Spoorvernieuwing van Luxemburgse Ligne 6 afgerond

Sinds deze week rijden er weer treinen in de omgeving van de Luxemburgse stad Rumelange. In het gebied aan de grens met Frankrijk heeft spooraannemer Swietelsky de afgelopen weken gewerkt aan project-Linge6.

Tussen februari en eind april is er door Swietelsky en diens onderaannemers bij Cimalux en Laangegronn in totaal 7 kilometer aan spoor vernieuwd. Daarbij zijn een Kirow telescoopkraan en de honderden meters lange RU800s werktrein ingezet.

Tijdens de werkzaamheden zijn onder meer 13 nieuwe wissels geïnstalleerd, bakruggen geplaatst en bijna 5 kilometer aan voetpad aangelegd. Bovendien is er 16.500 ton aan kwartsloze ballast aangebracht. De spoortunnel die er in de omgeving was, is verwijderd.

“In tegenstelling tot Nederland, werken we in Luxemburg niet met voorgemonteerde (prefab) wissels. De dwarsliggers en spoorstaven worden, apart van elkaar, naar de locatie getransporteerd. Dat wil zeggen dat we de wissels nog zelf mochten bouwen. Mooi om op deze ouderwetse manier te kunnen werken”, zegt projectleider Roger Cornelissen over de klus.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorvernieuwing van Luxemburgse Ligne 6 afgerond | SpoorPro.nl

Spoorvernieuwing van Luxemburgse Ligne 6 afgerond

Sinds deze week rijden er weer treinen in de omgeving van de Luxemburgse stad Rumelange. In het gebied aan de grens met Frankrijk heeft spooraannemer Swietelsky de afgelopen weken gewerkt aan project-Linge6.

Tussen februari en eind april is er door Swietelsky en diens onderaannemers bij Cimalux en Laangegronn in totaal 7 kilometer aan spoor vernieuwd. Daarbij zijn een Kirow telescoopkraan en de honderden meters lange RU800s werktrein ingezet.

Tijdens de werkzaamheden zijn onder meer 13 nieuwe wissels geïnstalleerd, bakruggen geplaatst en bijna 5 kilometer aan voetpad aangelegd. Bovendien is er 16.500 ton aan kwartsloze ballast aangebracht. De spoortunnel die er in de omgeving was, is verwijderd.

“In tegenstelling tot Nederland, werken we in Luxemburg niet met voorgemonteerde (prefab) wissels. De dwarsliggers en spoorstaven worden, apart van elkaar, naar de locatie getransporteerd. Dat wil zeggen dat we de wissels nog zelf mochten bouwen. Mooi om op deze ouderwetse manier te kunnen werken”, zegt projectleider Roger Cornelissen over de klus.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.