
12.000 treinreizigers vragen compensatie voor IT-storing bij NS
Naar aanleiding van de grote treinstoring op zondag 3 april hebben tot nu toe 12.000 reizigers compensatie aangevraagd bij de NS voor de kosten die ze die dag hebben gemaakt. Door een IT-storing viel het planningssysteem voor materieel en personeel uit en reed een groot deel van die dag geen treinverkeer.
De NS verwacht dat het aantal gedupeerden dat zich meldt nog verder zal oplopen, laat een woordvoerder weten aan het ANP.
Om hen tegemoet te komen is een speciale compensatieregeling in het leven geroepen. Op de website van de NS is een aparte pagina aangemaakt waarop te zien is wat je moet doen als je daarvoor in aanmerking wilt komen. Ook is de klantenservice extra bezet.
Reizigers kunnen vergoeding aanvragen
Gedupeerde reizigers kunnen een vergoeding aanvragen van kosten die ze die dag hebben gemaakt, zoals uitgaven aan een hotel, een taxi of andere vervoersmiddelen. Ook is compensatie mogelijk voor reizigers die een treinkaartje hadden gekocht of een abonnement hebben, maar niet hebben kunnen reizen. “We verwachten dat over 3 à 4 weken de eerste compensaties uitbetaald worden”, aldus de NS.
“Hoeveel reizigers recht hebben op compensatie is op dit moment nog onduidelijk. Wel weten we dat er op 3 april 177.000 reizen zijn gemaakt met NS-treinen, ongeveer 40 procent van het gebruikelijk aantal reizen op een zondag. Eén reiziger kan echter op dezelfde dag meerdere reizen maken. En onder dit aantal vallen ook reizen die gemaakt zijn voordat de storing begon rond 12.00 uur.”
Ook spoormedewerkers krijgen kosten vergoed
Niet alleen reizigers, maar ook medewerkers van de NS die kosten hebben gemaakt, krijgen die “vanzelfsprekend” vergoed, zegt de woordvoerder. Over genoegdoening voor de spoormedewerkers volgt nog overleg tussen vakbond FNV Spoor en de NS-directie.
De treinuitval van zondag 3 april raakte reizigers die urenlang op stations stonden te wachten, om vervolgens te horen dat er helemaal geen treinen meer reden, maar ook machinisten en conducteurs die niet thuis konden komen. FNV Spoor eiste een financiële compensatie voor medewerkers. Zowel FNV Spoor als VVMC gaven na de IT-storing aan dat de treinen gewoon hadden kunnen rijden.
Bekijk hier de uitzending van SpoorProTV over de treinstoring terug:
Bron: MvG/ANP
Lees ook:
- Onafhankelijk onderzoek landelijke storing NS op 1 juli klaar
- ‘Maak mensen op werkvloer onderdeel van oplossing bij problemen op het spoor’
- Spoorvakbond eist excuses van directie aan NS-personeel
- Problemen op het spoor zondag mede door falend back-upsysteem NS
- Staatssecretaris: IT-storing was “zeer slechte beurt van NS”
- Rover: onafhankelijk onderzoek nodig naar herstelvermogen na treinverstoring
- NS deed tijdens IT-storing “enorm beroep” op begrip en zelfredzaamheid reizigers
- NS: zondag rijden geen treinen meer door IT-storing
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?