Hauptbahnhof, Berlijn

Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter

Het gaat niet lukken om de trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 met een halfuur te versnellen. De reistijd gaat op zijn vroegst in 2026 omlaag en in het uiterste geval pas in 2030. De vertraging is het gevolg van een bijgestelde doorlooptijd voor aanpassingen aan de infrastructuur. Wel wordt onderzocht of een deel van de versnelling alsnog op tijd gerealiseerd kan worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter”

Wiebe Goossen|06.12.21|11:32

O,o, wat een gezeur toch met dit vraagstuk! Je zou toch denken dat scenario’s allang klaar zouden liggen, maar het lijkt erop dat pas nu de hele machinerie op gang moet worden gebracht om het AL in 2026 voor elkaar te kunnen krijgen – dan zijn we dus alweer VIJF jaar verder. En het duurt maar en het duurt maar… Van enige doortastendheid is geen sprake, je zou bijna zeggen dat het dan niet meer hoeft, als het ZO veel moeite kost….

TVwierden Wierden|06.12.21|14:14

“een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”

Ik zie nergens enige ambitie.Ja een 3e perron bouwen op station OL

Ambitie:bouw een nieuwe spoorlijn Utrecht-Hengelo(115km).De nieuwe Talgo Berlijntrein kan 230 km/h.In 45 minuten ben je van Hengelo in Utrecht. In iets meer dan een uur ben je dan van HEN. in AMS.

Als vanaf 2024 Stendal en enkele andere Duitse stations worden overgeslagen kan met het nieuwe materiaal in Duitsland 30 minuten tijdswinst worden behaald.

Pat Rick|06.12.21|17:15

De milieubeweging was vooral bezig met om iedereen met reizen tot 700 km uit het vliegtuig te jagen en zo veel publiciteit te genereren. Ipv iedereen met veel tamtam een illusie te verkopen, had men Van Boxtel met de Duitsers moeten laten praten om HSL-Oost op te nemen in DeutschlandTakt. Nu is dat laatste volledig gericht op het binnenland daar, en is een HSL-versnelling pas na 2040 weer bespreekbaar, want N&M heeft de boot gemist!

TVwierden Wierden|06.12.21|19:52

HSL-oost is een slecht plan.

De route via Hengelo naar Berlijn is bijna 100 km korter en daarom ook sneller. De nieuwe belangrijke rechtstreekse verbinding AMS-HEN-OSN-BRE-HAM-KOPENHAGEN moet ook via Hengelo lopen.

Het zuiden van Nederland heeft ook weinig aan een snelle verbinding via Arnhem als je naar Dusseldorf/Keulen en verder wilt Een snelle verbinding Rotterdam-Eindhoven-Düsseldorf daar heeft Nederland veel meer aan.

Pat Rick|08.12.21|11:06

@VWierden: Via Hengelo zou mooi zijn, maar langs de A1 gaat nooit lukken. Men moet door A’doorn, D’ter en Bussem (waar mensen wonen die hele dure advocaten kunnen betalen). Beter is om de Lelylijn geschikt te maken voor HSL en de Wunderline een extra upgrade te geven voor 200 km/u en dan vanaf Bremen richting Kopenhagen-Malmö te gaan

Het is jammer dat ze Zwolle-Wierden niet goed hebben aangepakt, anders had men over Zwolle kunnen gaan. NL heeft inderdaad te weinig richting het oosten gedaan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter | SpoorPro.nl
Hauptbahnhof, Berlijn

Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter

Het gaat niet lukken om de trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 met een halfuur te versnellen. De reistijd gaat op zijn vroegst in 2026 omlaag en in het uiterste geval pas in 2030. De vertraging is het gevolg van een bijgestelde doorlooptijd voor aanpassingen aan de infrastructuur. Wel wordt onderzocht of een deel van de versnelling alsnog op tijd gerealiseerd kan worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter”

Wiebe Goossen|06.12.21|11:32

O,o, wat een gezeur toch met dit vraagstuk! Je zou toch denken dat scenario’s allang klaar zouden liggen, maar het lijkt erop dat pas nu de hele machinerie op gang moet worden gebracht om het AL in 2026 voor elkaar te kunnen krijgen – dan zijn we dus alweer VIJF jaar verder. En het duurt maar en het duurt maar… Van enige doortastendheid is geen sprake, je zou bijna zeggen dat het dan niet meer hoeft, als het ZO veel moeite kost….

TVwierden Wierden|06.12.21|14:14

“een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”

Ik zie nergens enige ambitie.Ja een 3e perron bouwen op station OL

Ambitie:bouw een nieuwe spoorlijn Utrecht-Hengelo(115km).De nieuwe Talgo Berlijntrein kan 230 km/h.In 45 minuten ben je van Hengelo in Utrecht. In iets meer dan een uur ben je dan van HEN. in AMS.

Als vanaf 2024 Stendal en enkele andere Duitse stations worden overgeslagen kan met het nieuwe materiaal in Duitsland 30 minuten tijdswinst worden behaald.

Pat Rick|06.12.21|17:15

De milieubeweging was vooral bezig met om iedereen met reizen tot 700 km uit het vliegtuig te jagen en zo veel publiciteit te genereren. Ipv iedereen met veel tamtam een illusie te verkopen, had men Van Boxtel met de Duitsers moeten laten praten om HSL-Oost op te nemen in DeutschlandTakt. Nu is dat laatste volledig gericht op het binnenland daar, en is een HSL-versnelling pas na 2040 weer bespreekbaar, want N&M heeft de boot gemist!

TVwierden Wierden|06.12.21|19:52

HSL-oost is een slecht plan.

De route via Hengelo naar Berlijn is bijna 100 km korter en daarom ook sneller. De nieuwe belangrijke rechtstreekse verbinding AMS-HEN-OSN-BRE-HAM-KOPENHAGEN moet ook via Hengelo lopen.

Het zuiden van Nederland heeft ook weinig aan een snelle verbinding via Arnhem als je naar Dusseldorf/Keulen en verder wilt Een snelle verbinding Rotterdam-Eindhoven-Düsseldorf daar heeft Nederland veel meer aan.

Pat Rick|08.12.21|11:06

@VWierden: Via Hengelo zou mooi zijn, maar langs de A1 gaat nooit lukken. Men moet door A’doorn, D’ter en Bussem (waar mensen wonen die hele dure advocaten kunnen betalen). Beter is om de Lelylijn geschikt te maken voor HSL en de Wunderline een extra upgrade te geven voor 200 km/u en dan vanaf Bremen richting Kopenhagen-Malmö te gaan

Het is jammer dat ze Zwolle-Wierden niet goed hebben aangepakt, anders had men over Zwolle kunnen gaan. NL heeft inderdaad te weinig richting het oosten gedaan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.