NS trein

Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen

Een passerende NS-trein. FaceMePLS / Wikimedia Commons

De TT van Assen-motorrace wordt dit jaar op 25 juni georganiseerd. ProRail hoopt daarom uiterlijk op donderdag 22 juni de laatste hand te leggen aan de spoorboog bij Hoogeveen. Voor de huidige spoorboog moeten treinen hun snelheid verminderen tot 80 kilometer per uur. In de nieuwe situatie kan de bocht met 140 kilometer per uur genomen worden, hetgeen in totaal een tijdswinst van 1 minuut en 14 seconden oplevert.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen”

A C F Sierts|12.01.23|10:00

Het allermooiste van dit project is de ENORME ENERGIEBESPARING die dit elke dag weer opnieuw oplevert. Stelt u zich eens voor hoeveel stroom het elke dag kost om alle IC’s, na het nodeloos afremmen, weer van 80 naar naar 140 te versnellen. En de eerdere aankomst in Gn betekent een ruimere overstapknoop, en dus minder vertraging van aansluitende treinen – en aldus fors lager dieselverbruik.

Kortom: op naar de (innovatieve) aanpak van boog-Harderwijk, Kampen Zuid en Meppel rijrichting noord !

Pat Rick|18.01.23|10:11

@ACF Sierts: eens dat dit een verbetering is. Ook zou men Deventer-Zwolle kunnen verbeteren door bij Olst het laatste stukje enkelspoor te verdubbelen.

asierts|23.05.23|08:17

@ Pat Rick: wat levert verdubbeling van Deventer-Olst op qua klantwaarde ? Volgens mij nulkommanul. Natuurlijk kan je daarmee sterk vertraagde treinen zonder hinder door laten rijden. Maar dat is toch geen klantwaarde? Treinen die (ongeveer) op tijd rijden en hun aansluitingen halen, DAT is klantwaarde. Je kan dus beter gaan analyseren waarom & waar sommige IJssellijn- IC’s van Dv naar Zl fors in de plus terechtkomen en die oorzaken aanpakken, en/of meer marge inbouwen door rijtijdverkorting.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen | SpoorPro.nl
NS trein

Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen

Een passerende NS-trein. FaceMePLS / Wikimedia Commons

De TT van Assen-motorrace wordt dit jaar op 25 juni georganiseerd. ProRail hoopt daarom uiterlijk op donderdag 22 juni de laatste hand te leggen aan de spoorboog bij Hoogeveen. Voor de huidige spoorboog moeten treinen hun snelheid verminderen tot 80 kilometer per uur. In de nieuwe situatie kan de bocht met 140 kilometer per uur genomen worden, hetgeen in totaal een tijdswinst van 1 minuut en 14 seconden oplevert.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen”

A C F Sierts|12.01.23|10:00

Het allermooiste van dit project is de ENORME ENERGIEBESPARING die dit elke dag weer opnieuw oplevert. Stelt u zich eens voor hoeveel stroom het elke dag kost om alle IC’s, na het nodeloos afremmen, weer van 80 naar naar 140 te versnellen. En de eerdere aankomst in Gn betekent een ruimere overstapknoop, en dus minder vertraging van aansluitende treinen – en aldus fors lager dieselverbruik.

Kortom: op naar de (innovatieve) aanpak van boog-Harderwijk, Kampen Zuid en Meppel rijrichting noord !

Pat Rick|18.01.23|10:11

@ACF Sierts: eens dat dit een verbetering is. Ook zou men Deventer-Zwolle kunnen verbeteren door bij Olst het laatste stukje enkelspoor te verdubbelen.

asierts|23.05.23|08:17

@ Pat Rick: wat levert verdubbeling van Deventer-Olst op qua klantwaarde ? Volgens mij nulkommanul. Natuurlijk kan je daarmee sterk vertraagde treinen zonder hinder door laten rijden. Maar dat is toch geen klantwaarde? Treinen die (ongeveer) op tijd rijden en hun aansluitingen halen, DAT is klantwaarde. Je kan dus beter gaan analyseren waarom & waar sommige IJssellijn- IC’s van Dv naar Zl fors in de plus terechtkomen en die oorzaken aanpakken, en/of meer marge inbouwen door rijtijdverkorting.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.