ICNG

SpoorProTV ontvangt ICNG en NS-directeur op Rotterdam Centraal

Stipt op tijd kwam de ICNG om 07.19 uur binnenrijden. ProMedia Group

Woensdagochtend kwam voor het eerst de nieuwe intercitytrein vanuit Amsterdam aan op station Rotterdam Centraal. SpoorProTV was bij de binnenkomst van de ICNG en sprak met NS-directeur Wouter Koolmees, die extra vroeg was opgestaan om vanuit zijn woonplaats Rotterdam naar Amsterdam te reizen om vervolgens met de ICNG weer terug te reizen naar de Maasstad.

Koolmees is, behalve directeur bij de spoorwegen, al zijn leven lang een fervent treinreiziger en liefhebber. Hij noemt de ICNG – die vanwege uiterlijke overeenkomsten ook wel de ‘wesp’ wordt genoemd – een “hele mooie soepel rijdende trein”. Het was Koolmees al opgevallen dat de ICNG snel kan optrekken. Ook het comfort, zoals luxe zetels in de vorm van loungebanken, spreekt Koolmees erg aan.

ICNG is ‘smooth’

“De ICM is natuurlijk een hele mooie trein, maar is wel al veertig jaar oud, dus die moet gewoon vervangen worden”, aldus Koolmees. “Je merkt echt aan deze trein (de ICNG – red.) dat het een moderne soepele trein is die smooth rijdt.” De ICNG heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur en tijdens de eerste rit met passagiers heeft de intercity al een stukje in de hoogste versnelling gereden over de HSL. Volgens Koolmees is de trein zo comfortabel dat je nauwelijks iets van de snelheid merkt.

Vertraging

Koolmees blikte ook nog even terug over de tegenslagen die de ICNG – bouwjaar 2018 – aanvankelijk had. “Door corona heeft de productie ook tijdelijk stilgelegen omdat er allerlei onderdelen niet beschikbaar waren. Dat heeft ook voor vertraging gezorgd.” Een grondstoffentekort vanwege de oorlog in Oekraïne zorgde vervolgens voor nog meer vertraging, legt Koolmees uit. “Er zijn gewoon een aantal redenen geweest voor vertragingen. Maar goed, de eerste treinstellen zijn er nu. We hebben eerst ingezet op woensdag en we zijn er heel blij mee dat we deze stap kunnen zetten nu.”

ICNG
De ICNG heeft een eerste (test)rit met passagiers gemaakt. De reis ging van Amsterdam naar Rotterdam en vice versa.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SpoorProTV ontvangt ICNG en NS-directeur op Rotterdam Centraal | SpoorPro.nl
ICNG

SpoorProTV ontvangt ICNG en NS-directeur op Rotterdam Centraal

Stipt op tijd kwam de ICNG om 07.19 uur binnenrijden. ProMedia Group

Woensdagochtend kwam voor het eerst de nieuwe intercitytrein vanuit Amsterdam aan op station Rotterdam Centraal. SpoorProTV was bij de binnenkomst van de ICNG en sprak met NS-directeur Wouter Koolmees, die extra vroeg was opgestaan om vanuit zijn woonplaats Rotterdam naar Amsterdam te reizen om vervolgens met de ICNG weer terug te reizen naar de Maasstad.

Koolmees is, behalve directeur bij de spoorwegen, al zijn leven lang een fervent treinreiziger en liefhebber. Hij noemt de ICNG – die vanwege uiterlijke overeenkomsten ook wel de ‘wesp’ wordt genoemd – een “hele mooie soepel rijdende trein”. Het was Koolmees al opgevallen dat de ICNG snel kan optrekken. Ook het comfort, zoals luxe zetels in de vorm van loungebanken, spreekt Koolmees erg aan.

ICNG is ‘smooth’

“De ICM is natuurlijk een hele mooie trein, maar is wel al veertig jaar oud, dus die moet gewoon vervangen worden”, aldus Koolmees. “Je merkt echt aan deze trein (de ICNG – red.) dat het een moderne soepele trein is die smooth rijdt.” De ICNG heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur en tijdens de eerste rit met passagiers heeft de intercity al een stukje in de hoogste versnelling gereden over de HSL. Volgens Koolmees is de trein zo comfortabel dat je nauwelijks iets van de snelheid merkt.

Vertraging

Koolmees blikte ook nog even terug over de tegenslagen die de ICNG – bouwjaar 2018 – aanvankelijk had. “Door corona heeft de productie ook tijdelijk stilgelegen omdat er allerlei onderdelen niet beschikbaar waren. Dat heeft ook voor vertraging gezorgd.” Een grondstoffentekort vanwege de oorlog in Oekraïne zorgde vervolgens voor nog meer vertraging, legt Koolmees uit. “Er zijn gewoon een aantal redenen geweest voor vertragingen. Maar goed, de eerste treinstellen zijn er nu. We hebben eerst ingezet op woensdag en we zijn er heel blij mee dat we deze stap kunnen zetten nu.”

ICNG
De ICNG heeft een eerste (test)rit met passagiers gemaakt. De reis ging van Amsterdam naar Rotterdam en vice versa.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.