spoorwerkzaamheden rondom Rotterdam

Buitendienststellingen 2022: hier wordt volgend jaar aan het spoor gewerkt

ProRail heeft voor komend jaar in totaal 34 grote buitendienststellingen gepland, dat wil zeggen dat er op deze plekken drie dagen of langer achtereen aan het spoor gewerkt wordt en er geen treinverkeer mogelijk is. Het meest in het oog springend zijn de werkzaamheden op het traject Heerlen-Landgraaf, hiervoor is het spoor maar liefst 64 dagen afgesloten voor treinverkeer. 

In de meeste gevallen wordt in de weekenden gewerkt aan het spoor waarbij er maximaal twee dagen geen treinverkeer mogelijk is. Naast Heerlen-Landgraaf gaat het spoor in 2022 ook voor een langere periode op de schop tussen Culemborg en Geldermalsen. Daar staan alle treinen stil gedurende 29 dagen. Andere uitschieters zijn Liempde- Best (17 dagen) en Schiphol-Amsterdam Zuid (11 dagen).

Kamermotie

De grote buitendienststelling voor volgend jaar zijn voor het eerst per regio inzichtelijk gemaakt in een kaart, hiermee voldoet het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan een verzoek van VVD-kamerlid Peter de Groot. Rijkswaterstaat maakte al langer dit soort kaarten van geplande wegwerkzaamheden, maar vanaf nu gaat ProRail dit ook doen. De kaarten worden voortaan als bijlage in het jaarlijkse beheerplan opgenomen.

kaart buitendienststellingen 2022

Voor alle kaarten geldt dat het een momentopname is (december 2021). In de loop van het jaar kunnen de plannen gewijzigd worden vanwege nieuwe prioriteiten, vertragingen of andere factoren.

Op de kaart van ProRail staan alleen buitendienststellingen van drie dagen of langer. Rijkswaterstaat hanteert nog twee categorieën: Bestande beperkingen en mogelijk risico op beperkingen/hinder. Op het spoor zouden Tijdelijke Snelheidsbeperkingen onder ‘bestaande beperkingen’ kunnen vallen. Maar deze zijn volgens ProRail al verwerkt in de dienstregelingen waarmee ze voor de reiziger geen zichtbare beperking zouden zijn.

Daarnaast zou de staat van de Infra op de Havenspoorlijn in de categorie ‘mogelijk risico op beperkingen/hinder’ kunnen vallen, maar daarvoor is geen aparte kaart gemaakt. Dit omdat het zou gaan om bekende problematiek. Verder valt op dat er behalve het jaartal 2022 geen data worden genoemd waarop de buitendienststellingen gaan plaatsvinden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.