Houten dwarsliggers Amsterdam vervangen door ‘duurzamer kunststof’

Dura Vermeer Railinfra is in opdracht van het GVB bezig om de houten dwarsliggers van het metrospoor te vervangen door kunststofdwarsliggers onder het kruiswisselcomplex bestaande uit twee types 1:9 wissels en twee zogeheten Engelsmannen. Ook de stootjukconstructie wordt vervangen en er worden enkele passtukken geplaatst ter vervanging van de ES-lassen.

De aanleiding voor de vervanging van de houten dwarsliggers door kunststof is in het kader van duurzaamheid omdat kunststofdwarsliggers jaren langer meegaan en daardoor een stuk duurzamer zijn voor het milieu. Ook het feit dat het GVB is overgestapt op een nieuw beveiligingssysteem speelt mee in de transitie van hout naar kunststof.

De looptijd van het project is 16 dagen. Daarbij vindt de uitvoering plaats in dubbele diensten en enkele shifts waarin 24 uur per dag wordt doorgewerkt. De werkzaamheden zijn op 22 augustus afgerond.

Kunststof als duurzame oplossing

Dura Vermeer Railinfra: “Het voordeel van kunststof ten opzichte van bijvoorbeeld hout of beton is de lange levensduur van het materiaal en het feit dat we deze exact kunnen pasmaken op een bestaand c.q te behouden wissel. De wens van GVB was namelijk om het staal van het kruiswisselcomplex niet te vervangen, maar alle dwarsliggers te “steken”. Door deze manier van bouwen waren betonnen dwarsliggers ook niet tot nauwelijks uitvoerbaar.”

Tijdens de uitvoering heeft Dura Vermeer Railinfra met het GVB het werkterrein dusdanig ingericht dat de werkzaamheden veilig kunnen worden uitgevoerd, maar tegelijkertijd de exploitatie bij de eindhalte Gein niet wordt verstoord. Reizigers ondervinden dan ook geen hinder aan de uitvoering van de werkzaamheden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.