Foto: Rob Dammers / Wikimedia Commons

Extreme hittedag zorgde voor defecten en storingen op het spoor

Foto: Rob Dammers / Wikimedia Commons

De extreme hitte op dinsdag 19 juli zorgde voor historische temperaturen in Nederland. Maar naast dat het resulteerde in lange files naar de stranden, veroorzaakte de hitte ook grote schade aan het spoor. Zo moesten er reizigers gered worden uit een trein bij Haarle, en kwam het treinverkeer van en naar België compleet plat te liggen. In de drukkende hitte moest het ProRail-personeel extra stappen zetten om het verkeer door te laten lopen.

Rond half 4 ’s middags begon de hitte echt flink op het spoor in te werken, laat woordvoerster Jacqueline Toonen van ProRail weten. “We zagen op dat moment dat de storingen begonnen op te lopen. Eerder op de dag hadden we met spoorcollega’s, aannemers en treinpersoneel flink wat harder gelopen om de gevolgen zo klein mogelijk te houden.”

Evacuatie uit hete trein

De spoorbeheerder haalde dinsdagmiddag reizigers uit een gestrande trein bij Haarle. De trein was onderweg vanuit Raalte naar Nijverdal, maar kwam opeens stil te staan. Daarbij viel ook uit de airconditioning uit. “Onze collega’s van incidentenbestrijding staan dan paraat. Hun voertuigen dragen ook extra water mee, zodat we kunnen voorkomen dat reizigers uitdrogen of onwel raken. Dat is dinsdag goed uitgekomen bij Haarle”, vertelt Toonen.

De reizigers werden op een veilige manier geëvacueerd uit de trein en verder vervoerd met bussen. Wat de precieze oorzaak was achter het stoppen van de trein, is nog niet duidelijk. De defecte trein wordt weggesleept door een andere trein van Blauwnet.

Willemsspoortunnel

Om tien voor 4 kwam daar een storing in de belangrijke Willemsspoortunnel in Rotterdam bovenop. Het verkeer van en naar België en Frankrijk kwam daarmee stil te liggen. Op Rotterdam Centraal strandden duizend tot vijftienhonderd reizigers. Passagiers kregen last van de hitte, een reiziger werd zelfs onwel. De hulpdiensten van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond moesten uitrukken om de honderden reizigers te voorzien van water. “Ondanks de hitte en de grote groep mensen was de situatie onder controle”, aldus een woordvoerster van de NS. “We konden reizigers vlug onderbrengen op verscheidene opvanglocaties.”

Twee zekeringen bleken defect door de hitte. “We zijn daar op volle kracht aan de slag gegaan”, aldus ProRail-woordvoerster Toonen. “De twee zekeringen zijn vervangen om het probleem op te lossen.” Rond half 8 ’s avonds kwam het verkeer weer op gang. Daarmee konden de gestrande reizigers hun reis vervolgen. “Vrij snel nadat de tunnel was vrijgegeven, kwam de dienstregeling weer op gang. Rond kwart over 8 was het weer rustig op Rotterdam Centraal”, zegt de NS. Wel wijst de woordvoerster erop dat gestrande reizigers gebruik kunnen maken van de compensatieregeling van de NS, als hun trein meer dan 30 minuten vertraging heeft gehad.

Nachtwerk

Ook in de nacht van dinsdag op woensdag is er flink aan het spoor gewerkt. “Je moet je voorstellen dat als het warmer dan 30 graden is in de lucht, dat de temperatuur van de spoorstaven kan oplopen tot 60 of 70 graden. Zo’n spoorstaaf moet dan eerst afkoelen voordat er reparaties kunnen worden verricht”, benadrukt Toonen.

In de iets koelere nacht werden op meerdere plekken reparaties verricht of defecte treinen van het spoor afgehaald. Bij Kesteren werd zelfs het overwerk gelift en een deel van het spoor verwijderd en opnieuw aangelegd door aannemer Asset Rail. Op dat traject was spoorspatting ontstaan door de hitte, en dus moesten de rails eerder worden gerepareerd dan verwacht. Vanaf woensdagochtend kwart voor 10 rijden de treinen daar weer.

“Alle collega’s bij ProRail, de incidentenbestrijding en aannemers hebben extra hard gewerkt in de zinderende hitte om alles goed te laten verlopen”, zegt Toonen. “Dat verdient een grote pluim.”

Nog wat hinder

Het Nederlandse spoor is ingesteld op temperaturen die horen bij een gematigd zeeklimaat. Uitzonderlijk hoge temperaturen zoals op dinsdag hebben daarom grote gevolgen op het spoor. “Maar als ik lees hoe het in andere landen is gegaan, denk ik dat wij ons kranig hebben verweerd.”

Op woensdagochtend is er nog hinder op de Betuweroute. Daar is het goederenvervoer ontregeld. “We zitten er bovenop.” Op woensdagavond vindt er een spoedreparatie plaats op het traject Maasvlakte – Europoort. Tussen 18.50 en 21.50 uur is er geen treinverkeer mogelijk tussen de Maasvlakte en Europoort.

De komende dagen wordt het koeler in Nederland. Aankomend weekend worden er wel weer hogere zomertemperaturen verwacht. ProRail blijft reizigers daarom adviseren om de reisplanner goed in de gaten te houden voordat ze op pad gaan. Ook moet men genoeg water meenemen voor hun reis, adviseert Toonen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Robin van den Bovenkamp

1 reactie op “Extreme hittedag zorgde voor defecten en storingen op het spoor”

A C F Sierts|21.07.22|11:08

Willemspoortunnel, 2 zekeringen getript om 15:30. Pas vier uur later, om 19:30, komt het verkeer weer op gang. Mag ik dit belachelijk traag en volstrekt onacceptabel noemen? Zoiets moet binnen 1 a 2 uur opgelost kunnen worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.