Elektrisch materieel bij station Hoensbroek, bron: ProRail

Aanvoeren materialen met elektrische locomotief bij werkzaamheden verliep positief

Bron: ProRail

De eerste reacties op het aanvoeren van bouwmaterialen met een elektrische locomotief bij station Hoensbroek zijn positief. Dat meldt ProRail over de proef die de spoorbeheerder samen met Dura Vermeer heeft uitgevoerd tijdens spoorwerkzaamheden.

Op station Hoensbroek werd op proef gewerkt met een elektrische locomotief om zoveel mogelijk zonder uitstoot te werken. Op de projectlocatie zelf werd duurzame energie opgewekt.

Bouwmaterialen per elektrische trein aangevoerd

De bouwmaterialen werden in één keer aangevoerd met een elektrische locomotief. Hoewel de evaluatie nog moet plaatsvinden, meldt ProRail al dat de de eerste reacties positief zijn. Als de proef een succes blijkt dan willen de spoorbedrijven de aanpak “op grotere schaal inzetten”.

ProRail doet melding van de proef met de elektrische locomotief in een update over de bundeling van meerdere spoorprojecten op het traject tussen Sittard en Heerlen. De werkzaamheden konden door de samenvoeging worden uitgevoerd in negen dagen in plaats van meer dan veertien losse stremmingen. Dit zorgt ervoor dat tegen lagere kosten kan worden gewerkt en er minder overlast is voor de reiziger.

Renovatie stations

Onderdeel van de werkzaamheden is de renovatie van de stations Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek. De stations kregen een moderne uitstraling en zijn voor iedereen toegankelijk gemaakt.

Bij de bestrating van de stations is circulair beton gebruikt. Deze moderne betonvariant is qua sterkte en levensduur vergelijkbaar met de bestaande tegels en bestaat voor 86 procent uit gerecycled materiaal. Ook de keerwanden zijn vervangen door duurzame betonnen keerwanden. Verder werd op station Schinnen een ‘nieuwe’ beschutting geplaatst die vrijkwam bij de opheffing van station Sappemeer-Oost.

Ook is alle verlichting is vervangen door ledverlichting en zijn er wat reguliere werkzaamheden uitgevoerd op het traject. Zondag 28 november zijn de werkzaamheden afgerond en is het spoor weer in dienst genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.