Hanzelijn met het station Kampen in aanbouw, foto: Freddy Schinkel
Column

‘Nu doorpakken met invoering van ERTMS Hybrid level 3’

Nederland moet net als diverse andere Europese landen ERTMS Hybrid Level 3 opnemen in het uitrolprogramma van het Europese spoorbeveiligingssysteem. Nu de aanbesteding van het ERTMS-infrasysteem is gegund en de vervoerders ERTMS-systemen in treinen inbouwen, is de tijd rijp om daarmee door te pakken. Dat schrijft Martin Zweers, Senior Specialist Signalling Systems bij Arcadis, in een column voor SpoorPro.

COLUMN – Met het landelijk ERTMS-programma kijken we graag naar de toekomst. Maar het is soms ook goed om even achterom te kijken. Alweer 10 jaar geleden, op 8 juni 2012, is het principebesluit genomen om ERTMS landelijk in te voeren. Dit besluit was het gevolg van een breed parlementair onderzoek naar duurzaam onderhoud en innovatie in het spoor. En er gebeurde nog meer in 2012. Arcadis en ProRail presenteerden een plan om ERTMS efficiënter in te voeren met Level 3, het Europees spooragentschap introduceerde een nieuwe ERTMS baseline en als klap op de vuurpijl werd eind 2012 de Hanzelijn succesvol in dienst gesteld met ERTMS.

Gebruikerservaring opdoen met ERTMS-materieel

Terug naar nu in 2022. De aanbesteding van het ERTMS-infrasysteem is gegund, de vervoerders bereiden de inbouw van ERTMS-boordsystemen voor en bij diverse infrastructuurprojecten is de ontwerpfase van ERTMS begonnen. De komende jaren zal op de bestaande ERTMS infrastructuur Amsterdam-Utrecht en Hanzelijn met meer ERTMS-materieel worden gereden om de gebruikers nuttige ervaring op te laten doen.

Vanaf 2027 zullen de systemen op Hanzelijn, Kijfhoek-Belgische Grens en Leeuwarden – Harlingen worden omgebouwd naar ERTMS volgens de laatste technische- en gebruiksrichtlijnen. Voor meerdere vervoerders breekt dan het tijdperk aan van een ERTMS-dienstregeling met alle daarbij horende processen en gebruikers-interacties.

Uitroltempo wordt beïnvloed door meerdere factoren

Indienststellingen van ERTMS-infrastructuur zijn langlopende projecten. Het uitroltempo wordt onder andere beïnvloed door de vele raakvlakken tussen verschillende procesaanpassingen, de beperkte personele capaciteit en een beperkte gelegenheid voor grootschalige buitendienststellingen van de drukke infrastructuur. Bovendien wordt besluitvorming vertraagd door hoge kosten met een groot risicoprofiel.

Ontwikkelingen in ERTMS-techniek gaan echter in hoog tempo door. Kijk bijvoorbeeld naar ERTMS Level 3. De concepten van 10 jaar geleden zijn nu in formele specificaties opgenomen, ontwikkeld en uitgebreid getest. ProRail, ERTMS leveranciers en infrabeheerders uit omringende landen hebben in de afgelopen 10 jaar keihard gewerkt om invoering van ERTMS Level 3 praktisch mogelijk te maken.

Diverse landen hebben Hybrid Level 3 omarmd

De functionaliteit, inmiddels bekend als Hybrid Level 3, is al in diverse landen opgenomen in de ERTMS-uitrolprogramma’s: Noorwegen, Frankrijk, Engeland, Italië en zelfs India. Meerdere Europese onderzoeken tonen significante baten van Hybrid Level 3 in hoogfrequente dienstregelingen. Niet alleen baten in een hogere capaciteit maar ook in een robuustere uitvoering van de dienstregeling. Omdat er drastisch minder treindetectie-apparatuur in het spoor hoeft zorgt Hybrid Level 3 zorgt voor minder complexe werkzaamheden in het spoor, minder onderhoud en minder storingen.

Wanneer en waar gaan we in Nederland ERTMS met Hybrid Level 3 invoeren? We merken nog steeds terughoudendheid bij diverse stakeholders, en dat is bijzonder. Want ondanks de enorme ontwikkelingsuitdagingen bij de ERTMS-leverancier en de ingenieursbureaus, is minimaal één onderwerp al volledig afgestemd, ontwikkeld en gevalideerd: Hybrid Level 3.

Uitrol van ERTMS moet op tempo blijven

We hoeven niet meer in het diepe te springen. Sterker nog, de gelegenheid om Hybrid Level 3 toe te passen komt nu vanzelf aanwaaien. Hanzelijn is aangewezen als ERTMS-proefbaanvak en het wordt dé verzamelplek voor alle stakeholders. Arcadis stelt voor om na de realisatie van het ERTMS-proefbaanvak (vanaf 2027) een gelegenheid te scheppen om Hybrid Level 3 te demonstreren.

Alle stakeholders kunnen daar dan zelf ervaren dat er geen negatieve gebruiksimpact is en dat een groot deel van de in het spoor aanwezige treindetectie niet meer gebruikt hoeft te worden. Na Hanzelijn is er nog veel infrastructuur te voorzien van ERTMS. Laten we in de komende 10 jaar zorgen dat uitrol en doorontwikkeling elkaar versterken, dat drempels voor vernieuwing verdwijnen en dat de uitrol van ERTMS op tempo blijft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Martin Zweers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.