ProRail trekt aanbestedingsprocedure Maaslijn in

De oorlog in Oekraïne, stijgende grondstofprijzen en de gevolgen van de coronapandemie zorgen ervoor dat de elektrificatie van de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) vertraging oploopt. ProRail heeft daarop besloten om de aanbestedingsprocedure in te trekken. Het was de bedoeling dat het spoorwegtraject voor eind december 2024 geëlektrificeerd zou zijn.

De provincie Limburg en spoorbeheerder ProRail maakten woensdagavond bekend dat de aanbestedingsprocedure wordt beëindigd. De belangrijkste reden voor ProRail om de stekker uit het elektrificatieproject te trekken is de oorlog in Oekraïne, die ook voor Nederland grote financiële gevolgen heeft. Koper en staal werden de afgelopen maanden steeds duurder, en ook de levering van materiaal komt mede door de oorlog in het gedrang.

Vertraging onvermijdelijk

ProRail stelt dat de vertraging van het project onvermijdelijk is. “Zonder leveringszekerheid komt de voor zo’n groot project belangrijke planning in gevaar”, aldus de spoorbeheerder. Het project ligt niet onvoorwaardelijk stil, maar zal in ieder geval niet meer dit jaar worden gerealiseerd. Volgens de provincie Limburg bepaalt de oorlog in Oekraïne grotendeels hoeveel vertraging de aanbestedingsprocedure van het elektrificatieproject uiteindelijk zal oplopen.

“We vinden het vervelend dat de gebruikers van de Maaslijn langer moeten wachten op verbetering van de verbinding, vooral omdat dit project al door verscheidende oorzaken de nodige hobbels en vertragingen heeft moeten doorstaan. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om transparant en realistisch te blijven over de verwachtingen”, aldus ProRail.

Uitstel, geen afstel

ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland benadrukken met klem dat de elektrificatie van de Maaslijn niet ter discussie staat en dat de aanbestedingsprocedure op den duur alsnog zal worden hervat. Elektrificatie van de Maaslijn levert een forse verduurzaming op van het spoorvervoer en draagt bij aan de kwaliteit van het spoornetwerk van Zuidoost Nederland.

Volgens alle betrokken partijen blijft het project een topprioriteit en zullen ze er alles aan doen om de aanbestedingsprocedure van het elektrificatieproject weer te hervatten wanneer dat weer haalbaar is. Ondertussen zeggen de betrokkenen dat ze ondertussen de conditionerende werkzaamheden, zoals grondwerving, zullen blijven voortzetten.

Lees ook:

  • Vernieuwing Maaslijn stap dichterbij, al dreigt nieuwe vertraging
  • Maaslijn eind 2024 mogelijk alleen geëlektrificeerd
  • Twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn voor eind 2024

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “ProRail trekt aanbestedingsprocedure Maaslijn in”

Marc Busio|25.04.22|11:31

Goed nieuws! Hopelijk komt van uitstel afstel. Dit project was namelijk al jarenlang financieel volledig uit de hand aan het lopen en hier kan dan ook veel geld en ellende uitgespaard worden. Dit regionale lijntje is die vele honderden miljoenen euro’s niet waard.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail trekt aanbestedingsprocedure Maaslijn in | SpoorPro.nl