Het opblazen van de Salzbachtalbrücke in Duitsland

Deutsche Bahn geeft update over herstel spoor bij opgeblazen Salzbachtalbrücke

Het herstel van het spoor onder de opgeblazen Salzbachtalbrug in het Duitse Wiesbaden is in volle gang. Spoorvervoerder Deutsche Bahn informeert vanaf 14 december belangstellenden over de status van de bouwwerkzaamheden.

De spoorlijn was maandenlang afgesloten omdat het 300 meter lange snelwegviaduct over het Salzbachtal in dreigde te storten. Begin november werd de brug opgeblazen, vanwege instortingsgevaar. De Salzbachtalbrücke was een talbrücke in Duitsland, gelegen in Wiesbaden (Hessen). Het viaduct was onderdeel van de A66. Het is in 2021 opgeblazen na onherstelbare schade en wordt momenteel herbouwd.

Reparatiewerkzaamheden

Deutsche Bahn (DB) is begin deze maand begonnen met reparatiewerkzaamheden van de drukke route naar Wiesbaden / Mainz. Daarvoor had de Autobahn na het opblazen van de Salzbachtalbrug, puin en constructiedelen van het spoor verwijderd en de brug ontmanteld.

Specialisten van Deutsche Bahn en gecontracteerde bedrijven repareren vanaf de gehele bovenbouw met rails, dwarsliggers en ballast op de in totaal vijf sporen. Daarnaast bouwen ze vier bovenleidingsmasten inclusief bovenleiding en aanvoerlijn.

Tegelijk wordt de spoorbeveiliging hersteld, zodat de treinen vanaf 22 december zoals gepland over het spoor kunnen rijden. Directe verbindingen met het centraal station van Wiesbaden moeten dan weer mogelijk zijn.

Bekijk hier de video van de ontploffing:

Salzbachtalbrücke

De Salzbachtalbrücke was een betonnen liggerbrug (brugtype waarbij liggers de overspanning vormen) met 5 overspanningen en een totale lengte van 310 meter. Het viaduct overspande een spoorlijn, waterzuiveringsinstallatie en de Salzbach, een kleine zijrivier van de Rijn. Het viaduct is in 1963 aangelegd en sinds de openstelling een aantal keer gerenoveerd. De brug verkeerde al langere tijd in slechte conditie en tussen 2007 en 2010 is de brug uitvoerig gerenoveerd en versterkt.

Spanningsscheuren en corrosie

De oorspronkelijke wapening bleek sterk gevoelig voor spanningsscheuren en corrosie. De versterking heeft echter niet alle tekortkomingen opgelost, waardoor duidelijk werd dat complete vervanging noodzakelijk was. In 2012 zijn de rolopleggingen vervangen.

In 2015 werden beperkingen voor vrachtverkeer ingevoerd, zoals het niet meer uitgeven van vergunningen voor zware transporten, een inhaalverbod voor vrachtwagens en een minimumafstand van 50 meter tussen vrachtauto’s. Toch bleek dit niet voldoende te zijn, want in 2019 raakte de brug nog meer beschadigd, toen een de aannemer te diep in het beton van de brug boorde, waardoor de wapening beschadigd raakte en de draagkracht van de brug niet meer gegarandeerd kon worden.

Bouwwerkzaamheden tot 2026

Op 18 juni 2021 is de oplegging tussen één van de pijlers en het brugdek van de zuidelijke brug afgebroken, waardoor dit deel van de brug inzakte en de brugpijler scheef kwam te staan. In het beton zijn grote scheuren geconstateerd. De brug werd toen acuut afgesloten voor al het verkeer. Ook werd het treinverkeer onder de brug stilgelegd, net als het wegverkeer die onder de brug door gaat.

Sloop van de brug

Het was de bedoeling om de brug in twee fases machinaal te slopen, eerst de zuidelijke brug, om daarna een nieuwe brug te bouwen en vervolgens de noordelijke brug. Na de gedeeltelijke instorting is besloten om beide overspanningen op te blazen op 6 november 2021. Daarna wordt de brug herbouwd, de eerste brughelft moet medio 2023 gereed zijn. Dit betekent dat de A66 meer dan anderhalf jaar onderbroken is. Dagelijks rijden 80.400 voertuigen over het viaduct.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deutsche Bahn geeft update over herstel spoor bij opgeblazen Salzbachtalbrücke | SpoorPro.nl
Het opblazen van de Salzbachtalbrücke in Duitsland

Deutsche Bahn geeft update over herstel spoor bij opgeblazen Salzbachtalbrücke

Het herstel van het spoor onder de opgeblazen Salzbachtalbrug in het Duitse Wiesbaden is in volle gang. Spoorvervoerder Deutsche Bahn informeert vanaf 14 december belangstellenden over de status van de bouwwerkzaamheden.

De spoorlijn was maandenlang afgesloten omdat het 300 meter lange snelwegviaduct over het Salzbachtal in dreigde te storten. Begin november werd de brug opgeblazen, vanwege instortingsgevaar. De Salzbachtalbrücke was een talbrücke in Duitsland, gelegen in Wiesbaden (Hessen). Het viaduct was onderdeel van de A66. Het is in 2021 opgeblazen na onherstelbare schade en wordt momenteel herbouwd.

Reparatiewerkzaamheden

Deutsche Bahn (DB) is begin deze maand begonnen met reparatiewerkzaamheden van de drukke route naar Wiesbaden / Mainz. Daarvoor had de Autobahn na het opblazen van de Salzbachtalbrug, puin en constructiedelen van het spoor verwijderd en de brug ontmanteld.

Specialisten van Deutsche Bahn en gecontracteerde bedrijven repareren vanaf de gehele bovenbouw met rails, dwarsliggers en ballast op de in totaal vijf sporen. Daarnaast bouwen ze vier bovenleidingsmasten inclusief bovenleiding en aanvoerlijn.

Tegelijk wordt de spoorbeveiliging hersteld, zodat de treinen vanaf 22 december zoals gepland over het spoor kunnen rijden. Directe verbindingen met het centraal station van Wiesbaden moeten dan weer mogelijk zijn.

Bekijk hier de video van de ontploffing:

Salzbachtalbrücke

De Salzbachtalbrücke was een betonnen liggerbrug (brugtype waarbij liggers de overspanning vormen) met 5 overspanningen en een totale lengte van 310 meter. Het viaduct overspande een spoorlijn, waterzuiveringsinstallatie en de Salzbach, een kleine zijrivier van de Rijn. Het viaduct is in 1963 aangelegd en sinds de openstelling een aantal keer gerenoveerd. De brug verkeerde al langere tijd in slechte conditie en tussen 2007 en 2010 is de brug uitvoerig gerenoveerd en versterkt.

Spanningsscheuren en corrosie

De oorspronkelijke wapening bleek sterk gevoelig voor spanningsscheuren en corrosie. De versterking heeft echter niet alle tekortkomingen opgelost, waardoor duidelijk werd dat complete vervanging noodzakelijk was. In 2012 zijn de rolopleggingen vervangen.

In 2015 werden beperkingen voor vrachtverkeer ingevoerd, zoals het niet meer uitgeven van vergunningen voor zware transporten, een inhaalverbod voor vrachtwagens en een minimumafstand van 50 meter tussen vrachtauto’s. Toch bleek dit niet voldoende te zijn, want in 2019 raakte de brug nog meer beschadigd, toen een de aannemer te diep in het beton van de brug boorde, waardoor de wapening beschadigd raakte en de draagkracht van de brug niet meer gegarandeerd kon worden.

Bouwwerkzaamheden tot 2026

Op 18 juni 2021 is de oplegging tussen één van de pijlers en het brugdek van de zuidelijke brug afgebroken, waardoor dit deel van de brug inzakte en de brugpijler scheef kwam te staan. In het beton zijn grote scheuren geconstateerd. De brug werd toen acuut afgesloten voor al het verkeer. Ook werd het treinverkeer onder de brug stilgelegd, net als het wegverkeer die onder de brug door gaat.

Sloop van de brug

Het was de bedoeling om de brug in twee fases machinaal te slopen, eerst de zuidelijke brug, om daarna een nieuwe brug te bouwen en vervolgens de noordelijke brug. Na de gedeeltelijke instorting is besloten om beide overspanningen op te blazen op 6 november 2021. Daarna wordt de brug herbouwd, de eerste brughelft moet medio 2023 gereed zijn. Dit betekent dat de A66 meer dan anderhalf jaar onderbroken is. Dagelijks rijden 80.400 voertuigen over het viaduct.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.