Drie opties voor extra sporen tussen Delft en Schiedam
ProRail wil graag twee extra sporen aanleggen tussen Delft en Schiedam. Dit om het groeiend aantal reizigers beter van dienst te kunnen zijn én om twee nieuwe stations te kunnen bouwen: Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle. Die stations zijn – behalve voor de verwachte reizigersgroei – ook nodig om het treinverkeer maximaal te kunnen laten verlopen. Zonder extra sporen zouden treinen namelijk op elkaar moeten wachten bij die nieuwe stations.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een mooi project, op een plaats in Nederland waar de trein echt nog het verschil kan maken. Extra sporen voor een traject dat druk bereden wordt, met stations voor nieuwe woonwijken. Snel beginnen dus, niet te veel overlast veroorzaken voor de reizigers tijdens de werkzaamheden en vooral binnen budget blijven.
Alleen jammer dat voor de financiering er 1 miljard uit het Nationaal Groeifonds is gehaald, terwijl 1) Zuid-Holland de rijkste provincie van Nederland is en 2) er al een verbinding ligt (zelfs meerdere als je de Hoflijn meerekent). Dit terwijl er grote steden in Nederland nog geen spoorverbinding hebben, en hier nog veel hogere groei verwacht kan worden. Dit is dus een gevalletje van Elke regio telt, maar Zuid-Holland telt nog meer. En dan is men verbaasd dat BBB en NSC grote winst boekten.
Kan iemand mij uitleggen waarom de gemeente Midden-Delfland zich zo druk maakt om spoorkruisingen, want die zijn er niet in die gemeente? Er zijn (buiten Midden-Delfland) enkele tunneltjes en er is de overweg Kandelaarweg (waarvoor al plannen zijn om er een tunnel van te maken, meen ik)