Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek

ProRail heeft na overleg met de gemeente Maastricht besloten de aanvraag voor de sloopvergunning van de spoorbrug in Maastricht on hold te zetten. Dit besluit is genomen naar aanleiding van kritiek die op de sloop kwam van een landelijke monumentenorganisatie. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

3 reacties op “Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek”

Ron Swart|03.02.22|13:56

Ruim 30 miljoen besteed om het goederenvervoer per spoor in Maastricht een impuls te geven; allemaal weggegooid geld. Papierfabriek Sappi heeft het ook laten afweten.
VDL in Born wil ’n deel van het Sterrebos kappen, zodat de uitbreidingsplannen gerealiseerd kunnen worden.
Een aantal jaren geleden waren plannen voor een spooraansluiting. Waarom niet de huidige lijn naar Born gebruiken en voor de A2 laten afbuigen richting de fabriek? Station Sittard is groot genoeg om een loc te laten omlopen.

Marc Busio|04.02.22|10:27

De twee Zuid-Limburgse voorbeelden die je geeft illustreren nog maar eens dat aftakkende goederenlijntjes nauwelijks nog toekomst hebben. Ik zag laatst een reportage uit Duitsland waarin te zien was hoe dramatisch ze ook daar in aantal zijn afgenomen. Bedrijven kiezen nu eenmaal veel liever voor wegtransport omdat het goedkoper is. Alleen goederenvervoer per spoor vanuit grote zeehavens naar containerterminals zal op de lange termijn overblijven vanwege de combinatie met wegtransport.

kees boer|09.02.22|22:52

Toch dieptreurig,ooit was de brug ook bedoeld omtrent een treindienst Antwerpen – Aken die in de 80 er jaren was geprojecteerd en later zelfs voor de tram vanuit Hasselt ook jammer dat daarvoor geen ambitie was gezien er een tijd kopsporen op station lagen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek | SpoorPro.nl

Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek

ProRail heeft na overleg met de gemeente Maastricht besloten de aanvraag voor de sloopvergunning van de spoorbrug in Maastricht on hold te zetten. Dit besluit is genomen naar aanleiding van kritiek die op de sloop kwam van een landelijke monumentenorganisatie. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

3 reacties op “Aanvraag sloopvergunning spoorbrug Maastricht on hold na kritiek”

Ron Swart|03.02.22|13:56

Ruim 30 miljoen besteed om het goederenvervoer per spoor in Maastricht een impuls te geven; allemaal weggegooid geld. Papierfabriek Sappi heeft het ook laten afweten.
VDL in Born wil ’n deel van het Sterrebos kappen, zodat de uitbreidingsplannen gerealiseerd kunnen worden.
Een aantal jaren geleden waren plannen voor een spooraansluiting. Waarom niet de huidige lijn naar Born gebruiken en voor de A2 laten afbuigen richting de fabriek? Station Sittard is groot genoeg om een loc te laten omlopen.

Marc Busio|04.02.22|10:27

De twee Zuid-Limburgse voorbeelden die je geeft illustreren nog maar eens dat aftakkende goederenlijntjes nauwelijks nog toekomst hebben. Ik zag laatst een reportage uit Duitsland waarin te zien was hoe dramatisch ze ook daar in aantal zijn afgenomen. Bedrijven kiezen nu eenmaal veel liever voor wegtransport omdat het goedkoper is. Alleen goederenvervoer per spoor vanuit grote zeehavens naar containerterminals zal op de lange termijn overblijven vanwege de combinatie met wegtransport.

kees boer|09.02.22|22:52

Toch dieptreurig,ooit was de brug ook bedoeld omtrent een treindienst Antwerpen – Aken die in de 80 er jaren was geprojecteerd en later zelfs voor de tram vanuit Hasselt ook jammer dat daarvoor geen ambitie was gezien er een tijd kopsporen op station lagen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.