NABO Eemsdelta

In Groningen gaan twee onbewaakte overwegen dicht en krijgt er een beveiliging

De Groningse gemeente Eemsdelta stemde eerder deze maand in met de aanpak van drie Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) in de voormalige gemeente Loppersum. Dat meldt ProRail. Een overweg wordt vervangen door een voetgangerstunnel, een gaat er helemaal weg en een derde NABO krijgt bomen en bellen. Het werk begint naar verwachting in 2023.

Voor de maatregelen is een investering van ruim 3,5 miljoen euro nodig. Daarvan is ongeveer de helft voor rekening van ProRail, als opdrachtnemer van het ministerie van I&W. De provincie Groningen en gemeente Eemsdelta betalen de rest van het bedrag.

De gemeenteraad van Eemsdelta neemt op 26 januari 2022 een besluit over het beschikbaar stellen van de regionale bijdrage om de maatregelen te kunnen uitvoeren. Het werk begint naar verwachting in 2023.

ProRail-regiodirecteur Dorothé Wennekendonk zegt blij te zijn in samenwerking met de gemeente Eemsdelta en met bijdrage van provincie Groningen drie van dit type overwegen te kunnen aanpakken. “Voor de veiligheid in omgeving en het treinverkeer een goede en belangrijke stap.”

AHOB

Bij de spoorwegovergang aan de Gerichtsweg komt een voetgangerstunnel en de spoorwegovergang aan de Sjuxumerweg krijgt automatische halve overwegbomen (AHOB). De spoorwegovergang bij de Zuider Lopsterweg wordt gesloten na overleg met een werkgroep van betrokken inwoners.

“Alle betrokkenen hebben ieder vanuit hun eigen belang naar oplossingen gezocht”, zegt wethouder Hans Ronde van de gemeente Eemsdelta.” Veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid stonden hierbij centraal. Met de komst van een voetgangerstunnel onder de Gerichtsweg blijft de historische wandelroute behouden, een grote wens van de inwoners.”

Alle NABO’s weg

De inwonerswerkgroep wil nog onderzoeken of er voor de overweg Zuider Lopsterweg een soortgelijke oplossing kan komen. De gemeente Eemsdelta en ProRail willen hier in de toekomst aan meewerken. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen vóór 2024 alle openbaar toegankelijke NABO’s op het reizigersnet opheffen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

In Groningen gaan twee onbewaakte overwegen dicht en krijgt er een beveiliging | SpoorPro.nl
NABO Eemsdelta

In Groningen gaan twee onbewaakte overwegen dicht en krijgt er een beveiliging

De Groningse gemeente Eemsdelta stemde eerder deze maand in met de aanpak van drie Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) in de voormalige gemeente Loppersum. Dat meldt ProRail. Een overweg wordt vervangen door een voetgangerstunnel, een gaat er helemaal weg en een derde NABO krijgt bomen en bellen. Het werk begint naar verwachting in 2023.

Voor de maatregelen is een investering van ruim 3,5 miljoen euro nodig. Daarvan is ongeveer de helft voor rekening van ProRail, als opdrachtnemer van het ministerie van I&W. De provincie Groningen en gemeente Eemsdelta betalen de rest van het bedrag.

De gemeenteraad van Eemsdelta neemt op 26 januari 2022 een besluit over het beschikbaar stellen van de regionale bijdrage om de maatregelen te kunnen uitvoeren. Het werk begint naar verwachting in 2023.

ProRail-regiodirecteur Dorothé Wennekendonk zegt blij te zijn in samenwerking met de gemeente Eemsdelta en met bijdrage van provincie Groningen drie van dit type overwegen te kunnen aanpakken. “Voor de veiligheid in omgeving en het treinverkeer een goede en belangrijke stap.”

AHOB

Bij de spoorwegovergang aan de Gerichtsweg komt een voetgangerstunnel en de spoorwegovergang aan de Sjuxumerweg krijgt automatische halve overwegbomen (AHOB). De spoorwegovergang bij de Zuider Lopsterweg wordt gesloten na overleg met een werkgroep van betrokken inwoners.

“Alle betrokkenen hebben ieder vanuit hun eigen belang naar oplossingen gezocht”, zegt wethouder Hans Ronde van de gemeente Eemsdelta.” Veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid stonden hierbij centraal. Met de komst van een voetgangerstunnel onder de Gerichtsweg blijft de historische wandelroute behouden, een grote wens van de inwoners.”

Alle NABO’s weg

De inwonerswerkgroep wil nog onderzoeken of er voor de overweg Zuider Lopsterweg een soortgelijke oplossing kan komen. De gemeente Eemsdelta en ProRail willen hier in de toekomst aan meewerken. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen vóór 2024 alle openbaar toegankelijke NABO’s op het reizigersnet opheffen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.