Sporen en seinen op station Boxtel

Hoe kom je tijdig spoordefecten op het spoor?

Sporen en seinen op station Boxtel 2021, ProMedia

Door data te vergaren met sensoren stuit je eerder en vaker op defecten in het spoor dan met visuele inspecties, is de overtuiging van het bedrijf RailMonitor. Tijdens RailTech Europe 2022 geeft de firma een workshop over datamonitoring.

“Ongeveer 30 procent van de defecten aan het spoor haal je boven water door middel van visuele controles. Dat is ongeveer de regel”, zegt Niels Juul, medeoprichter en chief technical officer bij RailMonitor. “Vergelijk het maar met het topje van de ijsberg. Door middel van datamonitoring ontstaat een veel completer beeld van defecten en de achterliggende oorzaken.”

RailMonitor werkt in zeven verschillende landen en heeft de beschikking over gegevens van ruim 1.000 sensoren. Die liggen onder meer in Denemarken, de thuismarkt van het bedrijf. Daar heeft het samengewerkt met spoorbeheerder Banedanmark. RailMonitor biedt een compleet pakket aan oplossingen aan, van de IoT-sensoren (Internet of Things) tot aan de software voor de verwerking van de gegevens. Het systeem dat RailMonitor aanbiedt is grotendeels hetzelfde van land tot land. De laatste 10 procent kan worden afgestemd op de verschillende spoorbeheerders en hoe zij te werk gaan.

Informatie voor iedereen inzichtelijk

Het softwareplatform van RailMonitor kan verschillende defecten in kaart brengen. Op basis van verzamelde data kan het tevens bepaalde trends detecteren en op basis daarvan inschatten op welke stukken spoor er een kans op defecten is in de nabije toekomst.

“Bij spoorbeheerders is informatie vaak verspreid over verschillende afdelingen, waardoor een gefragmenteerd beeld ontstaat. Met een digitale oplossing maken we alle informatie voor iedereen inzichtelijk. Op die manier wordt duidelijk hoe de infrastructuur erbij ligt en hoe het onderhoudswerk uit heeft gepakt”, aldus Juul.

Tijdens RailTech Europe zal RailMonitor aan de hand van data afkomstig van wissels in Luxemburg laten zien hoe die gegevens worden ingezet om problemen voor te zijn. “We willen laten zien wat de voordelen van digitalisering zijn. Daar zijn veel vragen over en die gaan we graag beantwoorden.”

Registratie voor het evenement en de workshops is gratis. Klik hier om een plekje te boeken.

Dit artikel is afkomstig van RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro. 

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe kom je tijdig spoordefecten op het spoor? | SpoorPro.nl
Sporen en seinen op station Boxtel

Hoe kom je tijdig spoordefecten op het spoor?

Sporen en seinen op station Boxtel 2021, ProMedia

Door data te vergaren met sensoren stuit je eerder en vaker op defecten in het spoor dan met visuele inspecties, is de overtuiging van het bedrijf RailMonitor. Tijdens RailTech Europe 2022 geeft de firma een workshop over datamonitoring.

“Ongeveer 30 procent van de defecten aan het spoor haal je boven water door middel van visuele controles. Dat is ongeveer de regel”, zegt Niels Juul, medeoprichter en chief technical officer bij RailMonitor. “Vergelijk het maar met het topje van de ijsberg. Door middel van datamonitoring ontstaat een veel completer beeld van defecten en de achterliggende oorzaken.”

RailMonitor werkt in zeven verschillende landen en heeft de beschikking over gegevens van ruim 1.000 sensoren. Die liggen onder meer in Denemarken, de thuismarkt van het bedrijf. Daar heeft het samengewerkt met spoorbeheerder Banedanmark. RailMonitor biedt een compleet pakket aan oplossingen aan, van de IoT-sensoren (Internet of Things) tot aan de software voor de verwerking van de gegevens. Het systeem dat RailMonitor aanbiedt is grotendeels hetzelfde van land tot land. De laatste 10 procent kan worden afgestemd op de verschillende spoorbeheerders en hoe zij te werk gaan.

Informatie voor iedereen inzichtelijk

Het softwareplatform van RailMonitor kan verschillende defecten in kaart brengen. Op basis van verzamelde data kan het tevens bepaalde trends detecteren en op basis daarvan inschatten op welke stukken spoor er een kans op defecten is in de nabije toekomst.

“Bij spoorbeheerders is informatie vaak verspreid over verschillende afdelingen, waardoor een gefragmenteerd beeld ontstaat. Met een digitale oplossing maken we alle informatie voor iedereen inzichtelijk. Op die manier wordt duidelijk hoe de infrastructuur erbij ligt en hoe het onderhoudswerk uit heeft gepakt”, aldus Juul.

Tijdens RailTech Europe zal RailMonitor aan de hand van data afkomstig van wissels in Luxemburg laten zien hoe die gegevens worden ingezet om problemen voor te zijn. “We willen laten zien wat de voordelen van digitalisering zijn. Daar zijn veel vragen over en die gaan we graag beantwoorden.”

Registratie voor het evenement en de workshops is gratis. Klik hier om een plekje te boeken.

Dit artikel is afkomstig van RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro. 

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.