‘Fors tekort voor aanleg van Lelylijn, ook Nedersaksenlijn veel duurder’
Hoewel bij het Rijk, regio en in Brussel de seinen op groen lijken te staan voor de aanleg van de Lelylijn, dreigt het gebrek aan geld het plan in de wielen te rijden. Nu er 3 miljard euro is gereserveerd, blijkt uit nieuw onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat voor de aanleg minstens 13,8 miljard euro nodig is, nog los van beheer- en onderhoudskosten.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hiermee is de eerste voorzet gegeven en zal waarschijnlijk nog voor het einde van het jaar de doodsteek aan dit heilloze project gegeven worden. Tenminste, als het lijden niet onnodig verlengd wordt. Met het afschieten van de Zuiderzeelijn had het eigenlijk al gedaan moeten zijn, maar uit medelijden met de Groningers vanwege de aardbevingsellende is Den Haag toch weer meegegaan in de al even onrealistische plannen voor de Lelylijn. Opnieuw valse hoop voor het Hoge Noorden zo zal blijken.
Dat is natuurlijk een belachelijk bedrag. Hebben ze alleen bij ProRail offerte gevraagd? Dat bedrijf is drie keer te duur. Misschien eens vergelijken met de kosten die in het buitenland worden begroot.
Ik heb steeds meer de indruk dat ProRail gewoon geen uitbreiding wil en dat saboteert met de meest fantastische begrotingen. Kamerleden weten toch van toeten noch blazen.
De Randstadpers neemt het frame van het ministerie over, dat oorspronkelijk die 3 miljard had gebudgeteerd. Toen dat bedrag genoemd werd, was het al duidelijk dat dat te weinig zou zijn, want het was een RESERVERING.
@C. Koelewijn: het is niet alleen ProRail, maar ook het ministerie/minister Harbers (die 17 projecten op pauze zette, niet toevallig het merendeel buiten de R’stad). De Randstad moet weten dat de meeste Nederlanders buiten de R’stad wonen en dat geen recht hebben op het meeste geld
@Marc Busio: ik zie dat je jezelf volledig voor het karretje van ProRail en het ministerie spant (en zoals gewoonlijk projecten buiten de R’stad bij voorbaat zinloos noemt, terwijl dit juist de R’stad kan helpen. Mensen hebben er baat bij. Alleen met de beperking van de onroerend goed prijzen zou je dit project al tientallen keren kunnen financieren. Of willen de de vastgoedbubbel nog verder opblazen? Maar voor jou telt elke Regio dus niet.
@C. Koelewijn: ProRail doet alsof ze een bedrijf is, maar er geldt gedwongen winkelnering in Nederland: geen concurrentie. Dus heeft het geen enkele drive om competatief te zijn. Sterker nog: hoe hoger de kosten, des te makkelijker kan het de overhead betalen. En leveranciers moeten gecertificeerd zijn, dus geen makkelijke toetreding, wat concurrentie vanuit die kant beperkt. Daarom is het juist goed om van ProRail een ZBO te maken, wat alleen jammer is voor de bonussen daar
@C. Koelewijn. Zeker, Infrabel bewijst dat het veel goedkoper kan. ProRail zou gebruik kunnen maken van AI in de ontwerpfase. Dan hoeven ze niet elke kiezel te engineer-en. Maar hoeven ze dat deel alleen te superviseren. En kunnen ze zich richten op de moeilijkere delen zoals kunstwerken. Dit soort kostenverlagende technieken zouden ze zelf in gang moeten zetten, willen ze Nederland nog waarde voor hun geld geven. Maar in plaats daarvan komt er veel PR als ze weer een onbewaakte overweg sluiten