Naar Max met de trein
Zandvoort vormt in augustus weer het toneel van de Dutch Grand Prix. Ook dit jaar zet ProRail, samen met NS, weer alles op alles om het mogelijk te maken dat 50.000 Formule 1-fans per dag het circuit kunnen bezoeken. “Dat doen we met 12 treinen per uur. Dat betekent elke vijf minuten een trein. En dat is geen sinecure”, vertelt Corina Besamusca, projectmanager van ProRail.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit bewijst nog eens dat hoofdspoor ongeschikt is voor grote evenmenten die een hoge frequentie vragen. Men heeft een flexibele systeem nodig, met lichter materieel, meer flexibiliteit en een grotere dichtheid: metro.
Het zou goed zijn om de lessen van de Hoekse lijn te leren en het spoor naar Zandvoort ook om te bouwen en aan te sluiten op de A’damse metro. Via Haarlem (opvolger Blauwe Tram) naar A’dam zuid en dan hier doortrekken richting Almere (IJmeerlijn). Maar wellicht is NS bang hiervoor