Zo moeten de nieuwe spoorbruggen bij Amsterdam Centraal er uit komen te zien. (Illustratie Dura Vermeer/StudioSK/Movares)
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Aannemer Dura Vermeer gaat spoorbruggen Amsterdam Centraal vervangen

Zo moeten de nieuwe spoorbruggen bij Amsterdam Centraal er uit komen te zien. (Illustratie Dura Vermeer/StudioSK/Movares)

Spooraannemer Dura Vermeer gaat in opdracht van ProRail de spoorbruggen aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station vervangen. De spoorbeheerder gunde het project Oostertoegang Amsterdam, zoals de aanbesteding bekend staat, aan de aannemer met hoofdkantoor in Rotterdam.

Het gaat om vijf stalen spoorbruggen die aan het einde van hun levensduur zijn en vervangen moeten worden. Vanaf 2024 wordt elk jaar een van de bruggen vervangen. Dat betekent dat in 2029 het project afgerond moet worden.

Voor de werkzaamheden wordt bij elke brug een vol jaar uitgetrokken, omdat de te vervangen spoorbrug buiten dienst gesteld en afgebouwd moet worden. Op een andere locatie van Dura Vermeer wordt tegelijkertijd de nieuwe spoorbrug opgebouwd. Om hinder zo veel mogelijk te verminderen, wordt daarom een enkele brug per keer buiten werking gesteld. Ook wordt zoveel mogelijk boven en op het water gewerkt.

Vervoer over water

De nieuwe spoorbruggen worden daarom ook per schip vervoerd richting de oostzijde van het station, grenzend aan de Prins Hendrikkade. De brugdekken worden deels afgezonken om onder de bestaande bruggen door te komen. Daarna zal een zogeheten Self Propelled Modular Transporter (SPMT) de brug op de juiste plek inrijden.

Tijdens de buitendienststelling van de bruggen wordt gebruik gemaakt van 4D-modellen. Zo wordt het bouwproces voor alle deelnemende aannemers inzichtelijker bij iedere stap. Aan het project werken ook de bedrijven Hillebrand, Mammoet, Lek en Van ’t Hek mee.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Dura Vermeer geeft de nieuwe bruggen een ‘monumentaal karakter’, die moet passen binnen de uitstraling van de stad Amsterdam.

Project Oostertoegang maakt deel uit van het koepelproject Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Amsterdam Centraal, waarbij de spoorinfrastructuur rondom het station in de hoofdstad wordt vernieuwd. Zo kunnen er vanaf 2030 meer treinen van en naar het station rijden, om zo de reizigersgroei aan te kunnen. Ook VolkerRail en Strukton zijn op verschillende plekken in Amsterdam betrokken bij het langdurige project.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.