Prinsjesdag

Miljoenennota: Helft van budget Mobiliteitsfonds voor onderhoud naar spoorwegen

Onderhoud spoorwegen krijgt helft van beschikbaar budget.Foto ANP

De helft van het budget voor onderhoud aan infrastructuur, in totaal zo’n 4 miljard euro, gaat naar de spoorwegen. In 2023 komt er 1,9 miljard euro vrij voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van het Nederlandse spoor. Dat is te lezen in de begroting van het Mobiliteitsfonds 2023.

In het coalitieakkoord is afgesproken dat er jaarlijks ongeveer 1,25 miljard euro extra naar onderhoud gaat. Waarschijnlijk is dat nog steeds niet voldoende om al het achterstallige onderhoud weg te werken. Voormalig minister Barbara Visser (Infrastructuur) waarschuwde vorig jaar dat het gat waarschijnlijk rond de 2 miljard euro ligt.

Onderhoud is steeds noodzakelijker, onder andere omdat er veel meer verkeer over wegen rijdt dan toen ze net waren opgeleverd. Veel wegen, bruggen of sluizen naderen bovendien het einde van hun levensduur.

Hoe toereikend de investeringen nu zijn, kan een woordvoerder van het ministerie niet zeggen. Als er niet genoeg geld blijkt te zijn, moet het ministerie keuzes maken welke onderhoudsprojecten het als eerste oppakt. Ook een tekort aan arbeidskracht kan tot meer vertraging leiden.

Spoor van groot belang voor goede bereikbaarheid

“Onze wegen, ons spoor, onze vaarwegen, ze worden iedere dag intensief gebruikt”, zegt Harbers. “We gebruiken ze voor onze reis naar ons werk, studie, familie en vrienden en voor een dagje uit. Ook de goederen die we elke dag gebruiken, worden vervoerd over spoor, weg en water. Ze zijn voor iedere Nederlander van groot belang en daarom moeten we zorgen dat ze goed onderhouden worden en veilig zijn. Zo houden we Nederland goed bereikbaar.”

Voor ontwikkelingen aan het spoor wordt 500 miljoen gereserveerd. Het overgrote deel daarvan gaat naar ontwikkeling van personenvervoer over de spoorwegen.

Er komt ook 46 miljoen euro vrij voor de implementatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.