Hauptbahnhof, Berlijn

Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter

Het gaat niet lukken om de trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 met een halfuur te versnellen. De reistijd gaat op zijn vroegst in 2026 omlaag en in het uiterste geval pas in 2030. De vertraging is het gevolg van een bijgestelde doorlooptijd voor aanpassingen aan de infrastructuur. Wel wordt onderzocht of een deel van de versnelling alsnog op tijd gerealiseerd kan worden.

Dat schrijft demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) in een Kamerbrief. Spoorvervoerder NS presenteerde zomer vorig jaar het plan om de reistijd richting Berlijn per 2024 omlaag te brengen van 6 uur en 22 minuten naar 5 uur en 50 minuten. Een verkenning van spoorbeheerder ProRail naar infrastructurele maatregelen die hiervoor nodig zijn, gooit echter roet in het eten.

Vijf tot negen jaar doorlooptijd

Versnelling kan worden behaald door een combinatie van infrastructurele maatregelen, aanpassing in de dienstregeling en aanschaf van nieuw materieel om aan te kunnen sluiten op het nieuwe en snellere treinpad in Duitsland. Zo heeft station Oldenzaal een extra perron nodig, moeten er aanpassingen worden gedaan aan station Deventer en zijn er maatregelen nodig om de snelheid tussen Hengelo en de Duitse grens te verhogen van 125 naar 140 kilometer per uur.

Voor elk van deze aanpassingen moet een planologische procedure worden doorlopen. Dit maakt dat de eerder geschatte doorlooptijd van vier tot vijf jaar is bijgesteld naar vijf tot negen jaar. “Versnelling op basis van de oorspronkelijke plannen per 2024 is daarmee niet meer haalbaar”, aldus Van Weyenberg. Afhankelijk van de maatregelen waarvoor wordt gekozen, wordt nu ingezet op realisatie tussen 2026 en 2030.

Tijdelijke oplossing

ProRail is door het ministerie gevraagd de planning verder uit te werken. Daarnaast zijn NS en ProRail gestart met het in kaart brengen of en op welke wijze de versnelling – al dan niet deels – alsnog kan worden gerealiseerd met een tijdelijke en/of gefaseerde oplossing. Daarbij wordt gekeken naar zowel oplossingen in de dienstregeling, de infrastructuur als het materieel.

Deze verkenning en mogelijke scenario’s worden in het voorjaar van 2022 verwacht, waarna een nieuw besluit wordt genomen over de aanpak van de versnelling tussen Amsterdam en Berlijn. Van uitstel komt geen afstel, belooft de staatssecretaris, die benadrukt dat de maatregelen “nog altijd als no-regret worden gezien”. Hij noemt de vertraging voor alle partijen “een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter”

Wiebe Goossen|06.12.21|11:32

O,o, wat een gezeur toch met dit vraagstuk! Je zou toch denken dat scenario’s allang klaar zouden liggen, maar het lijkt erop dat pas nu de hele machinerie op gang moet worden gebracht om het AL in 2026 voor elkaar te kunnen krijgen – dan zijn we dus alweer VIJF jaar verder. En het duurt maar en het duurt maar… Van enige doortastendheid is geen sprake, je zou bijna zeggen dat het dan niet meer hoeft, als het ZO veel moeite kost….

TVwierden Wierden|06.12.21|14:14

“een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”

Ik zie nergens enige ambitie.Ja een 3e perron bouwen op station OL

Ambitie:bouw een nieuwe spoorlijn Utrecht-Hengelo(115km).De nieuwe Talgo Berlijntrein kan 230 km/h.In 45 minuten ben je van Hengelo in Utrecht. In iets meer dan een uur ben je dan van HEN. in AMS.

Als vanaf 2024 Stendal en enkele andere Duitse stations worden overgeslagen kan met het nieuwe materiaal in Duitsland 30 minuten tijdswinst worden behaald.

Pat Rick|06.12.21|17:15

De milieubeweging was vooral bezig met om iedereen met reizen tot 700 km uit het vliegtuig te jagen en zo veel publiciteit te genereren. Ipv iedereen met veel tamtam een illusie te verkopen, had men Van Boxtel met de Duitsers moeten laten praten om HSL-Oost op te nemen in DeutschlandTakt. Nu is dat laatste volledig gericht op het binnenland daar, en is een HSL-versnelling pas na 2040 weer bespreekbaar, want N&M heeft de boot gemist!

TVwierden Wierden|06.12.21|19:52

HSL-oost is een slecht plan.

De route via Hengelo naar Berlijn is bijna 100 km korter en daarom ook sneller. De nieuwe belangrijke rechtstreekse verbinding AMS-HEN-OSN-BRE-HAM-KOPENHAGEN moet ook via Hengelo lopen.

Het zuiden van Nederland heeft ook weinig aan een snelle verbinding via Arnhem als je naar Dusseldorf/Keulen en verder wilt Een snelle verbinding Rotterdam-Eindhoven-Düsseldorf daar heeft Nederland veel meer aan.

Pat Rick|08.12.21|11:06

@VWierden: Via Hengelo zou mooi zijn, maar langs de A1 gaat nooit lukken. Men moet door A’doorn, D’ter en Bussem (waar mensen wonen die hele dure advocaten kunnen betalen). Beter is om de Lelylijn geschikt te maken voor HSL en de Wunderline een extra upgrade te geven voor 200 km/u en dan vanaf Bremen richting Kopenhagen-Malmö te gaan

Het is jammer dat ze Zwolle-Wierden niet goed hebben aangepakt, anders had men over Zwolle kunnen gaan. NL heeft inderdaad te weinig richting het oosten gedaan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter | SpoorPro.nl
Hauptbahnhof, Berlijn

Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter

Het gaat niet lukken om de trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 met een halfuur te versnellen. De reistijd gaat op zijn vroegst in 2026 omlaag en in het uiterste geval pas in 2030. De vertraging is het gevolg van een bijgestelde doorlooptijd voor aanpassingen aan de infrastructuur. Wel wordt onderzocht of een deel van de versnelling alsnog op tijd gerealiseerd kan worden.

Dat schrijft demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) in een Kamerbrief. Spoorvervoerder NS presenteerde zomer vorig jaar het plan om de reistijd richting Berlijn per 2024 omlaag te brengen van 6 uur en 22 minuten naar 5 uur en 50 minuten. Een verkenning van spoorbeheerder ProRail naar infrastructurele maatregelen die hiervoor nodig zijn, gooit echter roet in het eten.

Vijf tot negen jaar doorlooptijd

Versnelling kan worden behaald door een combinatie van infrastructurele maatregelen, aanpassing in de dienstregeling en aanschaf van nieuw materieel om aan te kunnen sluiten op het nieuwe en snellere treinpad in Duitsland. Zo heeft station Oldenzaal een extra perron nodig, moeten er aanpassingen worden gedaan aan station Deventer en zijn er maatregelen nodig om de snelheid tussen Hengelo en de Duitse grens te verhogen van 125 naar 140 kilometer per uur.

Voor elk van deze aanpassingen moet een planologische procedure worden doorlopen. Dit maakt dat de eerder geschatte doorlooptijd van vier tot vijf jaar is bijgesteld naar vijf tot negen jaar. “Versnelling op basis van de oorspronkelijke plannen per 2024 is daarmee niet meer haalbaar”, aldus Van Weyenberg. Afhankelijk van de maatregelen waarvoor wordt gekozen, wordt nu ingezet op realisatie tussen 2026 en 2030.

Tijdelijke oplossing

ProRail is door het ministerie gevraagd de planning verder uit te werken. Daarnaast zijn NS en ProRail gestart met het in kaart brengen of en op welke wijze de versnelling – al dan niet deels – alsnog kan worden gerealiseerd met een tijdelijke en/of gefaseerde oplossing. Daarbij wordt gekeken naar zowel oplossingen in de dienstregeling, de infrastructuur als het materieel.

Deze verkenning en mogelijke scenario’s worden in het voorjaar van 2022 verwacht, waarna een nieuw besluit wordt genomen over de aanpak van de versnelling tussen Amsterdam en Berlijn. Van uitstel komt geen afstel, belooft de staatssecretaris, die benadrukt dat de maatregelen “nog altijd als no-regret worden gezien”. Hij noemt de vertraging voor alle partijen “een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Reistijd trein naar Berlijn pas tussen 2026 en 2030 halfuur korter”

Wiebe Goossen|06.12.21|11:32

O,o, wat een gezeur toch met dit vraagstuk! Je zou toch denken dat scenario’s allang klaar zouden liggen, maar het lijkt erop dat pas nu de hele machinerie op gang moet worden gebracht om het AL in 2026 voor elkaar te kunnen krijgen – dan zijn we dus alweer VIJF jaar verder. En het duurt maar en het duurt maar… Van enige doortastendheid is geen sprake, je zou bijna zeggen dat het dan niet meer hoeft, als het ZO veel moeite kost….

TVwierden Wierden|06.12.21|14:14

“een forse tegenslag op weg naar realisatie van de versnellingsambitie”

Ik zie nergens enige ambitie.Ja een 3e perron bouwen op station OL

Ambitie:bouw een nieuwe spoorlijn Utrecht-Hengelo(115km).De nieuwe Talgo Berlijntrein kan 230 km/h.In 45 minuten ben je van Hengelo in Utrecht. In iets meer dan een uur ben je dan van HEN. in AMS.

Als vanaf 2024 Stendal en enkele andere Duitse stations worden overgeslagen kan met het nieuwe materiaal in Duitsland 30 minuten tijdswinst worden behaald.

Pat Rick|06.12.21|17:15

De milieubeweging was vooral bezig met om iedereen met reizen tot 700 km uit het vliegtuig te jagen en zo veel publiciteit te genereren. Ipv iedereen met veel tamtam een illusie te verkopen, had men Van Boxtel met de Duitsers moeten laten praten om HSL-Oost op te nemen in DeutschlandTakt. Nu is dat laatste volledig gericht op het binnenland daar, en is een HSL-versnelling pas na 2040 weer bespreekbaar, want N&M heeft de boot gemist!

TVwierden Wierden|06.12.21|19:52

HSL-oost is een slecht plan.

De route via Hengelo naar Berlijn is bijna 100 km korter en daarom ook sneller. De nieuwe belangrijke rechtstreekse verbinding AMS-HEN-OSN-BRE-HAM-KOPENHAGEN moet ook via Hengelo lopen.

Het zuiden van Nederland heeft ook weinig aan een snelle verbinding via Arnhem als je naar Dusseldorf/Keulen en verder wilt Een snelle verbinding Rotterdam-Eindhoven-Düsseldorf daar heeft Nederland veel meer aan.

Pat Rick|08.12.21|11:06

@VWierden: Via Hengelo zou mooi zijn, maar langs de A1 gaat nooit lukken. Men moet door A’doorn, D’ter en Bussem (waar mensen wonen die hele dure advocaten kunnen betalen). Beter is om de Lelylijn geschikt te maken voor HSL en de Wunderline een extra upgrade te geven voor 200 km/u en dan vanaf Bremen richting Kopenhagen-Malmö te gaan

Het is jammer dat ze Zwolle-Wierden niet goed hebben aangepakt, anders had men over Zwolle kunnen gaan. NL heeft inderdaad te weinig richting het oosten gedaan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.