Weer werkzaamheden in Tilburg: oud wissel veroorzaakt ondraaglijke herrie
Omwonenden van station Tilburg Universiteit klaagden de afgelopen maanden over het vele kabaal dat langskomende treinen produceren. Daar hadden ze nooit last van, tot de werkzaamheden van afgelopen mei. Een buurtbewoner die het niet meer trok, ging zelf op onderzoek uit en poneerde zijn bevindingen bij ProRail. Het resultaat: er moet een wissel vervangen worden.
Van 28 april tot en met maandag 13 mei werd er heel veel werk verricht aan de stations én het spoor in en rondom Tilburg tijdens een 14 dagen durende treinvrije periode. Er is toen over hele delen van het traject nieuw spoor aangelegd, dus je zou verwachten dat passerende treinen daarop nog minder geluid zou produceren dan vóór de werkzaamheden. Niet dus.
Het Brabants Dagblad sprak Peter van Gestel, die al tientallen jaren op 150 meter van het spoor woont aan de Louis Regoutstraat, vlak achter station Tilburg Universiteit. “Het lijkt soms wel alsof het oorlog is in de verte”, zegt hij met gevoel voor drama tegen de krant. “Zeker als er een goederentrein voorbij komt.” Zijn buren zetten op die momenten hun gehoorapparaat uit, weet hij.
Van Gestel ging zelf maar eens op onderzoek uit en vond de plek waar het lawaai vandaan komt. “Op de plek waar ze het spoor hebben vervangen, vlakbij het perron aan de parkeerplaats, zie ik de grond trillen als de wielen over het koppelstuk rijden. Dat moet het zijn.”
‘Slijtage aan puntstukken van wissel’
De Tilburger nam vervolgens – op 16 juli – contact op met ProRail en daar leerde hij dat hij niet de enige klager was uit de buurt. De spoorbeheerder deed vervolgens zelf onderzoek en constateerde dat het geluid veroorzaakt wordt door een oud wissel dat nog op de nominatie stond om vervangen te worden. “Het komt door slijtage aan een van de puntstukken van het wissel”, verduidelijkt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail. “De PGO-aannemer gaat dit wissel in de nacht van 12/13 september repareren en daarmee zal de geluidsoverlast dan ook voorbij zijn. Dit verhaal staat verder helemaal los van de werkzaamheden die zijn geweest.”
Hoe het staat met de werkzaamheden die nog moeten volgen op station Tilburg, dat is onduidelijk. Want dát er nog iets op de planning staat, dat is wel zeker. Immers, bouwmanager van PHS Tilburg Stan Sontrop – inmiddels met pensioen – liet SpoorPro tijdens de werkzaamheden in mei nog weten dat er nog wat klussen openstaan in en rond Tilburg. Op dat moment repte hij over week 35 waarin deze werkzaamheden mogelijk uitgevoerd zouden worden. Dat zou dan gepaard gaan met een treinvrije periode van 52 uur.
Rand van perron 1 moet nog vervangen worden
Een van de karweitjes die nog resteren is de rand van perron 1. Die is in mei provisorisch gemaakt van hout, omdat er geen tijd meer was om de rand met beton af te werken. Dit omdat de bouwers tijdens het verwijderen van de oude vloer van perron 1 op onverwachte problemen stuitten.
“We kwamen voegprofielen tegen en die waren mede de veroorzaker van alle lekkages”, aldus Sontrop toen. “De nieuwe toplaag van beton moest evenwel gewapend worden en om dat allemaal passend te maken, dat leverde nogal wat hoofdbrekens op. Immers, alle perrons moeten op 76 centimeter hoogte worden gemaakt, om het in- en uitstappen van reizigers te vergemakkelijken. Goed, we hebben het voor elkaar gekregen, maar er is wel één ding wat blijft liggen: de randen van perron 1. Daar hebben we nu een provisorische, maar veilige oplossing voor bedacht, maar de definitieve afwerking daarvan willen we nu plannen voor week 35. Dat kost dan wel een 52-uurse TVP, het is niet anders.”
Week 35, dat is volgende week al. Dat gaat ‘m dus niet worden. Wanneer wél, dat is nog even de vraag.
Lees ook:
- Reportage: Vierde perron Tilburg héél misschien toch een béétje in gebruik
- Tilburg: 150 bussen en 300 chauffeurs om 4000 reizigers per uur te vervoeren
- Werkzaamheden in meivakantie rond Tilburg, Amsterdam en Zwolle
- Twee weken geen treinen op Brabantroute in meivakantie
- Nieuw perron Tilburg op zijn vroegst pas in 2026 operationeel
- Trappen station Tilburg te steil: worden deze zomer vervangen
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Twee weken buitendienststelling van het treinverkeer van en naar Tilburg was blijkbaar nog niet lang genoeg om een oude wissel te vervangen. Alle vooroordelen over ProRail worden nog maar eens bevestigd.