Roltrap in metrohalte Amsterdam Centraal Noord/Zuidlijn Dag van de Light Rail

ProRail: “Roltrappen vervangen voor vaste trappen, maar geen bezuiniging”

Foto: Carlijn

ProRail gaat vier roltrappen naar de treinperrons van station Amsterdam-Zuid vervangen door twee vaste trappen. Naar eigen zeggen doen ze dit om het toenemend aantal reizigers meer ruimte te bieden, maar reëler gezien heeft het ook te maken met bezuinigingen op het energieverbruik. ProRail zelf zegt echter dat het “absoluut niets” te maken heeft met bezuinigingen.

De bedoeling was dat liften en roltrappen op de stations vanaf dit jaar zouden werken op wind- en zonne-energie. In het kader van bezuinigingen lijkt dat niet helemaal gelukt, al zegt ProRail dat het gaat om gepland onderhoud en bezuinigingen niet aan de orde zijn. NS zei eerder dit jaar dat het mogelijk zou zijn om roltrappen stil te zetten om op die manier stroom te besparen.

ProRail noemde hetzelfde in haar jaarverslag. “In ons jaarverslag hebben we aangegeven dat we kijken naar ons energieverbruik. 20 procent van het energieverbruik is afkomstig van de roltrappen, maar even specifiek inspelend op station Amsterdam-Zuid gaat het niet over bezuinigingen”, aldus ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen.

Steeds voller

Zelf verwoord ProRail het alsvolgt: “De perrons van station Amsterdam Zuid worden steeds voller. De groei van het aantal reizigers zet de komende jaren fors door. Daarom gaan we het station helemaal vernieuwen. In 2030 moet het vernieuwde station geschikt zijn voor zo’n 250.000 tot 300.000 reizigers per dag. Ter vergelijking: nu reizen zo’n 80.000 mensen per dag via station Amsterdam Zuid.”

Wienen zegt tegenover SpoorPro: “De metamorfose van station Amsterdam-Zuid was al voor de energiecrisis ingepland. De roltrappen keren in 2026 weer terug op het station, dus het gaat om een tijdelijke maatregel.”

Piekmomenten

Volgens de spoorbeheerder kunnen er meer reizigers tegelijkertijd van en naar het treinperron bewegen door de roltrappen te vervangen voor vaste trappen. “Met name op piekmomenten wil het op de roltrappen nogal eens te druk worden, wat de doorstroom belemmert. Reizigers met een beperking kunnen gebruik blijven maken van de liften van en naar de perrons. Het vernieuwde station beschikt ook over liften en de roltrappen keren dan terug. Afgelopen tijd is er al meer gebeurd op de perrons”, aldus ProRail.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

5 reacties op “ProRail: “Roltrappen vervangen voor vaste trappen, maar geen bezuiniging””

A C F Sierts|30.06.22|14:20

Een behoorlijk ongeloofwaardig verhaal van ProRail. Roltrappen worden immers *JUIST* gebruikt om op drukke plekken de transfercapaciteit te vergroten, dat is algemeen bekend. Roltrappen zijn immers veel sneller dan gewone trappen, dus neemt de afvoercapaciteit flink toe. Dat er soms spits-opstoppingen zijn bij roltrappen zijn is normaal en is een teken van capaciteitsgebrek. Weghalen van de roltrappen is net zoiets als wissels saneren: het vermindert de capaciteit en lost niks op. Kamervragen!

Wouter van Zijst|30.06.22|16:26

Zoals zo vaak is de kop boven het artikel misleidend. Als ik de inhoud goed begrijp keren de roltrappen in 2026 weer terug; en terecht overigens! De vervanging is dus tijdelijk of zie ik dat verkeerd?

Pat Rick|30.06.22|17:56

Het begint in Nederland duidelijk te worden dat ProRail te weinig waar levert voor ons (mobiliteits)geld. De organisatie is topzwaar en krijgt de problemen nauwelijks opgelost. Verkeersleiding, projecten, normaal onderhoud (Havenspoor, Maaslijn) en grondbeheer lopen allemaal uit de klauwen. Infrabel is veel kosteneffectiever en nu haalt ProRail het uit de roltrappen?

asierts|04.07.22|23:52

@Wouter : dat een maatregel ‘tijdelijk’ is, maakt ‘em niet minder onnozel.

Derk Van Dorth|26.07.22|20:34

Niets is zo permanent als een tijdelijk overheidsprogramma (Milton Friedman)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.