Alstom-waterstoftrein schopt het bij recordpoging tot 1.175 kilometer op een tank
Het is Alstom donderdag gelukt om met een Coradia iLint-waterstoftrein een recordafstand af te leggen van 1.175 kilometer. De trein vertrok donderdagochtend in Bremervörde bij Hamburg in een ruk naar München.
De Alstom Coradia iLint heeft een opgegeven rijbereik van ongeveer 1.000 kilometer, maar de fabrikant wilde weten wat er zou gebeuren als ze tot het gaatje zouden gaan. Daarom ondernam het donderdag een recordpoging. Helemaal representatief is de rit overigens niet, aangezien er vrijwel geen passagiers aan boord waren. Bovendien werd er onderweg niet gestopt. Met name het opgang brengen van de trein kost doorgaans flink wat energie. Henri Poupart-Lafarge, topman en bestuursvoorzitter van Alstom, zegt dat de rit desalniettemin aantoont dat waterstoftreinen klaar zijn om dieseltreinen te vervangen, ook de op de langere afstand.
De recordtrein is er een van het Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, die lokale spoorvervoerder Elbe-Weser ervan gebruik laat maken op het traject Cuxhaven-Buxtehude bij Hamburg. Dat werd met de ingebruikname van 14 Coradia iLint-waterstoftreinen eind-augustus de eerste 100-procent waterstofroute ter wereld.
De Coradia iLint-waterstoftreinen zullen binnen afzienbare tijd ook ingezet gaan worden in de omgeving van Frankfurt. Daarnaast heeft Alstom orders voor de treinen ontvangen uit Frankrijk en Italië. De recordtrein zelf reist door naar Berlijn voor de vakbeurs InnoTrans. Gedurende het evenement zal de Coradia iLint door de Duitse hoofdstad rijden.
Alstom had in 2016 met de presentatie van zijn waterstoftrein een primeur. Sindsdien zijn er testkilometers afgelegd in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Polen en Nederland. In Duitsland en Oostenrijk zijn bovendien al dienstregelingen uitgevoerd met de Coradia iLint.
Rail Infra Forum en interactieve kaart
Waterstoftreinen en wat er nodig is om deze bij te denken behoren tot de thema’s het Rail Infra Forum. Dit evenement vindt plaats op 12 en 13 oktober in Berlijn. Registreren kan nog altijd. Klik hier. Meer informatie over het programma vind je hier.
In heel Europa werken fabrikanten van rollend materieel, spoorwegexploitanten, infrastructuurbeheerders en beleidsmakers aan het uitfaseren van dieseltreinen en het ontwikkelen van duurzame alternatieven. Voor een overzicht van deze ontwikkelingen is een interactieve kaart met de projecten en beschrijvingen samengesteld. Wilt u de volledige interactieve kaart bekijken? Vraag hier gratis toegang aan.
Meer informatie vind je in het gratis download magazine van zusterpublicatie RailTech.com.
Lees ook:
- Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
- Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein
- Wat komt er allemaal kijken bij een pilot met een waterstoftrein?
- Eerste waterstoftrein rijdt vrijdagnacht tussen Groningen en Leeuwarden
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
En nu nog even een vergelijking van de totale CO2-uitstoot en dus energieverbruik – niet alleen die bij de trein, maar ook die om de elektriciteit op te wekken om de waterstof te maken. Zo lang dat geen groene waterstof is die is gemaakt met stroom die anders niet gebruikt zou zijn, betekent het vrijwel dezelfde uitstoot als een dieseltrein en veel meer dan een gewoon elektrische trein met bovenleiding. Vervelend voor de infraprovider die moet dokken, maar da’s toch echt het meest duurzaam.
Hoeveel liter waterstof is er gebruikt?