Financiering van materieel grootste obstakel voor European Sleeper

Afbeelding: European Sleeper

Het zijn vooral de moeilijkheden rond het financieren van rollend materieel die voor vertraging zorgen bij European Sleeper. Dat zei Elmer van Buuren donderdag tijdens RailTech Europe. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat de geplande nachttrein tussen Brussel en Praag later gaat rijden dan gepland.

De nachttrein van European Sleeper zou aanvankelijk deze zomer nog gaan rijden, maar in mei werd bekend dat er meer voorbereidingen nodig waren. Het betekende het tweede uitstel van de dienst. Als startende onderneming zonder staat van dienst loopt European Sleeper tegen tal van problemen aan, zei Van Buuren in zijn toelichting.

“Om financiering te krijgen voor rollend materieel hebben financiers een bepaalde garantie nodig. In ons geval is dat het laten rijden van nachttreinen. Maar daarvoor zijn we afhankelijk van derden”, aldus de topman.

Hij haalde het voorbeeld aan van de capaciteitstoewijzing die je steeds opnieuw moet zien te regelen. “Een investeerder zal terecht vragen wat de plannen zijn voor het volgende jaar. In ons geval is dat het opnieuw aanvragen van capaciteit. Maar garanties zijn er niet. Zie dan maar eens een geldschieter te overtuigen om rollend materieel te financieren”, zei Van Buuren.

Dat probleem wordt nog eens verergerd dat er veel werkzaamheden gepland staan voor de routes die European Sleeper in gedachten heeft. Hoewel die noodzakelijk zijn voor extra capaciteit naar de toekomst toe, zorgt het nu voor extra moeilijkheden.

Geld ophalen voor financieringsplannen

Eigen middelen voor treinstellen heeft European Sleeper niet. Het bedrijf is een coöperatie en is voor een belangrijk deel afhankelijk van zoiets als sharefunding. Op 28 juni staat de nieuwe ronde gepland, waarbij gerekend wordt op 2 miljoen euro.

“In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dat geld niet bedoeld voor de aanschaf van materieel. Voor dat bedrag koop je nog geen halve wagon. Het geld is vooral nodig voor alles wat er bij het regelen van financiering komt kijken”.

‘Toegang tot de markt moet makkelijker’

Een andere moeilijkheid is de communicatie met de verschillende spoorbeheerders, aldus Van Buuren. “We zijn een klein bedrijf met beperkte mankracht, waardoor het doorgronden van de verschillende procedures van de verschillende bedrijven een hele opgave is. Daarnaast werken de spoorbeheerders onderling te weinig samen en is er weinig hulp voor ondernemingen zoals de onze. Er is nog een wereld te winnen wat klantgerichtheid betreft”.

Ook het gegeven dat er in verschillende landen verschillende regels zijn, helpt niet mee. “In het ene land is een nachttrein wel high-priority, maar in het andere weer niet. En toch gaat het om dezelfde trein en dezelfde dienstregeling. In Nederland gaan de betreffende regels waarschijnlijk in 2026 op de schop, maar zoals het nu gaat moeten we vrezen voor ons voortbestaan rond die tijd”, verzucht Van Buuren.

“We hebben de juiste plannen voor een winstgevende onderneming, maar we moeten in staat gesteld worden deze plannen uit te voeren. Het kan niet zo zijn dat we afhankelijk moeten zijn van overheidssubsidies en vormen van compensatie. Toegang tot de markt moet makkelijker. Wij staan in de startblokken, maar de vraag blijft of onze dienst gefaciliteerd zal worden.”

Een versie van dit verhaal is eerder verschenen op RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.