Rail Baltica Rapla station

Litouwen kiest noordelijke route voor Rail Baltica-lijn naar hoofdstad

Het traject tussen Kaunas en Vilnius van de Rail Baltica-lijn zal langs de noordelijke route gaan. Dit zijn belanghebbenden onlangs overeengekomen in Litouwen. De noordelijke route, ook wel de noordelijke S5-alternatief genoemd, werd vanuit kosten-batenperspectief als de meest optimale van vier mogelijke routes beschouwd.

Het extra voordeel van het noordelijke S5-alternatief is dat de steden Lentvaris, Vievis en Kaišiadorys nu kunnen worden aangesloten op de Rail Baltica-spoorlijn. Het Litouwse ministerie van Transport en Communicatie heeft eind vorige week de alternatieve route goedgekeurd, na overleg met lokale belanghebbenden in zowel de steden als de omliggende regio’s.

De verantwoordelijke partner UAB Sweco Lietuva en DB Engineering & Consulting GmbH ontwikkelden vier alternatieve routes voor de Rail Baltica-spoorlijn tussen Vilnius en Kaunas.

Internationale samenwerking

“Het verzoenen van alle belangen is een uitdaging, daarom is niet alleen interinstitutionele samenwerking erg belangrijk, maar ook de dialoog met de inwoners van de districten Vilnius en Kaunas”, zegt Loreta Maskaliovienė, viceminister van Transport en Communicatie.

Aansluiten op het Europese netwerk

Rail Baltica is een railinfraproject om de Baltische staten en Finland met een geheel nieuwe normaalsporige elektrische hogesnelheids-spoorlijn via Polen met het Europees spoorwegnet te verbinden. Dit project behoort tot de Noordzee-Oostzeecorridor van de Trans-Europese transportnetwerken.

De spoorweg zal naar schatting in 2026 gereed zijn. Het nieuwe spoortraject met normaalspoor is ongeveer 700 km lang, en loopt vanuit Polen via Kaunas in Litouwen naar Tallinn in Estland. De route is in 2011 vastgelegd en loopt langs Riga, de hoofdstad van Letland. Er zijn plannen voor een aansluitende railtunnel naar Finland onder de Finse Golf op de langere termijn. Een dergelijke tunnel zou ’s werelds langste onderzeese spoortunnel worden (50 km onder water). De kosten daarvan zijn begroot op 9 tot 13 miljard euro.

Ambitieus spoorinfrastructuur-project

De spoorlijn Rail Baltica is een van de meest ambitieuze spoorinfrastructuur-projecten in dit deel van de wereld. Het zal aansluiten op het Europese normaalspoornetwerk, waardoor het mogelijk wordt om uiteindelijk via Berlijn en Warschau van Amsterdam naar Tallinn in Estland te reizen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.