Bouw station Groningen, foto: ProRail

Bouw station Groningen in beeld

Op de bouwplaatsen achter en op het station in Groningen wordt er hard gewerkt. In het eerste deel van de bouwkuip aan de zuidzijde zijn de verdiepingen van de fietsenstalling en voetgangerspassage zichtbaar en ook op het bouwterrein op het station zelf gebeurt van alles. 

Verschillende bouwkuipen

De bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling gebeurt in fases waardoor er meerdere bouwkuipen nodig zijn. Een grote bouwkuip aan de zuidzijde, die opgesplitst is in twee delen, en een bouwkuip op het station zelf, die in voorbereiding is.

Bouw station Groningen
De bouwplaats van station Groningen met het seinhuis in de steigers.

Verdiepingen

De onderste verdieping van de bouwkuip aan de zuidzijde is (een deel van) de fietsenstalling, de tweede verdieping is (een deel) de voetgangerspassage en fietstunnel. In totaal staan er 40 betonnen kolommen om de vloeren te dragen. Op de onderste verdiepingsvloer staan er 15, op de tweede verdieping 25. Die dragen het spoordek van de sporen 7 en 8.

Op de bouwplaats op het station zelf wordt ook gewerkt: het seinhuis wordt opgeknapt.

Bouw station Groningen

Het aanbrengen van bekistening
Het aanbrengen van bekistening.
Het vlechten van de wapening
Het vlechten van de wapening. Foto’s: ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouw station Groningen in beeld | SpoorPro.nl
Bouw station Groningen, foto: ProRail

Bouw station Groningen in beeld

Op de bouwplaatsen achter en op het station in Groningen wordt er hard gewerkt. In het eerste deel van de bouwkuip aan de zuidzijde zijn de verdiepingen van de fietsenstalling en voetgangerspassage zichtbaar en ook op het bouwterrein op het station zelf gebeurt van alles. 

Verschillende bouwkuipen

De bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling gebeurt in fases waardoor er meerdere bouwkuipen nodig zijn. Een grote bouwkuip aan de zuidzijde, die opgesplitst is in twee delen, en een bouwkuip op het station zelf, die in voorbereiding is.

Bouw station Groningen
De bouwplaats van station Groningen met het seinhuis in de steigers.

Verdiepingen

De onderste verdieping van de bouwkuip aan de zuidzijde is (een deel van) de fietsenstalling, de tweede verdieping is (een deel) de voetgangerspassage en fietstunnel. In totaal staan er 40 betonnen kolommen om de vloeren te dragen. Op de onderste verdiepingsvloer staan er 15, op de tweede verdieping 25. Die dragen het spoordek van de sporen 7 en 8.

Op de bouwplaats op het station zelf wordt ook gewerkt: het seinhuis wordt opgeknapt.

Bouw station Groningen

Het aanbrengen van bekistening
Het aanbrengen van bekistening.
Het vlechten van de wapening
Het vlechten van de wapening. Foto’s: ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.