platanen langs het spoor Den Bosch

ProRail spaart merendeel Bossche platanen langs het spoor

Foto: ProRail

In ‘s-Hertogenbosch zouden 27 grote bomen gekapt moeten worden om ruimte te maken voor een ondergrondse trillingwerende constructie (TROC). Maar uit nieuw onderzoek door Movares in opdracht van ProRail blijkt dat de wand langs het spoor zo kan worden geplaatst dat de meeste bomen kunnen blijven staan.

ProRail concludeert dat de wand dichter bij het spoor kan komen. Daarvoor moeten er wel gebouwen op het terrein van NS worden gesloopt. NS moet hiervoor nog toestemming geven. Alleen ter hoogte van het relaishuis kan de wand niet dicht bij het spoor worden geplaatst. In dat relaishuis zitten de technische installaties van de aan- en besturing van het naast gelegen spoor. Het relaishuis kan dus niet worden gesloopt. Op dat stuk komt de wand dichter bij de weg te liggen. En daar staan vijf platanen waarvan nog niet zeker is of ze ook gespaard kunnen worden. Maar ze worden volgens ProRail zeker niet op voorhand gekapt. Of ze kunnen blijven staan, kan pas worden beoordeeld tijdens het voorbereiden en plaatsen van de wand. Verwachting is dat dit tussen 2025 en 2028 gaat gebeuren.

Goederentreinen

In 2020 nam het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een besluit over het tracé voor het project PHS Meteren – Boxtel. Onderdeel daarvan is dat er meer goederentreinen door ’s-Hertogenbosch gaan rijden. Dat betekent dat bewoners aan de Boschveldweg te maken kunnen krijgen met meer trillingen. Om dat te voorkomen, moet er een ondergrondse wand komen.

In het besluit staat deze wand op de plek waar nu 27 platanen staan. Deze zouden dan gekapt moeten worden. Aan de hele straat staan 34 platanen. De bewoners van de Boschveldweg en de gemeente wilden de bomen behouden. Gemeente ’s-Hertogenbosch en ProRail zijn hierover in gesprek gegaan met het ministerie. Naar aanleiding hiervan is gekeken naar een andere locatie voor de wand. En dat is gelukt. Komende periode gaan de gemeente ’s-Hertogenbosch, NS en het ministerie verdere afspraken maken. Het is aan het ministerie om daarna een definitief besluit te nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail spaart merendeel Bossche platanen langs het spoor”

Marc Busio|29.12.21|10:42

Ik heb een vermoeden dat dit weer een project van 100 miljoen euro per strekkende spoorkilometer gaat worden. Dus van Den Bosch tot Vught in totaal een half miljard euro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.