Een van de gevaarlijkste spoorwegovergangen van Frankrijk op de schop

In het Franse departement Savoie is begonnen aan het veiliger maken van de spoorwegovergang in de gemeente Viviers-du-Lac. Hoewel er nog geen dodelijke slachtoffers gevallen zijn, zorgt de overweg al twee decennia voor gemiddeld vijf incidenten per jaar.

Daarmee wordt de overweg op de drukke weg tussen Chambéry en Aix-les-Bains gezien als een van de gevaarlijkste van Frankrijk. Er passeren tegenwoordig gemiddeld zo’n 4 a 5 treinen per uur. Volgens omwonenden schieten automobilisten vaak nog even onder de slagbomen door of slingeren er tussendoor, zo blijkt uit een reportage van de zender France 3.

Sinds juni wordt er daarom gewerkt aan het opheffen van de spoorwegovergang en de aanleg een tweetal tunnels onder het spoor door; een voor het gemotoriseerde verkeer, de ander voor voetgangers en fietsers. Deze maand is bekend geworden dat de werkzaamheden in november 2022 afgerond moeten worden.

Met het project is een investering van 12 miljoen euro gemoeid. De kosten worden gedeeld door vervoerder SNCF en de lokale autoriteiten.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een van de gevaarlijkste spoorwegovergangen van Frankrijk op de schop | SpoorPro.nl

Een van de gevaarlijkste spoorwegovergangen van Frankrijk op de schop

In het Franse departement Savoie is begonnen aan het veiliger maken van de spoorwegovergang in de gemeente Viviers-du-Lac. Hoewel er nog geen dodelijke slachtoffers gevallen zijn, zorgt de overweg al twee decennia voor gemiddeld vijf incidenten per jaar.

Daarmee wordt de overweg op de drukke weg tussen Chambéry en Aix-les-Bains gezien als een van de gevaarlijkste van Frankrijk. Er passeren tegenwoordig gemiddeld zo’n 4 a 5 treinen per uur. Volgens omwonenden schieten automobilisten vaak nog even onder de slagbomen door of slingeren er tussendoor, zo blijkt uit een reportage van de zender France 3.

Sinds juni wordt er daarom gewerkt aan het opheffen van de spoorwegovergang en de aanleg een tweetal tunnels onder het spoor door; een voor het gemotoriseerde verkeer, de ander voor voetgangers en fietsers. Deze maand is bekend geworden dat de werkzaamheden in november 2022 afgerond moeten worden.

Met het project is een investering van 12 miljoen euro gemoeid. De kosten worden gedeeld door vervoerder SNCF en de lokale autoriteiten.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.