Bussumse buurt loopt te hoop tegen bouw onderstation naast tankstation
Het plan is klaar, de omgevingsvergunning is binnen, maar buurtbewoners houden vooralsnog de bouw van een onderstation in Bussum tegen. Zij hebben bezwaar aangetekend tegen het toekennen van de vergunning en de wijziging van het bestemmingsplan door de gemeente Gooise Meren. Eigenlijk had de bouw van het onderstation allang bezig moeten zijn.
De gemeente en ProRail hadden het goed voor elkaar. De braakliggende grond werd door ProRail zonder problemen aangekocht, ook omdat er geen andere partijen interesse toonden. De eigenares van het aanpalende tankstation ging nog wel naar de rechter, maar kreeg daar nul op het rekest. De gemeente had de regels van de verkoopprocedure keurig gevolgd.
Het nieuwe onderstation moet er komen omdat er meer en zwaarder treinverkeer wordt verwacht in de toekomst op het toch al drukke traject. Het huidige onderstation is gedateerd en kan die verzwaring niet aan, waardoor er grote kans bestaat op storingen en dus uitval van treinen.
De plek waar het onderstation moet komen is zorgvuldig uitgezocht. Het moet namelijk liggen in de nabijheid van het bestaande schakelstation, gelegen naast het spoor, aangezien de schakelfunctie op de bovenleidingsschakelaars naar het bestaande schakelstation moet worden overgenomen door het nieuwe onderstation. Bij een grotere afstand ten opzichte van het bestaande schakelstation zou er teveel spanningsverlies optreden in de kabels en daarmee zou de kans op storingen in het netwerk eveneens toenemen. Verder dient het onderstation zodanig te worden gepositioneerd dat de verdeling van onderstations op het netwerk van ProRail optimaal is.
De grond waarop het onderstation moet komen was dus binnen en er was ook een ‘bomenplan’ geregeld. Voor het nieuwe onderstation moeten er namelijk wel twaalf bomen gekapt worden. Daarvoor worden er eveneens twaalf teruggeplaatst; twee à drie op de huidige locatie en de andere negen à tien even verderop in de berm en rond de rotonde. Deze herplant en compensatie van het groenverlies wordt in afstemming met de gemeente uitgevoerd.
Geen vuiltje aan de lucht dus. Maar toen de gemeente per 31 mei jl. het nieuwe bestemmingsplan communiceerde en bleek dat ook de omgevingsvergunning was afgegeven, werden er toch bezwaren ingediend. Meerdere bewoners rond de Brinklaan in Bussum zijn tegen de komst van het onderstation en hebben zich inmiddels verenigd in de ‘Actiegroep Brinklaan-Zuid’.
De groep vreest voor hun woon- en leefklimaat én ze vinden het te betreuren dat hun buurt niet betrokken is bij smeden van de plannen. Van participatie zou geen enkele sprake zijn geweest. “Dan hadden wij al in een eerder stadium onze bezwaren kenbaar kunnen maken”, zeggen Margreeth van den Berg en Adriaan Branderhorst, die namens de actiegroep als woordvoerders optreden, tegen Gooise Meren Nieuws. De bezwaarmakers vragen zich ook af waarom het onderstation niet op een andere plek gebouwd kan worden, iets dat ProRail bij het aankopen van de grond én tijdens de rechtszaak, aangespannen door de eigenares van het tankstation, al duidelijk had gemotiveerd.
Eind 2023 al zou de aannemer worden gecontracteerd die de werkzaamheden zou gaan uitvoeren. Deze zouden starten in het tweede kwartaal van 2023. SpoorPro heeft aan ProRail gevraagd hoe de precieze stand van zaken nu is en wanneer er daadwerkelijk met de bouw van het onderstation kan worden begonnen. De kans dat de bezwaarmakers in het gelijk worden gesteld lijkt namelijk nihil. SpoorPro wacht nog op een reactie.
Lees ook:
- Naarden-Bussum hoopt alsnog op stop nachttrein
- Station Naarden-Bussum kan na jarenlange renovatie weer decennia mee
- 91-jarige voert actie om verdwenen stationstrapje Naarden-Bussum
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?