Onderzoeksconsortium doet aanbevelingen voor verder onderzoek naar Lelylijn

de verschillende tracés van de Lelylijn
De verschillende tracés van de Lelylijn zoals die in het voorlopige MIRT-onderzoeksrapport staan. Arcadis/PosadMaxwan/Significance

Gedurende de uitvoering van het Onderzoek Lelylijn-alternatieven door het onderzoeksconsortium – bestaande uit specialisten van Arcadis, PosadMaxwan en Significance – zijn er inzichten opgedaan over de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd. Zowel op inhoudelijk vlak als op proces. Op basis daarvan doet het consortium voor de vervolgfases een aantal aanbevelingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Onderzoeksconsortium doet aanbevelingen voor verder onderzoek naar Lelylijn”

Dirk Brinkman|27.09.24|07:21

Als inwoner van Lelydtad vind ik het erg vreemd dat een spoor trace zolang moet duren .
De plannen voor een trace naar Groningen/Leeuwarden lagen 40 jaar geleden ter inzage in ons stadhuis , toen er nog niet eens een trein reed in de polder.
Dus waarom zolang geklets over iets wat al klaar had kunnen zijn.

Patrick EHV|27.09.24|13:38

@Dirk: dat het 40 jaar geleden ter inzage lag, is van de ene kant vreemd, maar van de andere kant bekend, want er zijn ook andere projecten die voor de start lang duurden (A73, N15, Maaslijn), omdat men lang moest praten, plannen, herplannen, budgeteren, weer terug naar start. Het lijkt alsof er iets gebeurt, maar eigenlijk is het bezigheidstherapie. Belangrijk punt in de tijd is dat budget daadwerkelijk vrij wordt gegeven. Connecties in de Randstad zijn sterker om sneller tot dit punt te komen.

Marc Busio|28.09.24|14:47

@Dirk Brinkman: Zo vreemd is dat niet als reeds bij voorbaat vaststaat dat exploitatie van die lijn zwaar verliesgevend zal worden omdat het reizigerspotentieel te klein is. De enige grote stad die ermee verbonden wordt is Groningen, waardoor het aantal reizigers op de bestaande lijn via Zwolle alleen maar zal dalen. Het bekende OV-dilemma: de reiziger is gebaat bij een snelle verbinding, maar het OV-bedrijf heeft een goede bezetting van trein of bus nodig om geen verlies te draaien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoeksconsortium doet aanbevelingen voor verder onderzoek naar Lelylijn | SpoorPro.nl

Onderzoeksconsortium doet aanbevelingen voor verder onderzoek naar Lelylijn

de verschillende tracés van de Lelylijn
De verschillende tracés van de Lelylijn zoals die in het voorlopige MIRT-onderzoeksrapport staan. Arcadis/PosadMaxwan/Significance

Gedurende de uitvoering van het Onderzoek Lelylijn-alternatieven door het onderzoeksconsortium – bestaande uit specialisten van Arcadis, PosadMaxwan en Significance – zijn er inzichten opgedaan over de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd. Zowel op inhoudelijk vlak als op proces. Op basis daarvan doet het consortium voor de vervolgfases een aantal aanbevelingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Onderzoeksconsortium doet aanbevelingen voor verder onderzoek naar Lelylijn”

Dirk Brinkman|27.09.24|07:21

Als inwoner van Lelydtad vind ik het erg vreemd dat een spoor trace zolang moet duren .
De plannen voor een trace naar Groningen/Leeuwarden lagen 40 jaar geleden ter inzage in ons stadhuis , toen er nog niet eens een trein reed in de polder.
Dus waarom zolang geklets over iets wat al klaar had kunnen zijn.

Patrick EHV|27.09.24|13:38

@Dirk: dat het 40 jaar geleden ter inzage lag, is van de ene kant vreemd, maar van de andere kant bekend, want er zijn ook andere projecten die voor de start lang duurden (A73, N15, Maaslijn), omdat men lang moest praten, plannen, herplannen, budgeteren, weer terug naar start. Het lijkt alsof er iets gebeurt, maar eigenlijk is het bezigheidstherapie. Belangrijk punt in de tijd is dat budget daadwerkelijk vrij wordt gegeven. Connecties in de Randstad zijn sterker om sneller tot dit punt te komen.

Marc Busio|28.09.24|14:47

@Dirk Brinkman: Zo vreemd is dat niet als reeds bij voorbaat vaststaat dat exploitatie van die lijn zwaar verliesgevend zal worden omdat het reizigerspotentieel te klein is. De enige grote stad die ermee verbonden wordt is Groningen, waardoor het aantal reizigers op de bestaande lijn via Zwolle alleen maar zal dalen. Het bekende OV-dilemma: de reiziger is gebaat bij een snelle verbinding, maar het OV-bedrijf heeft een goede bezetting van trein of bus nodig om geen verlies te draaien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.