Een testrit die in 2012 met ERTMS op de HSL werd gedaan, bron: Hollandse Hoogte

Alstom krijgt opdracht voor ontwikkeling STM ATBNG-module voor ERTMS-programma

ProRail heeft leverancier Alstom de opdracht gegund om de STM ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG-baanvakken) te ontwikkelen. Deze module is nodig in de periode dat ERTMS materieel rijdt over baanvakken met ATBNG.

De module zorgt ervoor dat de ETCS-boordcomputer kan communiceren met het nationale spoorbeveiligingssysteem ATB in de spoorinfrastructuur. Op de baanvakken met ATBNG rijden vooral regionale vervoerders.

In 2026 zal in het noorden het eerste baanvak, dat nu nog is voorzien van ATBNG, stapsgewijs worden voorzien van ERTMS. Voor het materieel dat al is omgebouwd naar ERTMS is het dan noodzakelijk dat deze treinen zijn voorzien van de STM ATBNG.

‘Module cruciaal voor succesvolle uitrol ERTMS’

De blauwdruk voor een STM ATBEG (eerste generatie) is al sinds 2019 beschikbaar. Voor de nieuwe generatie (ATBNG) bestaat nog geen STM. Daarom begint Alstom dit jaar met de ontwikkeling van een STM voor ATBNG. Volgens ProRail-topman John Voppen is de STM ATBNG cruciaal voor een succesvolle uitrol van ERTMS in Nederland. “Mooi dat Alstom deze voor Nederland ontwikkelen kan”, zegt hij.

Volgens Wim Knopperts, directeur van de Programmadirectie ERTMS, zijn er veel inspanningen geleverd om de STM ontwikkeld en gecertificeerd te krijgen. “Het is een product dat per land specifiek ontwikkeld moet worden is en is de eerste en noodzakelijke stap in het rijden onder ERTMS.”

“Ik ben heel blij dat Alstom bereid is haar schaarse ontwikkelcapaciteit in te zetten om dit noodzakelijke systeem voor de Nederlandse ERTMS uitrol beschikbaar te stellen. Alstom zal het product tijdig moeten leveren voor het materieel dat in het noorden van Nederland rijdt. Daarvoor moet goed samengewerkt worden met materieeleigenaren en de industrie”.

Bernard Belvaux, algemeen directeur van Alstom Benelux: “We zijn blij dat we met deze ontwikkeling een STM ATBNG oplossing voor de markt beschikbaar kunnen maken en daarmee aan een succesvolle implementatie van ERTMS in Nederland bijdragen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Alstom krijgt opdracht voor ontwikkeling STM ATBNG-module voor ERTMS-programma”

Wiebe Goossen|17.01.22|13:59

Eindelijk eens gunstig nieuws v.w.b. de ‘uitrol’ van ERMTS. Als dit goed gaat, staat ombouw van materieel in ieder geval niet meer in de weg…. Ombouw van de ‘vaste infrastructuur’ hoeft dan ook nergens meer op te wachten: netjes dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alstom krijgt opdracht voor ontwikkeling STM ATBNG-module voor ERTMS-programma | SpoorPro.nl
Een testrit die in 2012 met ERTMS op de HSL werd gedaan, bron: Hollandse Hoogte

Alstom krijgt opdracht voor ontwikkeling STM ATBNG-module voor ERTMS-programma

ProRail heeft leverancier Alstom de opdracht gegund om de STM ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG-baanvakken) te ontwikkelen. Deze module is nodig in de periode dat ERTMS materieel rijdt over baanvakken met ATBNG.

De module zorgt ervoor dat de ETCS-boordcomputer kan communiceren met het nationale spoorbeveiligingssysteem ATB in de spoorinfrastructuur. Op de baanvakken met ATBNG rijden vooral regionale vervoerders.

In 2026 zal in het noorden het eerste baanvak, dat nu nog is voorzien van ATBNG, stapsgewijs worden voorzien van ERTMS. Voor het materieel dat al is omgebouwd naar ERTMS is het dan noodzakelijk dat deze treinen zijn voorzien van de STM ATBNG.

‘Module cruciaal voor succesvolle uitrol ERTMS’

De blauwdruk voor een STM ATBEG (eerste generatie) is al sinds 2019 beschikbaar. Voor de nieuwe generatie (ATBNG) bestaat nog geen STM. Daarom begint Alstom dit jaar met de ontwikkeling van een STM voor ATBNG. Volgens ProRail-topman John Voppen is de STM ATBNG cruciaal voor een succesvolle uitrol van ERTMS in Nederland. “Mooi dat Alstom deze voor Nederland ontwikkelen kan”, zegt hij.

Volgens Wim Knopperts, directeur van de Programmadirectie ERTMS, zijn er veel inspanningen geleverd om de STM ontwikkeld en gecertificeerd te krijgen. “Het is een product dat per land specifiek ontwikkeld moet worden is en is de eerste en noodzakelijke stap in het rijden onder ERTMS.”

“Ik ben heel blij dat Alstom bereid is haar schaarse ontwikkelcapaciteit in te zetten om dit noodzakelijke systeem voor de Nederlandse ERTMS uitrol beschikbaar te stellen. Alstom zal het product tijdig moeten leveren voor het materieel dat in het noorden van Nederland rijdt. Daarvoor moet goed samengewerkt worden met materieeleigenaren en de industrie”.

Bernard Belvaux, algemeen directeur van Alstom Benelux: “We zijn blij dat we met deze ontwikkeling een STM ATBNG oplossing voor de markt beschikbaar kunnen maken en daarmee aan een succesvolle implementatie van ERTMS in Nederland bijdragen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Alstom krijgt opdracht voor ontwikkeling STM ATBNG-module voor ERTMS-programma”

Wiebe Goossen|17.01.22|13:59

Eindelijk eens gunstig nieuws v.w.b. de ‘uitrol’ van ERMTS. Als dit goed gaat, staat ombouw van materieel in ieder geval niet meer in de weg…. Ombouw van de ‘vaste infrastructuur’ hoeft dan ook nergens meer op te wachten: netjes dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.