Een ICE 4-hogesnelheidstrein rijdt over het spoorviaduct Bietigheimer

Europese Unie doet miljardeninvestering in onder meer spoorinfrastructuur

Foto: https://mediaportal.deutschebahn.com/marsDB-Mediaportal/de/instance/ko/Personenverkehr.xhtml?oid=5871656&relId=1001

De Europese Commissie heeft 135 transportinfrastructuurprojecten geselecteerd die in aanmerking komen voor Europese subsidies. Daarbij zal 5,4 miljard euro worden toegewezen middels de Connecting Europe Facility (CEF). De miljarden zullen deels worden toegewezen aan het verbeteren van de spoorinfrastructuur en grensoverschrijdend treinverkeer op het Europese vasteland.

“Met het geld zullen projecten ondersteund worden in alle EU-lidstaten langs het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T). In het kader van de oorlog in Oekraïne zullen onder andere verschillende projecten in Slowakije en Polen het vervoer van goederen tussen Europa en Oekraïne vergemakkelijken”, aldus de gezamenlijke conclusie van de Europese Commissie.

Prioritair belang bij investeringen spoor

Adina Vălean, de Europese Commissaris voor Vervoer, onderstreepte het belang van de investering van 5,4 miljard euro om ontbrekende infrastructuurverbindingen te verbeteren. Daarnaast moet het (spoor)vervoer duurzamer en efficiënter worden gemaakt en moet de veiligheid worden vergroot. Vălean: “Deze uitdagende tijden hebben het belang van onze EU-vervoerssector en van een naadloos, goed verbonden infrastructuurnetwerk alleen maar groter gemaakt.”

In dit kader zullen spoorgerelateerde investeringen een prominente rol spelen in de nieuwe Europese financieringsronde. Vălean benadrukt bijvoorbeeld de vitaliteit van projecten zoals het upgraden van de Slowaakse spoorweg-overslagterminal in Haniska pri Košicich, die de verbinding met Oekraïne kan vergemakkelijken.

Polen zal ook een deel van de financiering krijgen, maar specifieke spoorprojecten zijn daar nog niet geïdentificeerd. Desalniettemin lijkt het erop dat investeringen in het spoor vooral ten goede zullen komen van de Oost-Europese landen, vaak ook omdat achterstallig onderhoud en oud materieel daar soms de boventoon voert.

Financiële ten goede van infrastructuur

Naast de nodige investeringen voor betere treinverbindingen tussen Europese landen en interoperabiliteit aan het oostfront, waar de grenzen zijn bereikt op het gebied van transport, zal de EU ook verschillende andere projecten voorzien van een financiële injectie ten goede van de infrastructuur.

“Verschillende projecten zullen het spoorwegnetwerk van de EU een boost geven, waaronder de 18 kilometer lange Fehmarn Belt-tunnel die de reistijden tussen Denemarken en Duitsland aanzienlijk zal verkorten. Verdere investeringen in de implementatie van het European Rail Traffic Management System zullen het spoor slimmer, interoperabel en veiliger maken”, aldus Vălean.

RailGood kritisch op houding Nederland

Hans-Willem Vroon van RailGood reageert tegenover SpoorPro kritisch ten opzichte van de Nederlandse regering omdat Nederland weinig gebruik maakt van de mogelijkheden om CEF-subsidie aan te vragen. “Nederland maakt zwaar onvoldoende gebruik van de Connecting Europe Facility (CEF). Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW, red.) meent dat ze beperkt budget heeft voor investeringen in een met Europa infratechnisch geharmoniseerd spoorwegennet (TEN-T voorschriften) om de Single European Railway Area te realiseren en het stimuleren van goederenvervoer per spoor.”

Vroon vervolgt: “Concrete en integrale visie ontbreekt. De ministeries van IenW, EZK en VRO werken slecht samen op de beleidsvelden verdienvermogen, verduurzamen transport & logistiek, modal shift, woningen bouwen langs spoor en OV. IenW zit in de structurele onderzoeksmodus (om niet te hoeven beslissen) met pappen en nathouden als beleid. De verbinding met stakeholders buiten de traditionele institutionele spoordriehoek is slecht.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Europese Unie doet miljardeninvestering in onder meer spoorinfrastructuur”

Cornelius Koelewijn|07.07.22|10:33

Helaas niet in Nederland. Zou toch leuk zijn om Hamont-Weert, Nijmegen-Kleef, Coevorden- Neuenhaus, Maastricht-Hasselt (trein) of Terneuzen-Gent met dit geld te heropenen.

Pat Rick|08.07.22|10:36

Gent – Terneuzen wordt vanuit Nederland betaald via het Nationale Groeifonds. Maar inderdaad weet Nederland de weg naar de Europese subsidiepotten slecht te vinden. Waarschijnlijk voelen ambtenaren zich te goed of geld te vragen waren NL gewoon recht op heeft. Maar als NL meer moet betalen, dan is het land te klein. Vreemd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.