
Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen
Een passerende NS-trein.FaceMePLS / Wikimedia Commons
De TT van Assen-motorrace wordt dit jaar op 25 juni georganiseerd. ProRail hoopt daarom uiterlijk op donderdag 22 juni de laatste hand te leggen aan de spoorboog bij Hoogeveen. Voor de huidige spoorboog moeten treinen hun snelheid verminderen tot 80 kilometer per uur. In de nieuwe situatie kan de bocht met 140 kilometer per uur genomen worden, hetgeen in totaal een tijdswinst van 1 minuut en 14 seconden oplevert.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het allermooiste van dit project is de ENORME ENERGIEBESPARING die dit elke dag weer opnieuw oplevert. Stelt u zich eens voor hoeveel stroom het elke dag kost om alle IC’s, na het nodeloos afremmen, weer van 80 naar naar 140 te versnellen. En de eerdere aankomst in Gn betekent een ruimere overstapknoop, en dus minder vertraging van aansluitende treinen – en aldus fors lager dieselverbruik.
Kortom: op naar de (innovatieve) aanpak van boog-Harderwijk, Kampen Zuid en Meppel rijrichting noord !
@ACF Sierts: eens dat dit een verbetering is. Ook zou men Deventer-Zwolle kunnen verbeteren door bij Olst het laatste stukje enkelspoor te verdubbelen.