Een Sprinter van NS rijdt in de buurt van Schalwijk

ProRail vraagt bedrijven om innovatieve oplossingen voor versterking spoordijken

2020, ProMedia

ProRail opent een zogeheten proeftuin voor het testen van kansrijke oplossingen van bedrijven voor de versterking van spoordijken in Nederland. Het programma is een vervolg op een eerder uitgezette marktconsultatie voor dit onderwerp. De inschrijvingen voor de ‘Proeftuin Fysieke maatregelen stabiliteit en draagvermogen baanlichaam’ van de spoorbeheerder is inmiddels geopend.

Proeven om de oplossingen van bedrijven te testen staan gepland voor volgend jaar en lopen tot en met 2024. De spoorbeheerder hoopt op nieuwe innovaties, omdat uit de marktconsultatie al bleek dat de markt goed meedenkt als het gaat om de versterking van spoordijken.

ProRail spreekt de hoop uit dat de maatregelen die in de proeftuin onderzocht zullen worden, voor minder overlast voor de reizigers zullen zorgen, als ook een korte implementatietijd hebben en lagere kosten met zich mee brengen. Welke locaties het meest geschikt zijn voor de proeven, wordt momenteel onderzocht.

Volgens ProRail telt Nederland ongeveer 3.000 kilometer aan zogeheten spoordijken. Het gros daarvan, ruim driekwart, is in de jaren twintig van de vorige eeuw aangelegd “met de kennis en kunde van toen.” Daardoor vormt het huidige, zwaardere materieel, de hogere snelheid en de effecten van klimaatverandering anno nu een flink pakket aan uitdagingen.

In het nieuws

Regelmatig komen de zwakke ondergrond en de gevolgen voor het treinverkeer in het nieuws. Zo werd eind vorige week bekend dat de geplande snelheidsverhoging tussen de Groningse plaatsen Scheemda en Winschoten – onderdeel van de Wunderline – extra kosten met zich met zich mee brengt, omdat de ondergrond er te slap is.

De treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn krijgt vanaf eind volgend jaar te maken met een snelheidsbeperking Amsterdam en Deventer, werd onlangs bekend. Om de internationale treinverbinding te versnellen moet NS multicourante locomotieven inzetten. Deze zijn echter te zwaar voor de bodem, waardoor ze niet de baanvaksnelheid van 130 kilometer per uur kunnen rijden.

Voorbij Deventer gaat de snelheid omhoog. ProRail zal daar tot aan de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal de integriteit van de spoorbaan en ondergrond extra in de gaten houden als onderdeel van een proef. De spoorbeheerder zal daarbij vooral letten op de gaten in de grondlagen en de waterspanning in de ondergrond. Indien nodig worden “passende maatregelen” genomen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.