Doordeweekse buitendienstellingen gaan spooraannemers ‘absoluut helpen’

Afbeelding: publicdomainpictures

ProRail onderzoekt de mogelijkheden om werkzaamheden vaker op doordeweekse dagen te plannen, om zo spoorbouwers meer ruimte te geven om werk aan het spoor in te plannen en uit te voeren. De grote aannemers juichen die ontwikkeling toe, blijkt uit een rondgang van SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Doordeweekse buitendienstellingen gaan spooraannemers ‘absoluut helpen’”

Henk Derksen|07.07.22|10:31

wat een ongelofelijk zwets verhaal, toen het onderhoud door NS werd uitgevoerd dus voor de privatisering was onderhoud op doordeweekse dagen/nachten normaal!!!

Richard Raadt, van den|07.07.22|11:33

@Henk Derksen,

Voor de privatisering van de NS was het treinverkeer ook heel anders dan tegenwoordig. Daarnaast zijn de veiligheidseisen stukken strenger geworden als 30 jaar geleden. Die Veiligheidseisen komen niet vanwege de privatisering. De vergelijking die u geeft gaat mijns inziens niet helemaal op.

Rolf Fabrie|09.07.22|12:08

De reizigers zijn uiteraard bijzaak.

Eric Struch|22.07.22|15:56

500 tekens is lang niet voldoende om op dit verhaal een goede reactie te geven. Laat ik het als volgt samenvatten: ProRail en de spooraannemers lijken steeds minder te snappen voor wie ze op aarde zijn, namelijk de reiziger (en de verlader). Wil de trein een goed alternatief voor auto of vliegtuig kunnen zijn, dan moet de regel zijn dat ze daadwerkelijk rijden.

Eric Struch|22.07.22|16:05

vervolg:

Toen de spoorsector nog één integraal bedrijf was, namelijk de NS, lag ook de afweging van de verschillende vaak strijdige belangen in één hand. Deze viel in het algemeen uit in het voordeel van de exploitatie: de treinen moeten rijden. Onderhoud (en nieuw/ombouw) is daaraan dienend en niet omgekeerd. Zelfs voor de bouw van de Willemspoortunnel is het treinverkeer nauwelijks stilgelegd, op enkele dagen na toen het hele bestaande viaduct met spoor en al een paar meter werd opgeschoven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Doordeweekse buitendienstellingen gaan spooraannemers ‘absoluut helpen’ | SpoorPro.nl

Doordeweekse buitendienstellingen gaan spooraannemers ‘absoluut helpen’

Afbeelding: publicdomainpictures

ProRail onderzoekt de mogelijkheden om werkzaamheden vaker op doordeweekse dagen te plannen, om zo spoorbouwers meer ruimte te geven om werk aan het spoor in te plannen en uit te voeren. De grote aannemers juichen die ontwikkeling toe, blijkt uit een rondgang van SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Doordeweekse buitendienstellingen gaan spooraannemers ‘absoluut helpen’”

Henk Derksen|07.07.22|10:31

wat een ongelofelijk zwets verhaal, toen het onderhoud door NS werd uitgevoerd dus voor de privatisering was onderhoud op doordeweekse dagen/nachten normaal!!!

Richard Raadt, van den|07.07.22|11:33

@Henk Derksen,

Voor de privatisering van de NS was het treinverkeer ook heel anders dan tegenwoordig. Daarnaast zijn de veiligheidseisen stukken strenger geworden als 30 jaar geleden. Die Veiligheidseisen komen niet vanwege de privatisering. De vergelijking die u geeft gaat mijns inziens niet helemaal op.

Rolf Fabrie|09.07.22|12:08

De reizigers zijn uiteraard bijzaak.

Eric Struch|22.07.22|15:56

500 tekens is lang niet voldoende om op dit verhaal een goede reactie te geven. Laat ik het als volgt samenvatten: ProRail en de spooraannemers lijken steeds minder te snappen voor wie ze op aarde zijn, namelijk de reiziger (en de verlader). Wil de trein een goed alternatief voor auto of vliegtuig kunnen zijn, dan moet de regel zijn dat ze daadwerkelijk rijden.

Eric Struch|22.07.22|16:05

vervolg:

Toen de spoorsector nog één integraal bedrijf was, namelijk de NS, lag ook de afweging van de verschillende vaak strijdige belangen in één hand. Deze viel in het algemeen uit in het voordeel van de exploitatie: de treinen moeten rijden. Onderhoud (en nieuw/ombouw) is daaraan dienend en niet omgekeerd. Zelfs voor de bouw van de Willemspoortunnel is het treinverkeer nauwelijks stilgelegd, op enkele dagen na toen het hele bestaande viaduct met spoor en al een paar meter werd opgeschoven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.