervoerder die door adviesbureau RebelGroup is benaderd een kant-en-klaar idee voor alternatieve treindiensten. Daarvoor zou eerst marktonderzoek en dienstregelingsontwikkeling nodig zijn. Tevens heeft geen van de door RebelGroup benaderde partijen het benodigde materieel beschikbaar om direct in te kunnen zetten.”

Dat zegt dus genoeg. Het moet eens afgelopen zijn met dat vrije markt-/aanbestedingsgezeur.

gerrit de vries|30.11.17|15:21

Ik snap het niet; volgens mij moet de kop bestaan uit:
drie partijen zeggen beter te kunnen presteren dan NS op basis van 0 informatie en zonder een organisatiestructuur/materieel/mensen beschikbaar te hebben.
Ja zo lust ik er nog wel meer, zeker te diep in de wensput gekeken?

Sybo Schouwstra|30.11.17|17:27

Deze marktverkenning is een farce! De titel is gewoonweg misleidend. Het is marketing prietpraat. Je moet echt van heel goede huize komen wil je een betrouwbaar en realistisch bod kunnen uitbrengen. En dan nog: de HSL infra moet echt worden aangepakt. Deze leidt nu tot veel storingen die je op de normale infra niet hebt. Het huidige NS materieel is niet representatief van wat er moet gaan rijden. NS heeft nieuw materieel aangeschaft voor de HSL en dat is absoluut noodzakelijk.

Sybo Schouwstra|30.11.17|17:34

Deze z.g. marktverkenning is een farce.Het is marketing prietpraat van bedrijven die zich een positie willen verwerven op het Nederlandse deel van de HSL. Ze hebben geen plan, en geen geschikt materieel. De huidige storingen op de HSL worden mede veroorzaakt door problemen met de erg complexe infrastructuur, waarvan NS terecht stelt die die zowel qua techniek als v.w.b. beheer moet worden aangepast. NS heeft inmiddels voor de HSL nieuw IC materieel besteld waarvan ik hoge verwachtingen heb.

Niek van Omme|01.12.17|11:08

Sybo; top! Je raakt belangrijke aspecten.
Te realiseren is dat de bestaande HSL-infrastructuur en -exploitatie nog te maken heeft met de synchronisatie van de beperkingen en fouten uit het verleden. Zoals: na 2e wereldoorlog herkeuze voor 1500 V gelijkstroom, splitsing NS 90er jaren, Fyra, concurrentie als doel.
En nu? O.a.: zsm van 1500 V gelijkstroom naar 3000V of 25000 V 50 Hz voor het hele net, ProRail niet op de schop, NS heeft perspectief met nieuwe bestelde IC-materieel.

John rdam|01.12.17|14:05

De meest verstorende factor in dit geheel is natuurlijk ‘de politiek’ (minister, staatssecretaris en hun ambtenarij en veel kakelende kamerleden) die inhoudelijk niks begrijpen van OV, die de hele spoorsector steeds weer opzadelen met wisselende opdrachten en die als punt bij paaltje komt alleen maar gaan voor rust in de tent en zo laag mogelijke kosten. Uiteindelijk krijgen ze dus datgene waar ze zelf om gevraagd hebben. Zo’n marktverkenning is alleen maar een afleidingsmanoeuvre van hun falen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Marktverkenning: drie partijen kunnen beter presteren op HSL dan NS | SpoorPro.nl
HSL-spoor Prinsenbeek

Marktverkenning: drie partijen kunnen beter presteren op HSL dan NS

Er zijn drie andere vervoerders die het treinvervoer op de HSL-Zuid betrouwbaarder zouden kunnen uitvoeren dan de NS. Dit blijkt uit de marktverkenning die is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vier partijen zouden in ieder geval kunnen voldoen aan de gestelde bodemwaardes op het gebied van klanttevredenheid en betrouwbaarheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

7 reacties op “Marktverkenning: drie partijen kunnen beter presteren op HSL dan NS”

Henk Angenent|30.11.17|14:33

“Zo heeft geen vervoerder die door adviesbureau RebelGroup is benaderd een kant-en-klaar idee voor alternatieve treindiensten. Daarvoor zou eerst marktonderzoek en dienstregelingsontwikkeling nodig zijn. Tevens heeft geen van de door RebelGroup benaderde partijen het benodigde materieel beschikbaar om direct in te kunnen zetten.”

Dat zegt dus genoeg. Het moet eens afgelopen zijn met dat neoliberale vrije markt-/aanbestedingsgezeur.

Henk Angenent|30.11.17|14:34

“Zo heeft geen vervoerder die door adviesbureau RebelGroup is benaderd een kant-en-klaar idee voor alternatieve treindiensten. Daarvoor zou eerst marktonderzoek en dienstregelingsontwikkeling nodig zijn. Tevens heeft geen van de door RebelGroup benaderde partijen het benodigde materieel beschikbaar om direct in te kunnen zetten.”

Dat zegt dus genoeg. Het moet eens afgelopen zijn met dat vrije markt-/aanbestedingsgezeur.

gerrit de vries|30.11.17|15:21

Ik snap het niet; volgens mij moet de kop bestaan uit:
drie partijen zeggen beter te kunnen presteren dan NS op basis van 0 informatie en zonder een organisatiestructuur/materieel/mensen beschikbaar te hebben.
Ja zo lust ik er nog wel meer, zeker te diep in de wensput gekeken?

Sybo Schouwstra|30.11.17|17:27

Deze marktverkenning is een farce! De titel is gewoonweg misleidend. Het is marketing prietpraat. Je moet echt van heel goede huize komen wil je een betrouwbaar en realistisch bod kunnen uitbrengen. En dan nog: de HSL infra moet echt worden aangepakt. Deze leidt nu tot veel storingen die je op de normale infra niet hebt. Het huidige NS materieel is niet representatief van wat er moet gaan rijden. NS heeft nieuw materieel aangeschaft voor de HSL en dat is absoluut noodzakelijk.

Sybo Schouwstra|30.11.17|17:34

Deze z.g. marktverkenning is een farce.Het is marketing prietpraat van bedrijven die zich een positie willen verwerven op het Nederlandse deel van de HSL. Ze hebben geen plan, en geen geschikt materieel. De huidige storingen op de HSL worden mede veroorzaakt door problemen met de erg complexe infrastructuur, waarvan NS terecht stelt die die zowel qua techniek als v.w.b. beheer moet worden aangepast. NS heeft inmiddels voor de HSL nieuw IC materieel besteld waarvan ik hoge verwachtingen heb.

Niek van Omme|01.12.17|11:08

Sybo; top! Je raakt belangrijke aspecten.
Te realiseren is dat de bestaande HSL-infrastructuur en -exploitatie nog te maken heeft met de synchronisatie van de beperkingen en fouten uit het verleden. Zoals: na 2e wereldoorlog herkeuze voor 1500 V gelijkstroom, splitsing NS 90er jaren, Fyra, concurrentie als doel.
En nu? O.a.: zsm van 1500 V gelijkstroom naar 3000V of 25000 V 50 Hz voor het hele net, ProRail niet op de schop, NS heeft perspectief met nieuwe bestelde IC-materieel.

John rdam|01.12.17|14:05

De meest verstorende factor in dit geheel is natuurlijk ‘de politiek’ (minister, staatssecretaris en hun ambtenarij en veel kakelende kamerleden) die inhoudelijk niks begrijpen van OV, die de hele spoorsector steeds weer opzadelen met wisselende opdrachten en die als punt bij paaltje komt alleen maar gaan voor rust in de tent en zo laag mogelijke kosten. Uiteindelijk krijgen ze dus datgene waar ze zelf om gevraagd hebben. Zo’n marktverkenning is alleen maar een afleidingsmanoeuvre van hun falen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.