Een testrit die in 2012 met ERTMS op de HSL werd gedaan, bron: Hollandse Hoogte

Alstom krijgt opdracht voor ontwikkeling STM ATBNG-module voor ERTMS-programma

ProRail geeft leverancier Alstom opdracht de STM ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG baanvakken) te ontwikkelen. Deze module is nodig in de periode dat ERTMS materieel rijdt over baanvakken met ATBNG.

Ze laat de ETCS-boordcomputer in de trein praten met ATB in de infrastructuur. Op de baanvakken met ATBNG rijden vooral regionale vervoerders.

De blauwdruk voor een STM ATBEG (eerste generatie) is al sinds 2019 beschikbaar. Voor de nieuwe generatie (ATBNG) bestaat nog geen STM. Daarom begint Alstom dit jaar met de ontwikkeling van een STM voor ATBNG.

ProRail-topman John Voppen: “De STM ATBNG is cruciaal voor een succesvolle uitrol van ERTMS in Nederland. Mooi dat Alstom deze voor Nederland ontwikkelen kan”.

Wim Knopperts, directeur van de Programmadirectie ERTMS: “De inspanningen om deze STM ontwikkeld en gecertificeerd te krijgen zijn hoog. Het is een product dat per land specifiek ontwikkeld moet worden is en is de eerste en noodzakelijke stap in het rijden onder ERTMS. Ik ben heel blij dat Alstom bereid is haar schaarse ontwikkelcapaciteit in te zetten om dit noodzakelijke systeem voor de Nederlandse ERTMS uitrol beschikbaar te stellen. Alstom zal het product tijdig moeten leveren voor het materieel dat in het noorden van Nederland rijdt. Daarvoor moet goed samengewerkt worden met materieeleigenaren en de industrie”.

Bernard Belvaux, Managing Director Benelux van Alstom: “We zijn blij dat we met deze ontwikkeling een STM ATBNG oplossing voor de markt beschikbaar kunnen maken en daarmee aan een succesvolle implementatie van ERTMS in Nederland bijdragen.”

In 2026 zal in het noorden het eerste baanvak, dat nu nog is voorzien van ATBNG, stapsgewijs worden voorzien van ERTMS. Voor het materieel dat al is omgebouwd naar ERTMS is het dan noodzakelijk dat deze treinen zijn voorzien van de STM ATBNG.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.