Berkel-Enschot, intercity Zwolle-Roosendaal

Brabantse burenruzie om eigen station

De intercity Zwolle-Rosendaal passeert Berkel-Enschot, komende uit de richting Udenhout. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De Noord-Brabantse dorpjes Berkel-Enschot en Udenhout – beide behorend tot de gemeente Tilburg – azen op een eigen station. Vooralsnog wordt de strijd uitgevochten op het niveau van de dorpsraden. De gemeenteraad van Tilburg bepaalt uiteindelijk en daar lijkt een lichte voorkeur voor Udenhout te bestaan. En dat vinden ze in Berkel-Enschot weer onacceptabel. Kortom, de messen worden geslepen. Maar wat er ook wordt besloten straks, ProRail heeft uiteindelijk het laatste woord.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Brabantse burenruzie om eigen station”

Marc Busio|27.04.23|10:24

Geen van beide dorpen ligt ideaal t.o.v. de spoorlijn Tilburg-Den Bosch omdat ze zich vrijwel in hun geheel aan een zijde daarvan bevinden. Reizigers moeten dus in principe een behoorlijke afstand afleggen om er te komen. Dat pleit voor een tussen gelegen station, want die kilometer extra kan er dan nog wel bij. Zo niet, dan een station in Berkel-Enschot want daar is de afgelopen jaren een grote nieuwbouwwijk langs het spoor verrezen die in de toekomst uitgebreid zal gaan worden.

Björn Moust|29.04.23|19:03

Man wat een geneuzel. ProRail heeft dat station liever in Udenhout. Dan ben je toch uitgekletst? Of denkt iemand dat een stopplaats voor niks is? Vanuit de nieuwbouw in B-E ben je in vijf minuten met de fiets in Udenhout. Udenhout heeft ook substantiële nieuwbouw.
Hoeveel omringende dorpen dromen (zullen het nooit krijgen) van een stationverbinding op een dergelijke afstand. Ben eens blij dat de bereikbaarheid verbeterd. Misschien niet perfect voor iedereen, maar veel beter dan huidig situ.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brabantse burenruzie om eigen station | SpoorPro.nl
Berkel-Enschot, intercity Zwolle-Roosendaal

Brabantse burenruzie om eigen station

De intercity Zwolle-Rosendaal passeert Berkel-Enschot, komende uit de richting Udenhout. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De Noord-Brabantse dorpjes Berkel-Enschot en Udenhout – beide behorend tot de gemeente Tilburg – azen op een eigen station. Vooralsnog wordt de strijd uitgevochten op het niveau van de dorpsraden. De gemeenteraad van Tilburg bepaalt uiteindelijk en daar lijkt een lichte voorkeur voor Udenhout te bestaan. En dat vinden ze in Berkel-Enschot weer onacceptabel. Kortom, de messen worden geslepen. Maar wat er ook wordt besloten straks, ProRail heeft uiteindelijk het laatste woord.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Brabantse burenruzie om eigen station”

Marc Busio|27.04.23|10:24

Geen van beide dorpen ligt ideaal t.o.v. de spoorlijn Tilburg-Den Bosch omdat ze zich vrijwel in hun geheel aan een zijde daarvan bevinden. Reizigers moeten dus in principe een behoorlijke afstand afleggen om er te komen. Dat pleit voor een tussen gelegen station, want die kilometer extra kan er dan nog wel bij. Zo niet, dan een station in Berkel-Enschot want daar is de afgelopen jaren een grote nieuwbouwwijk langs het spoor verrezen die in de toekomst uitgebreid zal gaan worden.

Björn Moust|29.04.23|19:03

Man wat een geneuzel. ProRail heeft dat station liever in Udenhout. Dan ben je toch uitgekletst? Of denkt iemand dat een stopplaats voor niks is? Vanuit de nieuwbouw in B-E ben je in vijf minuten met de fiets in Udenhout. Udenhout heeft ook substantiële nieuwbouw.
Hoeveel omringende dorpen dromen (zullen het nooit krijgen) van een stationverbinding op een dergelijke afstand. Ben eens blij dat de bereikbaarheid verbeterd. Misschien niet perfect voor iedereen, maar veel beter dan huidig situ.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.