NS Internation

Reizigers vijf uur lang opgesloten in trein tussen Brussel en Amsterdam

Een internationale NS-trein op station Station Brussel-Zuid. Stratoswift / Wikimedia Commons

Honderden treinreizigers onderweg van Brussel naar Amsterdam zijn dinsdagavond gestrand. Rond 19.00 uur kreeg een trein pech bij het district Merksem in het Belgische Antwerpen. De vijfhonderd reizigers zaten zo’n vijf uur lang vast in de trein en konden pas tegen middernacht uit de trein worden gehaald. Op de sociale media werd volop geklaagd over de gebrekkige communicatie omtrent de ernstige vertraging.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “Reizigers vijf uur lang opgesloten in trein tussen Brussel en Amsterdam”

Marc Busio|30.08.23|11:13

Hoe vaak is dit al niet gebeurd? En hoe vaak zal dit nog gaan gebeuren? Het is genoegzaam bekend hoe storingsgevoelig deze in elkaar geknutselde treinen zijn dus als het binnen een uur niet lukt om zo’n ding weer aan het rijden te krijgen dan start je zo’n evacuatie op. Het is dan al zeer onwaarschijnlijk dat het nog wel lukt. Eer al die passagiers uit die trein zijn is er al snel nog een uur verstreken dus het is onverantwoord om daar nog langer mee te wachten.

A C F Sierts|30.08.23|13:38

De hardnekkige technologische incompetentie én het hardnekkige klantautistische karakter van de spoorsector zijn wederom in alle glorie aangetoond.

Die problematiek gaat wél zonder probleem de grens over – dit in tegenstelling tot de treinen zelf. Zou het misschien een sectorcultureel dingetje zijn ?

Pat Rick|30.08.23|15:37

Er zou een standaard scriptevacuatie moeten klaarliggen voor dit soort problemen. Het script wordt gestart als problemen niet na 60 minuten verholpen zijn, met het doel om mensen binnen 1 uur uit de stilgevallen trein te hebben gehaald (2 uur na stilval, ongeveer de reistijd AMS-BRU). Doel moet zijn om reizigers binnen een redelijke tijd op hun treinbestemming te krijgen (en niet midden in de nacht halverwege te laten stranden).

Pat Rick|31.08.23|10:18

@A C F Sierts: inderdaad klantautistisch. Het probleem is dat de spoor(infra)bedrijven zich van de reizigers als klant kunnen ontkoppelen. Waarschijnlijk speelt het minder met cargo, omdat een verlader meer macht heeft dan een indiviuele reiziger. Incidentoplossing binnen een bepaalde tijd (waarbij reizigers op de station van bestemming moeten komen) zou net als punctualiteitseisen deel moeten uitmaken van het contract/concessie. Dit vereist organiseren rondom de reiziger!

A C F Sierts|31.08.23|12:02

@ Pat Rick: eens, maar de materieel-(on)betrouwbaarheid en (provisorische) herstelbaarheid door de Mcn zijn minstens net zo belangrijk.
Dat er incidenteel wel es iets stukgaat, dat is nu eenmaal zo. Kern vd zaak is dat
A) dit zo weinig mogelijk moet gebeuren (liefst bijna nul, dus ContinuLeren&Verbeteren)
B) er vormen van backup / terugval / noodbedrijf beschikbaar zijn
C) dat Mcn’n deze snel & adequaat kunnen inzetten (diagnosetechniek/kennis/kunde)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reizigers vijf uur lang opgesloten in trein tussen Brussel en Amsterdam | SpoorPro.nl
NS International, IC Brussel

Reizigers vijf uur lang opgesloten in trein tussen Brussel en Amsterdam

Een internationale NS-trein op station Station Brussel-Zuid. (foto ter illustratie) Stratoswift / Wikimedia Commons

Honderden treinreizigers onderweg van Brussel naar Amsterdam zijn dinsdagavond gestrand. Rond 19.00 uur kreeg een trein pech bij het district Merksem in het Belgische Antwerpen. De vijfhonderd reizigers zaten zo’n vijf uur lang vast in de trein en konden pas tegen middernacht uit de trein worden gehaald. Op de sociale media werd volop geklaagd over de gebrekkige communicatie omtrent de ernstige vertraging.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “Reizigers vijf uur lang opgesloten in trein tussen Brussel en Amsterdam”

Marc Busio|30.08.23|11:13

Hoe vaak is dit al niet gebeurd? En hoe vaak zal dit nog gaan gebeuren? Het is genoegzaam bekend hoe storingsgevoelig deze in elkaar geknutselde treinen zijn dus als het binnen een uur niet lukt om zo’n ding weer aan het rijden te krijgen dan start je zo’n evacuatie op. Het is dan al zeer onwaarschijnlijk dat het nog wel lukt. Eer al die passagiers uit die trein zijn is er al snel nog een uur verstreken dus het is onverantwoord om daar nog langer mee te wachten.

A C F Sierts|30.08.23|13:38

De hardnekkige technologische incompetentie én het hardnekkige klantautistische karakter van de spoorsector zijn wederom in alle glorie aangetoond.

Die problematiek gaat wél zonder probleem de grens over – dit in tegenstelling tot de treinen zelf. Zou het misschien een sectorcultureel dingetje zijn ?

Pat Rick|30.08.23|15:37

Er zou een standaard scriptevacuatie moeten klaarliggen voor dit soort problemen. Het script wordt gestart als problemen niet na 60 minuten verholpen zijn, met het doel om mensen binnen 1 uur uit de stilgevallen trein te hebben gehaald (2 uur na stilval, ongeveer de reistijd AMS-BRU). Doel moet zijn om reizigers binnen een redelijke tijd op hun treinbestemming te krijgen (en niet midden in de nacht halverwege te laten stranden).

Pat Rick|31.08.23|10:18

@A C F Sierts: inderdaad klantautistisch. Het probleem is dat de spoor(infra)bedrijven zich van de reizigers als klant kunnen ontkoppelen. Waarschijnlijk speelt het minder met cargo, omdat een verlader meer macht heeft dan een indiviuele reiziger. Incidentoplossing binnen een bepaalde tijd (waarbij reizigers op de station van bestemming moeten komen) zou net als punctualiteitseisen deel moeten uitmaken van het contract/concessie. Dit vereist organiseren rondom de reiziger!

A C F Sierts|31.08.23|12:02

@ Pat Rick: eens, maar de materieel-(on)betrouwbaarheid en (provisorische) herstelbaarheid door de Mcn zijn minstens net zo belangrijk.
Dat er incidenteel wel es iets stukgaat, dat is nu eenmaal zo. Kern vd zaak is dat
A) dit zo weinig mogelijk moet gebeuren (liefst bijna nul, dus ContinuLeren&Verbeteren)
B) er vormen van backup / terugval / noodbedrijf beschikbaar zijn
C) dat Mcn’n deze snel & adequaat kunnen inzetten (diagnosetechniek/kennis/kunde)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.