Terug op het SVO-rail honk: Eva Italiaander
Ze kan teams bouwen, heeft een enorm netwerk en is in staat dat netwerk aan elkaar te knopen. Ze kan toegeven wat ze níet weet en creëert daarmee een open sfeer. Ze kan snel zien waar mensen hulp nodig hebben. Ze houdt van service verlenen en denkt ook dat de wereld – ook de spoorwereld – dat nodig heeft. Ze zoekt altijd naar de constructieve inval, ook als ze zich aan snoeiharde certificeringseisen moet houden. Ze werkte eerder bij SVO-rail en bleef daarna in de spoorwereld. Nu is ze terug bij SVO-rail en klaar om haar dienstverlening via het Baarnse bedrijf voort te zetten: Eva Italiaander.
Een CV dat per ongeluk nog op Monsterboard stond, zorgde in 2007 voor een eerste contact tussen Italiaander en SVO-rail. “Ik werkte in Drunen bij een scheepsschroevenfabrikant en werd benaderd door Joost van Opijnen van SVO-rail, die het CV had gezien,” blikt Italiaander terug. “Hij nodigde me uit voor een gesprek. Ik had HTS Elektrotechniek gedaan en Bedrijfskunde. Mijn eerste baan was bij Arcadis geweest als projectondersteuner, dus ik had het woord ‘spoor’ op mijn cv.”
Testen en plannen
Het klikte en zo belandde Italiaander in de spoorwereld, allereerst bij Kema. “Ik ging de HSL Zuid testen samen met Van Opijnen, deed planningen en allerlei klussen,” vertelt ze. “Van lieverlee werd ik beproevingsritleider, de eerste en enige vrouw. Vanuit het testen en beproeven ging ik naar het beoordelen van veiligheidssystemen en vervolgens naar de kant van de eisen. Na Kema deed ik inspectie van het slopen van treinen, metro’s en trams. Ik werkte voor NS en GVB en langzaam rolde ik bij Dekra Rail naar binnen in de certificering. Ik bleef daar 8 jaar en maakte vervolgens een uitstapje naar Alstom.”
‘Je kunt altijd sturen’
In al die jaren werkte Italiaander aan heel verschillende opdrachten. “Eén van de gaafste projecten die ik heb gedaan, was de waterstoftrein. Ik begon als degene die de toelating ging begeleiden voor de provincie Groningen. Dat was zo leuk dat ik de testcoördinatie erbij heb gedaan. Uiteindelijk was ik zo ongeveer de projectcoördinator. Daar heb ik geleerd dat ongeacht de positie die je hebt binnen een project, je altijd kunt sturen.”
Hecht team
De bedrijfsvoering van SVO-rail bleek het beste bij Italiaander te passen, dus sinds de zomer van 2024 is ze weer terug. “Met de kleine club van SVO-rail zijn we een hecht team dat snel kan schakelen en een waardevolle aanvulling is bij projecten,” zegt ze. In de jaren die ze niet bij SVO-rail werkte heeft ze een hoop geleerd. “Mijn kwaliteitsdenken is uitgebreid omdat ik in die tijd lead auditor ben geworden en projectleider in certificeringsprojecten. Op het moment dat je in een groot project terechtkomt, leer je omgaan met verschillende belangen.” Lachend: “Het klimmen van de jaren heeft me ook geleerd op te passen met wat ik precies wel en niet zeg.”
Assessments
Op dit moment doet Italiaander onder andere AsBo-beoordelingen voor Walenberg Rail Assessment in Ede. “Ik ben ook weer terug bij Dekra Rail als projectleider en assessor en bij Alstom in het acceptatieproces voor de ICNG,” somt ze op. “Verder doe ik wat accountmanagement en ben ik beproevingsritleider. Ik ben bezig uit te breiden richting bouwprocesleiding.”
Unieke kennis
Italiaanders kennis is redelijk uniek in Europa omdat ze én het autorisatieproces begrijpt én technische kennis van treinen heeft én ervaring heeft op het spoor. “Ik heb infra beoordeeld, maar ook rolling stock, treinbeveiligings- en energiesystemen, waardoor ik heel breed inzetbaar ben,” zegt ze. SVO-rail is blij dat Italiaander deze kennis en vaardigheden via het bedrijf op het Baarnse station wil inzetten. Dat zij meestal de enige vrouw is die rondloopt op projecten, vindt ze zelf niet zo boeiend. “Iedereen kent je en dat is vrijwel altijd een voordeel.”
Lees ook:
- Sven: jong en gek van het spoor
- Adviseur TEV Gert-Jan van Alphen: ‘Samen iets moois realiseren in de energievoorziening maakt me blij’
- Werkstudenten bij SVO-rail: ‘Het treinvirus laat ons niet los!’
- Bouwprocesleiders SVO-rail: ‘Doel is altijd om het treinverkeer zo snel mogelijk te hervatten’
- “Kennis direct toepassen in een Vectron BR193, dat is uniek”
- ‘Lightrail krijgt niet altijd de aandacht die het verdient’
- Spoorbranche ICT-er Jip van Heugten: ‘Digitalisering en data zijn de toekomst voor de sector’