Unieke werken bij het spoor met onderdelen van Zwaagstra Beton
Met oog voor de reiziger en minimaal overlast, heeft Zwaagstra Beton meegewerkt aan de realisatie van twee lange service- en opstelperrons in Leeuwarden. Met het leveren van op maat gemaakte verholen goten en zandvangputten zijn de service- en opstelsporen voorzien van een goede waterafvoer. De sleuven in de verholen goten bieden tevens de mogelijkheid om met servicewagens langs de treinen te rijden. Hiermee is het emplacement bij station Leeuwarden klaar voor de toekomst.
In Leeuwarden zijn vier lange service- en opstelperrons met daartussen twee opstel- en serviceperrons gerealiseerd. Aan beide kanten van de serviceperrons zijn verholen goten voor waterafvoer toegepast waarin de servicewagens ook kunnen meelopen. Hierdoor kunnen de servicemedewerkers eenvoudig de treinen in- en uitstappen. “Dit type verholen goten produceren we exact conform de specificaties van ProRail”, vertelt André Veerkamp manager verkoop buitendienst bij Zwaagstra Beton.
Veerkamp geeft aan dat Zwaagstra Beton voor het project in Leeuwarden 870 verholen goten heeft geleverd met een sleuf van 4 centimeter breedte en daarnaast 20 zandvangputten. Elke 20 meter is er een zandvangput geplaatst. Bijzonder aan het project in Leeuwarden is dat naast 12 standaard zandvangputten met een gietijzeren deksel ook 8 zandvangputten met sleuf en vaste deksel zijn geplaatst. De vaste deksels, van de zandvangputten met sleuf, zijn met bouten vast te zetten en te openen. De zandvangputten hebben aan beide zijden een afvoermogelijkheid, waardoor er een goede afvoer van water richting riool of sloot mogelijk is.
Snelle levering, minimaal overlast voor reiziger
Zwaagstra Beton heeft een eigen logistieke afdeling met eigen vrachtwagens. Om alle onderdelen op tijd van Hoogeveen, de productielocatie van Zwaagstra Beton, naar de bouwplek in Leeuwarden te krijgen is er één vrachtwagen vrijgemaakt en ingezet om continu heen en weer te rijden. Voor het project in Leeuwarden zijn de goten ruim van tevoren geproduceerd en op afroep op ons tasveld gezet.
Een dergelijke grote voorraad aanleggen is een risico waar het betonbedrijf niet voor terugdeinst. “We hebben eigen vrachtwagens, maar ook partners waarmee we al jaren samenwerken voor het transport. Hierdoor kunnen we binnen korte tijd de materialen naar de juiste plek brengen”, aldus Veerkamp. “De overlast voor de reiziger wil je zo minimaal mogelijk laten zijn”, vervolgt Veerkamp die steeds vaker meewerkt aan nieuwe projecten aan het spoor. “We leveren als beton- bedrijf niet alleen de onderdelen, maar denken ook graag actief mee aan innovatieve oplossingen.”
Maatwerk met mini geluidswanden
Afgelopen jaar heeft Veerkamp onder andere bijgedragen aan een robuuster spoor in Hoofddorp en Leeuwarden met het leveren van onderdelen voor service- en opstelperrons. Een ander uniek project waarbij Zwaagstra Beton betrokken is, is het spoortraject tussen Lent en Nijmegen. In dit project voor ProRail, werkt Zwaagstra Beton samen met Dura Vermeer Railinfra. Om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken zijn langs dit spoortraject mini geluidswanden geplaatst. “We hebben de geluidsschermen op maat ontworpen”, laat Veerkamp weten.
De geluidsschermen bestaan uit betonnen keerwanden met geluidstegels van houtvezelbeton. De geluidstegels van Durison zijn 60 centimeter breed en 1 meter hoog. “Op onze keerwanden met een breedte van 362 centimeter passen precies 6 geluidstegels van 60 centimeter”, vertelt een enthousiaste Veerkamp die graag in oplossingen meedenkt met de klant om snel en adequaat werk op maat aan het spoor te realiseren.