2021_Maastricht,_gezicht_vanaf_Noorderbrug_op_Spoorbrug

Sloopplannen ProRail voor spoorbrug in Maastricht leiden tot Kamervragen

ProRail wil een spoorbrug over de Maas in Maastricht afbreken. In 2010 werd de brug nog voor 33 miljoen euro gerenoveerd, maar sindsdien reden er slechts vijftien treinen over de brug. De plannen waren voor Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) aanleiding voor vragen aan de staatssecretaris van IenW. 

ProRail gaat de ongebruikte spoorbrug over de Maas in Maastricht slopen. Daarmee komt een eind aan wat in de stad ook wel de ‘debaclebrug’ wordt genoemd. In 2010 onderging het kunstwerk nog een 33 miljoen euro kostende renovatie inclusief het spoor in de richting van Lanaken. “Een gemiste kans”, vindt Ger Essers, secretaris van Stichting Geen Grens die zich inzet voor meer samenwerking in de grensregio Limburg, België en Duitsland. “Door het afbreken van de brug en het spoor wordt het onmogelijk om een spoor of tramverbinding Hasselt-Maastricht te laten aansluiten op station Maastricht.” Van Belgische zijde gaat de voorkeur uit naar een trambus op de verbinding tussen Hasselt en Maastricht.

Verbijstering

Het bericht dat eerder deze week verscheen in De Limburger over de plannen van ProRail leidde in ieder geval tot schriftelijke Kamervragen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen. PvdA-kamerlid Habtamu de Hoop vraagt zich af hoe het kan gebeuren dat een voor 33 miljoen euro gerenoveerde brug wordt gesloopt, terwijl hier maar 15 treinen overheen hebben gereden. Een gang van zaken die volgens hem tot grote verbijstering leidt bij veel Maastrichtenaren.

De Hoop vindt dat alle andere opties, zoals het omvormen tot een fiets- en voetgangersbrug, eerst grondig onderzocht en besproken in de gemeenteraad moeten worden, voordat er wordt overgegaan tot sloop. Volgens hem is het geen goed idee om deze brug nu te slopen, omdat de tram Hasselt-Maastricht zomaar eens zou kunnen stranden en deze oude verbinding dan de enige rechtstreekse spoorverbinding met Vlaanderen zou kunnen zijn.

Hij roept de staatssecretaris op om hierover in gesprek te gaan met het college van B&W in Maastricht en de uitkomsten hiervan te delen met de Kamer. Bij ProRail is navraag gedaan over de plannen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Sloopplannen ProRail voor spoorbrug in Maastricht leiden tot Kamervragen”

Ron Swart|27.01.22|18:29

De Belgische tegenhanger van het Nederlandse ProRail Infrabel was in 2011 onverbiddelijk door vast te houden aan de Belgische beveiliging op het korte trject tussen de Nederlands-Belgische grens naar de Albertterminal. De afloop is bekend: geen impuls voor het goederenverkeer per spoor en vele miljoenen over de balk gesmeten.

Marc Busio|30.01.22|17:28

Dit is exemplarisch voor zoveel andere pogingen om aftakkende goederenspoorlijnen te reactiveren. Het is weggegooid geld omdat er nu eenmaal steeds minder bedrijven zijn die hun goederen per spoor willen laten vervoeren. Er is enkel nog toekomst voor het vervoer van goederen vanuit de grote zeehavens naar containerterminals (gelegen direct aan het hoofdnet) of bulkgoederen zoals bouw-, delf- of brandstoffen naar grote afnemers met een eigen spooraansluiting (die steeds schaarser zullen worden).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.