Crypto reclame op tram

Verontwaardiging over promoten cryptomunt ‘Floki’ op trams en stations

Op social media is verontwaardiging ontstaan over het promoten van een reclame voor de digitale cryptomunt Floki, op onder andere bushokjes, op NS stations, bij voetbaluitzendingen op de publieke omroep.

Floki is een zogenaamde cryptomunt, vernoemd naar de hond van miljardair Elon Musk. Het doel is om de munt weer te verkopen op het moment dat de prijs gestegen is.

Michel Scholte, ‘directeur van de Nieuwe Economie’ maakt op LinkedIn zijn verontwaardiging kenbaar over de reclame op de voertuigen. “Zullen we onze vertegenwoordigers vragen om de promotie van malafide cryptomunten via publieke middelen en gezag te stoppen?”

Op het hoogtepunt  was de munt per stuk 0,00029 euro waard. Maar de koers is snel daarna gehalveerd naar 0,00012 euro en verdampt tot 0,000047. Het bedrijf achter de munt verdient 3 procent per transactie, met uitschieters tot wel 20%. Oprichters keerden in die tijd miljoenen uit aan zichzelf.

‘Speculatie en hebzucht’

“De munt draait om speculatie, gedreven door hebzucht”, schrijft Scholte. Hij maakt zich zorgen om de gevolgen van deze campagne voor met name jonge mensen. “De prijs staat los van reële economie en is heel gevoelig voor manipulatie, bijvoorbeeld via pump en dump WhatsApp groepen. En als ineens niemand meer instapt, stort de koers in. Zoals nu dreigt te gebeuren.” Hij krijgt bijval van ruim 3.300 mensen.

De munt vertoont volgens het Financieel Dagblad ‘trekken van een pyramidespel’. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ontmoedigt mensen om dit type munten te kopen. De AFM ziet handelen in crypto’s niet als alternatief voor sparen of beleggen vanwege het hoog speculatieve karakter. Als mensen geld willen stoppen in digitale munten, is het raadzaam dit met geld te doen dat zij kunnen missen.

Promotie via overheidskanalen

Het succes van Floki komt volgens Scholte voornamelijk dankzij de promotie via overheidskanalen. Die kanalen zijn niet alleen heel zichtbaar, ook geven ze gezag, namelijk een aanbeveling van het staatsbedrijf NS of het gemeentelijk vervoersbedrijf GV of van de publieke omroep, via sponsoring van een voetbalclub.

Dit wekt de indruk dat de munt betrouwbaar is, waardoor de vraag stijgt en er een hype wordt gecreëerd, gefinancierd met belastinggeld, en mogelijk schulden als gevolg. “Zullen we onze vertegenwoordigers vragen om de promotie van malafide cryptomunten via publieke middelen en gezag te stoppen?” aldus Scholte. “Zodat Floki en andere vergelijkbare munten verdwijnen als een nat sneeuwfloki op een autoraam.”

NS wijst naar Reclame Code Commissie

Volgens een woordvoerder van NS zijn de reclames twee weken getoond, van 1 tot 14 november, op station Amsterdam CS. “Deze reclame voldoet aan de richtlijnen van de Reclame Code Commissie. Er was toen geen aanleiding om te weigeren.”

Op dit moment onderzoekt het Ministerie van Financiën in hoeverre organisaties als NS, GVB en sportclubs hier nog reclame voor mogen blijven maken. Mogelijk moet er een disclaimer bij komen. “Tot hier duidelijkheid over is, gaan wij niet met nieuwe aanbieders van cryptomunten in zee.”

Het promoten van de cryptomunt in hert openbaar vervoer gebeurt wereldwijd, zo ook in India.

En in Londen.

Lees ook:

NS gaat naast reisinformatie ook reclame tonen in treinen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verontwaardiging over promoten cryptomunt ‘Floki’ op trams en stations | SpoorPro.nl
Crypto reclame op tram

Verontwaardiging over promoten cryptomunt ‘Floki’ op trams en stations

Op social media is verontwaardiging ontstaan over het promoten van een reclame voor de digitale cryptomunt Floki, op onder andere bushokjes, op NS stations, bij voetbaluitzendingen op de publieke omroep.

Floki is een zogenaamde cryptomunt, vernoemd naar de hond van miljardair Elon Musk. Het doel is om de munt weer te verkopen op het moment dat de prijs gestegen is.

Michel Scholte, ‘directeur van de Nieuwe Economie’ maakt op LinkedIn zijn verontwaardiging kenbaar over de reclame op de voertuigen. “Zullen we onze vertegenwoordigers vragen om de promotie van malafide cryptomunten via publieke middelen en gezag te stoppen?”

Op het hoogtepunt  was de munt per stuk 0,00029 euro waard. Maar de koers is snel daarna gehalveerd naar 0,00012 euro en verdampt tot 0,000047. Het bedrijf achter de munt verdient 3 procent per transactie, met uitschieters tot wel 20%. Oprichters keerden in die tijd miljoenen uit aan zichzelf.

‘Speculatie en hebzucht’

“De munt draait om speculatie, gedreven door hebzucht”, schrijft Scholte. Hij maakt zich zorgen om de gevolgen van deze campagne voor met name jonge mensen. “De prijs staat los van reële economie en is heel gevoelig voor manipulatie, bijvoorbeeld via pump en dump WhatsApp groepen. En als ineens niemand meer instapt, stort de koers in. Zoals nu dreigt te gebeuren.” Hij krijgt bijval van ruim 3.300 mensen.

De munt vertoont volgens het Financieel Dagblad ‘trekken van een pyramidespel’. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ontmoedigt mensen om dit type munten te kopen. De AFM ziet handelen in crypto’s niet als alternatief voor sparen of beleggen vanwege het hoog speculatieve karakter. Als mensen geld willen stoppen in digitale munten, is het raadzaam dit met geld te doen dat zij kunnen missen.

Promotie via overheidskanalen

Het succes van Floki komt volgens Scholte voornamelijk dankzij de promotie via overheidskanalen. Die kanalen zijn niet alleen heel zichtbaar, ook geven ze gezag, namelijk een aanbeveling van het staatsbedrijf NS of het gemeentelijk vervoersbedrijf GV of van de publieke omroep, via sponsoring van een voetbalclub.

Dit wekt de indruk dat de munt betrouwbaar is, waardoor de vraag stijgt en er een hype wordt gecreëerd, gefinancierd met belastinggeld, en mogelijk schulden als gevolg. “Zullen we onze vertegenwoordigers vragen om de promotie van malafide cryptomunten via publieke middelen en gezag te stoppen?” aldus Scholte. “Zodat Floki en andere vergelijkbare munten verdwijnen als een nat sneeuwfloki op een autoraam.”

NS wijst naar Reclame Code Commissie

Volgens een woordvoerder van NS zijn de reclames twee weken getoond, van 1 tot 14 november, op station Amsterdam CS. “Deze reclame voldoet aan de richtlijnen van de Reclame Code Commissie. Er was toen geen aanleiding om te weigeren.”

Op dit moment onderzoekt het Ministerie van Financiën in hoeverre organisaties als NS, GVB en sportclubs hier nog reclame voor mogen blijven maken. Mogelijk moet er een disclaimer bij komen. “Tot hier duidelijkheid over is, gaan wij niet met nieuwe aanbieders van cryptomunten in zee.”

Het promoten van de cryptomunt in hert openbaar vervoer gebeurt wereldwijd, zo ook in India.

En in Londen.

Lees ook:

NS gaat naast reisinformatie ook reclame tonen in treinen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.