Het spoortraject tussen Culemborg en Geldermalsen, foto: ProRail/Ab Donker

30 dagen geen treinen vanwege herstel verzakt spoor Culemborg-Geldermalsen

Op de A2-corridor tussen Culemborg en Geldermalsen wordt in opdracht van ProRail de baanstabiliteit tijdens twee buitendienststellingen hersteld. De eerste buitendienststelling duurt 7 dagen en is van 28 april tot en met 4 mei. De tweede buitendienststelling duurt maar liefst 23 dagen en is gepland van 14 juli tot en met 6 augustus. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen op dit traject. “De urgentie is hoog”, zegt projectmanager Martijn Smulders van ProRail.

De bodem waarop het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen ligt is instabiel en dat betekent dat treinen er al geruime tijd niet harder mogen rijden dan 100 kilometer per uur. Een stabiele baan is essentieel voor de functionaliteit van het spoor.

Snelheidsbeperking

“Deze snelheidsbeperking is in oktober 2018 opgelegd na onderzoek van Movares. Het probleem is dat het spoor niet genoeg afwatert in combinatie met een slappe bodemlaag eronder. Er blijft te veel water in de baan staan, waardoor het spoor een deel van zijn draagkracht verliest. Er ontstaan verzakkingen, daardoor is de baan niet meer stabiel en kunnen treinen niet de gewenste snelheid rijden”, legt Smulders uit.

Om die beperkingen te voorkomen gaan we de ondergrond vernieuwen. “We gaan een nieuw fundament onder het spoor aanbrengen. Dat fundament bestaat uit een 30 centimeter dikke PSS-laag. Dat is een heel fijnmazig cementachtig soort zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt.” Deze PSS-laag verbetert de draagkracht en zorgt, in combinatie met een drainagesysteem, voor de juiste afwatering van het regenwater.

Speciale trein graaft de ondergrond uit

Die PSS-laag wordt door aannemer Swietelsky op een bijzondere manier aangebracht, namelijk met de PM1000-URM. Deze 1,2 kilometer lange trein graaft de oude ondergrond uit, legt het nieuwe fundament aan en bouwt het spoor vervolgens zelfstandig weer op. “Het is een rijdende fabriek, heel imposant. De trein rijdt als het ware over zijn eigen werk: zodra hij over het oude spoor heen gereden is, ligt het nieuwe spoor er direct. Hierdoor hoeven we niet met graafmachines te werken. Dat scheelt tijd en de kwaliteit wordt beter.”

Het is pas de tweede keer dat de PM1000-URM in Nederland aan de slag gaat. De eerste keer was alweer elf jaar geleden. Destijds werd de trein ingezet bij werkzaamheden in Bodegraven. In onderstaande video zie je hoe deze unieke werktrein te werk gaat.

Smulders: “We proberen zoveel mogelijk hinder te voorkomen, maar begrijpen dat zo’n lange buitendienststelling overlast veroorzaakt. Door de inzet van de PM1000 zullen een aantal overwegen voor langere tijd geblokkeerd worden en rijden er voor langere periode geen treinen, maar bussen.” Als de werkzaamheden afgerond zijn is het spoor op de A2-corridor weer klaar voor de toekomst. “Er ligt straks een stabiel en veilig spoor waar treinen op volle snelheid kunnen rijden.”

Bekijk hier een video van de PM1000-werktrein:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

30 dagen geen treinen vanwege herstel verzakt spoor Culemborg-Geldermalsen | SpoorPro.nl
Het spoortraject tussen Culemborg en Geldermalsen, foto: ProRail/Ab Donker

30 dagen geen treinen vanwege herstel verzakt spoor Culemborg-Geldermalsen

Op de A2-corridor tussen Culemborg en Geldermalsen wordt in opdracht van ProRail de baanstabiliteit tijdens twee buitendienststellingen hersteld. De eerste buitendienststelling duurt 7 dagen en is van 28 april tot en met 4 mei. De tweede buitendienststelling duurt maar liefst 23 dagen en is gepland van 14 juli tot en met 6 augustus. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen op dit traject. “De urgentie is hoog”, zegt projectmanager Martijn Smulders van ProRail.

De bodem waarop het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen ligt is instabiel en dat betekent dat treinen er al geruime tijd niet harder mogen rijden dan 100 kilometer per uur. Een stabiele baan is essentieel voor de functionaliteit van het spoor.

Snelheidsbeperking

“Deze snelheidsbeperking is in oktober 2018 opgelegd na onderzoek van Movares. Het probleem is dat het spoor niet genoeg afwatert in combinatie met een slappe bodemlaag eronder. Er blijft te veel water in de baan staan, waardoor het spoor een deel van zijn draagkracht verliest. Er ontstaan verzakkingen, daardoor is de baan niet meer stabiel en kunnen treinen niet de gewenste snelheid rijden”, legt Smulders uit.

Om die beperkingen te voorkomen gaan we de ondergrond vernieuwen. “We gaan een nieuw fundament onder het spoor aanbrengen. Dat fundament bestaat uit een 30 centimeter dikke PSS-laag. Dat is een heel fijnmazig cementachtig soort zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt.” Deze PSS-laag verbetert de draagkracht en zorgt, in combinatie met een drainagesysteem, voor de juiste afwatering van het regenwater.

Speciale trein graaft de ondergrond uit

Die PSS-laag wordt door aannemer Swietelsky op een bijzondere manier aangebracht, namelijk met de PM1000-URM. Deze 1,2 kilometer lange trein graaft de oude ondergrond uit, legt het nieuwe fundament aan en bouwt het spoor vervolgens zelfstandig weer op. “Het is een rijdende fabriek, heel imposant. De trein rijdt als het ware over zijn eigen werk: zodra hij over het oude spoor heen gereden is, ligt het nieuwe spoor er direct. Hierdoor hoeven we niet met graafmachines te werken. Dat scheelt tijd en de kwaliteit wordt beter.”

Het is pas de tweede keer dat de PM1000-URM in Nederland aan de slag gaat. De eerste keer was alweer elf jaar geleden. Destijds werd de trein ingezet bij werkzaamheden in Bodegraven. In onderstaande video zie je hoe deze unieke werktrein te werk gaat.

Smulders: “We proberen zoveel mogelijk hinder te voorkomen, maar begrijpen dat zo’n lange buitendienststelling overlast veroorzaakt. Door de inzet van de PM1000 zullen een aantal overwegen voor langere tijd geblokkeerd worden en rijden er voor langere periode geen treinen, maar bussen.” Als de werkzaamheden afgerond zijn is het spoor op de A2-corridor weer klaar voor de toekomst. “Er ligt straks een stabiel en veilig spoor waar treinen op volle snelheid kunnen rijden.”

Bekijk hier een video van de PM1000-werktrein:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.