Station Hollands Spoor

IJzeren spanten op station Hollands Spoor gerestaureerd met ‘dank aan brandstichter’

Station Hollands Spoor werd 'met dank aan' een brandschichter uiteindelijk weer in oude glorie hersteld.Michiel Verbeek/Wikimedia Commons

Momenteel vindt er een grote renovatie plaats van de grote ijzeren spanten in de overkapping op het Haagse station Hollands Spoor. Maar daar ging wel een en ander aan vooraf, te beginnen eind jaren ’80. Het station, ooit gebouwd in 1843, werd in 1989 al gerenoveerd, maar een vermoedelijk beschonken inbreker stichtte brand in de stationsrestauratie.

In 1988 start de NS – toen bestond ProRail nog niet – met de renovatie van de aloude, prachtige, maar vervallen perronkappen. In oktober 1989 wordt de restauratie echter gefrustreerd door brandstichting. Het middelste perrongebouw en een groot deel van de overkapping worden door de brand verwoest. Later bekend een 21-jarige Rotterdammer de brand te hebben aangestoken.

Even wordt er door alle betrokkenen nagedacht: wat nu te doen? Na ampel beraad besluit men van de renovatie een restauratie te maken en het station zoveel mogelijk weer in de historische staat op te bouwen. Als de restauratie van het perrongebouw en de kappen eind 1991 klaar is, wordt besloten het station te benoemen tot Rijksmonument en ook het stationsgebouw en de reizigerstunnels weer – zoveel mogelijk – in de oude staat te brengen. Natuurlijk wordt het station wel voorzien van moderne faciliteiten. De reizigerstunnel wordt verbreed tot 10 meter en voorzien van liften. In 1998 is de restauratie voltooid. De twee kleine perrongebouwen werden later in 2010 nog gerenoveerd.

Welbeschouwd is het dus aan de Rotterdamse onverlaat te danken dat station Hollands Spoor weer in de oude staat is hersteld en dat nu, decennia na dato, ook de grote ijzeren spanten in de overkapping op het Haagse station worden aangepakt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.