Hoogspanningskabel op spoor Lelystad-Dronten

Voorlopig geen treinverkeer tussen Lelystad-Dronten na “miljoenenstoring”

Foto: Stefan Verkerk/ProRail

Vanwege de val van een hoogspanningskabel op een bovenleiding rijden er voorlopig geen treinen meer tussen Lelystad en Dronten. De schade aan de spoorinfrastructuur is dermate groot dat treinverkeer tot tenminste 15 september niet meer mogelijk is. De NS heeft aangegeven bussen in te zetten tussen de stations van Lelystad en Dronten.

Vrijdagmiddag ontstond er kortsluiting op het hoogspanningsnet, de reden waarom er voorlopig geen treinen rijden op het traject Lelystad-Dronten. Volgens ProRail loopt de schade inmiddels “in de miljoenen”. Dat er na 15 september alsnog geen treinen zullen rijden is volgens ProRail “niet uitgesloten”.

“We zijn nu bezig met het onderzoeken van de totale omvang van de schade en het maken van een herstelplan. Daar hebben we zeker meerdere dagen voor nodig. We hopen deze week met een herstelplan te komen”, aldus een woordvoerder. Hij laat bovendien weten dat het onderzoek goed verloopt en dat medewerkers van aannemer Strukton Rail en ProRail er voortvarend mee aan de slag zijn gegaan.

ProRail schrijft op haar website dat een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT vrijdag rond 15:00 uur op de bovenleiding van het spoor is beland, in de buurt van Swifterbant. TenneT maakt melding van een “technisch falen van een componet in het veiligheidssysteem dat niet snel kon worden gestopt”. Hierdoor zou de verbinding overbelast en oververhit zijn geraakt. De netbeheerder meldt bovendien een onderzoek te zijn gestart naar de oorzaak.

Zwartgeblakerd

De spoorbeheerder legt uit dat er in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de systemen is gegaan, wat ervoor heeft gezorgd dat relaiskasten ondergronds defect zijn geraakt en kabels en schakelaars zijn doorgebrand. Ook is er veel schade aan apparatuur ontstaan in een schakelstation en een onderstation. “Ondergronds is er ook veel schade die nog onderzocht moet worden”, stelt ProRail bovendien.

“Normaal gesproken hebben we ook wel eens te maken met grote elektrische schokken, zoals bijvoorbeeld blikseminslag. Dat soort schokken zijn echter kortdurend. De piekbelasting van dat soort schokken kan daarom goed opgevangen worden door onze systemen. Maar de hoogspanningskabel lag enkele minuten op de bovenleiding en joeg grote hoeveelheden stroom door ons netwerk. Daar waren onze systemen niet tegen bestand”, legt een woordvoerder van ProRail uit.

‘In mijn zeventien jaar bij het spoor en ProRail, heb ik nog nooit zoiets meegemaakt’, zegt John Voppen, ceo bij ProRail op LinkedIn over de schade aan de infrastructuur op het spoor. “De schade die ik zag was enorm. Over honderden meters verschroeid gras en kasten die van binnen volledig zwartgeblakerd zijn.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.