Spoorbrug bij Maastricht, foto: ProRail

Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek

ProRail heeft na overleg met de gemeente Maastricht besloten de aanvraag voor de sloopvergunning van de spoorbrug in Maastricht on hold te zetten. Dit besluit is genomen naar aanleiding van kritiek die op de sloop kwam van een landelijke monumentenorganisatie. 

Stichting het Cuypersgenootschap, een landelijke monumentenorganisatie, gaf aan ‘ernstig geschrokken’ te zijn van de berichten over de voorgenomen sloop van de Spoorbrug Maastricht. De brug is namelijk een gemeentelijk monument. De stichting vraagt de gemeente om geen medewerking te verlenen aan de sloop en in te zetten op alternatief gebruik, bijvoorbeeld als voetgangers – of fietsbrug.

De gemeente en ProRail willen eerst op korte termijn een bestuurlijk overleg met de overige betrokken partners, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat, om de verschillende opgaven omtrent de toekomst van de brug te bespreken. Dit naar aanleiding van de ophef die erover is ontstaan.

Monumentale status

In het bestuurlijk overleg zal worden stilgestaan bij de monumentale status van de brug, die sinds 2018 geen spoorfunctie meer heeft, en wordt onder meer naar de veiligheid voor de scheepvaart en hoogwatermaatregelen gekeken. Na een goede weging van deze verschillende belangen en een analyse van de alternatieven zullen alle betrokken partners gezamenlijk beslissen over het vervolgtraject.

De provincie Limburg en de gemeente Maastricht werken sinds 2004 met diverse partners aan een initiatief voor een tramverbinding tussen Vlaanderen en Maastricht. Daarvoor willen ze graag een deel van het goederenspoor gebruiken dat nu vanaf Lanaken leidt naar de spoorbrug en het station Maastricht. De tramlijn buigt dan voor de Maas af richting het centrum, waardoor er nog een deel spoor blijft liggen tussen de aftakking van de tram, de spoorbrug en het station.

Goederenspoor

De gemeente en de provincie hebben in 2017 een aanvraag gedaan richting het ministerie om het goederenspoor te onttrekken aan de hoofdspoorweginfrastructuur. Er reden namelijk sinds 2012 geen goederentreinen meer over.

Het ministerie heeft ProRail gevraagd om onderzoek te doen naar deze mogelijkheden en in 2018 heeft de spoorbeheerder opdracht gegeven om de onttrekking en de overdracht van het goederenspoor voor te bereiden. Hierin is geprobeerd zo goed mogelijk rekening te houden met belangen van andere partijen in verband met de nautische veiligheid en de opgave voor ruimte voor de Maas.

Brug is ‘beeldbepalend’ voor Maastricht

De huidige brug werd in 1957 in gebruik genomen. Deze staafboogbrug verving een negentiende-eeuwse brug die in de Tweede Wereldoorlog verloren ging. “De huidige brug is al decennialang beeldbepalend voor Maastricht en heeft een grote cultuurhistorische waarde als goed voorbeeld van naoorlogse bruggenbouw en als illustratie van de opkomst en ontwikkeling van de spoorwegen in Maastricht vanaf de tweede helft van de 19e eeuw”, schrijft Stichting het Cuypersgenootschap in een brief aan de gemeente.

Volgens de organisatie heeft de gemeente Maastricht een ‘uitstekende reputatie’ op het gebied van monumentenzorg. Als de gemeente medewerking verleent aan de sloop van de brug, dan zet dit de geloofwaardigheid van het gemeentelijke erfgoedbeleid op het spel. “Het doel van het beleid is immers het behoud van beschermde monumenten.”

Maastricht laat volgens de organisatie al jaren zien hoe oude kerkgebouwen en kloosters een nieuw leven kunnen
krijgen. Ook deze brug verdient een tweede kans, vinden zij. Van verschillende kanten zijn al voorstellen gedaan voor een alternatief gebruik van de brug, zoals een gebruik als voetgangers- en fietsbrug. “Het is van belang dat dergelijke voorstellen zorgvuldig onderzocht worden.”

Brief spoorbrug Maastricht

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

3 reacties op “Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek”

Ron Swart|03.02.22|13:56

Ruim 30 miljoen besteed om het goederenvervoer per spoor in Maastricht een impuls te geven; allemaal weggegooid geld. Papierfabriek Sappi heeft het ook laten afweten.
VDL in Born wil ’n deel van het Sterrebos kappen, zodat de uitbreidingsplannen gerealiseerd kunnen worden.
Een aantal jaren geleden waren plannen voor een spooraansluiting. Waarom niet de huidige lijn naar Born gebruiken en voor de A2 laten afbuigen richting de fabriek? Station Sittard is groot genoeg om een loc te laten omlopen.

Marc Busio|04.02.22|10:27

De twee Zuid-Limburgse voorbeelden die je geeft illustreren nog maar eens dat aftakkende goederenlijntjes nauwelijks nog toekomst hebben. Ik zag laatst een reportage uit Duitsland waarin te zien was hoe dramatisch ze ook daar in aantal zijn afgenomen. Bedrijven kiezen nu eenmaal veel liever voor wegtransport omdat het goedkoper is. Alleen goederenvervoer per spoor vanuit grote zeehavens naar containerterminals zal op de lange termijn overblijven vanwege de combinatie met wegtransport.

kees boer|09.02.22|22:52

Toch dieptreurig,ooit was de brug ook bedoeld omtrent een treindienst Antwerpen – Aken die in de 80 er jaren was geprojecteerd en later zelfs voor de tram vanuit Hasselt ook jammer dat daarvoor geen ambitie was gezien er een tijd kopsporen op station lagen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.