Van 14 miljoen gulden naar 14 miljard euro; gaat Lelylijn opnieuw de ijskast in?

Afsluitdijk
In het oorspronkelijke ontwerp van De Afsluitdijk was een dubbelspoorse verbinding voorzien. Shutterstock/Maloff

Het is nog de vraag wat het wordt, als-ie komt: de Lelylijn. Wordt het een nieuwe Zuiderzeelijn of loopt-ie dan via Flevoland? Dat laatste lijkt nu de ‘goedkoopste’oplossing, zo blijkt uit een tussenstand in het lopende MIRT-onderzoek. De discussie over de ontsluiting van Noord-Nederland dateert al van eind 19e (!) eeuw. Toen al ging het om geld en dat is anno 2024 nog steeds zo.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Van 14 miljoen gulden naar 14 miljard euro; gaat Lelylijn opnieuw de ijskast in?”

C. Koelewijn|24.09.24|12:10

Het bedrag is natuurlijk belachelijk. Voor dat geld leggen ze half Spanje vol met HSL-lijnen. Rekenen ze in dit geval soms ook de nagellak van de koffiejuffrouw in de directiekeet mee?
Misschien moet er eerst maar eens een contra-expertise worden gedaan – bij voorkeur door een of twee buitenlandse bedrijven die geen belangen hebben in Nederland. Kijken wat dat oplevert.

Patrick EHV|24.09.24|16:53

@C. Koelewijn: inderdaad. Het lijkt erop dat de overhead van ProRail en leveranciers hier mee wordt betaald en daarom is er weinig drive om zaken goedkoper te doen. En Infrabel bewijst dat het 4 tot 5 keer goedkoper kan. Elektrificatie Mol – Hamont voor minder dan 1 miljoen per km. ProRail vraagt 360 miljoen (met een paar stukjes verdubbeling) voor 75 km elektrificatie van de Maaslijn. Idem implementatie ERTMS: Denemarken bewijst dat het sneller en goedkoper kan. Krijgt NL waar voor zijn geld?

Marc Busio|24.09.24|18:36

Zoals in het VK de regering vorig jaar heeft besloten om vanwege de hoog oplopende kosten HS2 niet verder door te trekken naar Manchester, de grote stad van Noord Engeland, zo zal er ook in ons land uit kostenoverwegingen van worden afgezien om de Lelylijn aan te leggen. En net zoals Manchester de afgelopen decennia haar regionale centrumfunctie in het Noorden heeft versterkt, zo moet Groningen dat ook doen. Zoals met het geld van de Zuiderzeelijn dat ze in een nieuwe rondweg hebben gestoken.

Dirk Munk|25.09.24|15:17

Wat ik in het hele verhaal over de Lelylijn mis, is dat er ook in het kader van het uitgebreide TEN-T netwerk een spoorlijn Amsterdam – Groningen – Bremen moet komen. Aan welke eisen moet die spoorlijn voldoen, en kunnen we dan ook Europese subsidie krijgen ?

rene koopal|25.09.24|19:52

Ik ken dit rapport niet maar was wel ooit betrokken bij Zuiderzeelijn studie. Wat ik mij afvraag wat de uitgangspunten zijn destijds was er een enorm prijsverschil tussen 200km/h en 300km/h op klei en veengronden heb je bij 300km/h een fundatie nodig bij 200 km/h kun je me normaal dijklichaam volstaan. Ook met pendoline kanteltrein kan infra veel goedkoper

Patrick EHV|26.09.24|11:05

Er wordt nu te veel nadruk gelegd dat de kosten 10 miljard hoger zouden zijn. Maar de oorspronkelijke reservering van 3 miljard was een schot voor de boeg en men wist al veel eerder dat dit minstens het dubbele moet zijn. Ook gezeur dat de EU-subsidies tot 2027 op zijn is onzin. Als men dit jaar zou besluiten tot aanleg, zou er voor 2028 nog niks gebeuren behalve vergunningen aanvragen en kan men tzt de subsidie aanvragen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van 14 miljoen gulden naar 14 miljard euro; gaat Lelylijn opnieuw de ijskast in? | SpoorPro.nl

Van 14 miljoen gulden naar 14 miljard euro; gaat Lelylijn opnieuw de ijskast in?

Afsluitdijk
In het oorspronkelijke ontwerp van De Afsluitdijk was een dubbelspoorse verbinding voorzien. Shutterstock/Maloff

Het is nog de vraag wat het wordt, als-ie komt: de Lelylijn. Wordt het een nieuwe Zuiderzeelijn of loopt-ie dan via Flevoland? Dat laatste lijkt nu de ‘goedkoopste’oplossing, zo blijkt uit een tussenstand in het lopende MIRT-onderzoek. De discussie over de ontsluiting van Noord-Nederland dateert al van eind 19e (!) eeuw. Toen al ging het om geld en dat is anno 2024 nog steeds zo.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Van 14 miljoen gulden naar 14 miljard euro; gaat Lelylijn opnieuw de ijskast in?”

C. Koelewijn|24.09.24|12:10

Het bedrag is natuurlijk belachelijk. Voor dat geld leggen ze half Spanje vol met HSL-lijnen. Rekenen ze in dit geval soms ook de nagellak van de koffiejuffrouw in de directiekeet mee?
Misschien moet er eerst maar eens een contra-expertise worden gedaan – bij voorkeur door een of twee buitenlandse bedrijven die geen belangen hebben in Nederland. Kijken wat dat oplevert.

Patrick EHV|24.09.24|16:53

@C. Koelewijn: inderdaad. Het lijkt erop dat de overhead van ProRail en leveranciers hier mee wordt betaald en daarom is er weinig drive om zaken goedkoper te doen. En Infrabel bewijst dat het 4 tot 5 keer goedkoper kan. Elektrificatie Mol – Hamont voor minder dan 1 miljoen per km. ProRail vraagt 360 miljoen (met een paar stukjes verdubbeling) voor 75 km elektrificatie van de Maaslijn. Idem implementatie ERTMS: Denemarken bewijst dat het sneller en goedkoper kan. Krijgt NL waar voor zijn geld?

Marc Busio|24.09.24|18:36

Zoals in het VK de regering vorig jaar heeft besloten om vanwege de hoog oplopende kosten HS2 niet verder door te trekken naar Manchester, de grote stad van Noord Engeland, zo zal er ook in ons land uit kostenoverwegingen van worden afgezien om de Lelylijn aan te leggen. En net zoals Manchester de afgelopen decennia haar regionale centrumfunctie in het Noorden heeft versterkt, zo moet Groningen dat ook doen. Zoals met het geld van de Zuiderzeelijn dat ze in een nieuwe rondweg hebben gestoken.

Dirk Munk|25.09.24|15:17

Wat ik in het hele verhaal over de Lelylijn mis, is dat er ook in het kader van het uitgebreide TEN-T netwerk een spoorlijn Amsterdam – Groningen – Bremen moet komen. Aan welke eisen moet die spoorlijn voldoen, en kunnen we dan ook Europese subsidie krijgen ?

rene koopal|25.09.24|19:52

Ik ken dit rapport niet maar was wel ooit betrokken bij Zuiderzeelijn studie. Wat ik mij afvraag wat de uitgangspunten zijn destijds was er een enorm prijsverschil tussen 200km/h en 300km/h op klei en veengronden heb je bij 300km/h een fundatie nodig bij 200 km/h kun je me normaal dijklichaam volstaan. Ook met pendoline kanteltrein kan infra veel goedkoper

Patrick EHV|26.09.24|11:05

Er wordt nu te veel nadruk gelegd dat de kosten 10 miljard hoger zouden zijn. Maar de oorspronkelijke reservering van 3 miljard was een schot voor de boeg en men wist al veel eerder dat dit minstens het dubbele moet zijn. Ook gezeur dat de EU-subsidies tot 2027 op zijn is onzin. Als men dit jaar zou besluiten tot aanleg, zou er voor 2028 nog niks gebeuren behalve vergunningen aanvragen en kan men tzt de subsidie aanvragen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.